Wody Polskie wykupią domy od powodzian. Budynki muszą spełniać sztywne wymagania
Mieszkańcy budynków, które zostały zniszczone podczas wrześniowej powodzi, w końcu będą mogli odetchnąć z ulgą. Wody Polskie zbierają wnioski o wykup nieruchomości. Stawiają przy tym twarde warunki. Na jakie pieniądze mogą liczyć powodzianie?
Dolny Śląsk jest podzielony na 26 powiatów oraz 4 miasta, które funkcjonują na tych samych prawach. Do 1 października 2025 roku mieszkańcy 25 z nich mogą składać do Wód Polskich wniosek o wykupienie nieruchomości zniszczonych przez zeszłoroczną powódź.
Zgodnie ze Specustawą powodziową 3.0., cena wykupu jest ustalana na podstawie wartości rynkowej działki na dzień przed powodzią (tj. 12 września 2024 r.), przy czym bierze się pod uwagę zarówno wielkość gruntu, jak i obecność zabudowań, które się na nim znajdowały. Kwota, którą otrzymają poszkodowani Dolnoślązacy, zależy od wyceny. Za jej wykonanie odpowiada rzeczoznawca majątkowy. Koszt jego pracy leży po stronie Wód Polskich.
Osoba poszkodowana może najpierw zapytać Wody Polskie o szacowaną cenę wykupu swojej nieruchomości oraz o to, czy jej nieruchomość spełnia warunki do wykupu określone w ustawie. Wody Polskie mają obowiązek niezwłocznie odpowiedzieć i przekazać informacje o cenie wykupu oraz o spełnieniu warunków - czytamy w komunikacie.
Wartość domu ma być wyceniana na podstawie urzędowego wskaźnika dla danego województwa lub gminy. Co jeśli budynek był tak zniszczony, ze właściciel już musiał go rozebrać? Nie ma to znaczenia, o ile stało się tak przez powódź. Dom zostanie uwzględniony przy wycenie, jakby nadal tam stał. Dla garaży czy budynków gospodarczych będzie brana pod uwagę ich wartość rynkowa.
Te wymagania muszą spełniać domy do wykupu:
- zniszczone przez powódź z 13 września 2024 roku,
- legalnie wybudowane (z pozwoleniem lub zgłoszeniem),
- znajdujące się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią w gminie objętej pomocą,
- będące w stanie kwalifikującym do rozbiórki lub już po nieuniknionej rozbiórce.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie Wód Polskich, wniosek o wykup nieruchomości może zostać złożony na 3 sposoby:
- osobiście - w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (lub Gliwicach),
- elektronicznie - za pomocą platformy ePUAP,
- listownie - nadany listem poleconym lub ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Szczegółowe informacje o warunkach wykupu, a także linki do wzorów wniosków i oświadczeń, znajdziecie na stronie rządowej.
Przypominamy, że złożenie wniosku przez właściciela jest jedną z trzech form wykupu nieruchomości przez Wody Polskie. Określa się ją jako "wykupy jednorazowe". Pozostałe to "wykupy inicjowane" - z ryzykiem wystąpienia powodzi raz na 10 lat - oraz wykupy w ramach planu na lata 2026–2034 (program finansowany ze środków budżetowych, Wody Polskie dostały na ten cel 800 mln zł).