Woj. lubelskie: Zielone światło dla kolejnego odcinka autostrady A2
Rozbudowa autostrady A2 na wschodzie kraju wchodzi w kolejny etap. Wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej otwiera drogę do rozpoczęcia pełnych prac nad budową nowego, ponad 16-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem miejscowości Kijowiec. To kontynuacja inwestycji rozwijanej w województwie lubelskim, która ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej regionu oraz sprawnego dojazdu do granicy państwa.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Decyzja administracyjna umożliwia przejście do następnego etapu przetargu, ogłoszonego wcześniej, obejmującego przygotowanie projektu technicznego i wykonawczego oraz realizację robót budowlanych. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a wykonawcy zainteresowani inwestycją mogą składać oferty do wyznaczonego terminu, który upływa 4 grudnia 2025 roku. Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za dokumentację projektową, jak i wykonanie prac w terenie, w tym pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji środowiskowych i budowlanych.
Planowany odcinek autostrady zostanie zbudowany jako dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz rezerwą pod trzeci pas. Inwestycja obejmie również budowę nowych obiektów inżynierskich, dróg obsługujących ruch lokalny, oświetlenia oraz systemu odwodnienia. Przewidziano także infrastrukturę przeznaczoną dla pieszych i rowerzystów, co oznacza powstanie chodników oraz ścieżek rowerowych. Całość ma zostać wyposażona w elementy ochrony środowiska i rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu.
Postęp prac na A2 jest widoczny również na innych odcinkach trasy pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Spośród czterech fragmentów, aż trzy znajdują się w realizacji. Dla odcinka Swory – Biała Podlaska obowiązuje już pozwolenie na użytkowanie, jednak udostępnienie go kierowcom nastąpi dopiero po zakończeniu działań budowlanych na wcześniejszych częściach trasy. Jednocześnie na odcinkach Siedlce Południe – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko oraz Łukowisko – Swory trwają prace przy obiektach mostowych, przebudowa kolizji z infrastrukturą podziemną, a także montaż ogrodzeń, ekranów akustycznych i barier energochłonnych. Ze względu na różne terminy uzyskania ZRID, stopień zaawansowania robót nie jest równomierny, jednak na każdym z odcinków prace posuwają się naprzód.
W toku pozostają roszczenia wykonawców wszystkich trzech realizowanych fragmentów dotyczące wydłużenia terminów lub uzyskania dodatkowych środków finansowych. Pomimo trwających procedur kontraktowych, inwestor deklaruje mobilizowanie firm budowlanych, aby udostępnienie trasy głównej nastąpiło jeszcze w bieżącym roku. Po otwarciu odcinka Siedlce Południe – Malinowiec kierowcy otrzymają także możliwość korzystania z części trasy Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
Równolegle prowadzone są działania dotyczące dalszej rozbudowy A2 na odcinku Biała Podlaska – Dobryń. Przetarg na ten fragment ogłoszono w grudniu 2024 roku, natomiast decyzję ZRID uzyskano w pierwszej połowie 2025 roku. W kolejnych miesiącach otwarto oferty potencjalnych wykonawców, co przybliża rozpoczęcie realizacji również tej części inwestycji.
Zaawansowane są także przygotowania do modernizacji autostrady A2 po zachodniej stronie stolicy. Planowane jest poszerzenie blisko 90 kilometrów trasy od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa. Inwestycja zakłada zwiększenie przepustowości do trzech pasów ruchu w każdym kierunku na odcinku do węzła Pruszków, a następnie do czterech pasów w kierunku Konotopy. Przetargi na roboty budowlane zostały ogłoszone latem 2025 roku, co pozwala na rozpoczęcie przygotowań projektowych i organizacyjnych.
Kompleksowe działania prowadzone na A2 – zarówno we wschodniej, jak i zachodniej części kraju – mają na celu poprawę bezpieczeństwa, zwiększenie przepustowości oraz zapewnienie płynności ruchu na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Wydanie kolejnych decyzji ZRID i uruchamianie następnych postępowań przetargowych wpisują się w szerszy proces modernizacji oraz rozbudowy infrastruktury drogowej, która w najbliższych latach znacząco zmieni jakość podróży między centralną a wschodnią częścią kraju.
fot. GDDKiA
(Źródło: GDDKiA)