Wojsko blokuje wariant przy Anwilu? Co dalej z S10 we Włocławku?

Budowa drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Warszawy nabiera tempa. W kujawsko-pomorskim część odcinków już powstaje, inne mają ruszyć w przyszłym roku. Najwięcej emocji budzi jednak przebieg trasy w okolicach Włocławka. GDDKiA zapewnia, że „ostateczna decyzja nie zapadła”, ale jednocześnie jasno mówi, że wariant wskazywany przez mieszkańców i władze miasta jest... niemożliwy do realizacji.
Mat. GDDKiA. Mat. GDDKiA.
Źródło zdjęć: © Mat. GDDKiA. | Mat. GDDKiA.
Grażyna Sobczak

Budowa drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Warszawy nabiera tempa. W kujawsko-pomorskim część odcinków już powstaje, inne mają ruszyć w przyszłym roku. Najwięcej emocji budzi jednak przebieg trasy w okolicach Włocławka. GDDKiA zapewnia, że „ostateczna decyzja nie zapadła”, ale jednocześnie jasno mówi, że wariant wskazywany przez mieszkańców i władze miasta jest... niemożliwy do realizacji.

Nie wiedział, że jest nagrywany. Bezczelne zachowanie kierowcy

S10: inwestycja prawie na 400 km. Co dzieje się w naszym regionie?

Droga ekspresowa S10 ma połączyć Szczecin z Warszawą i liczyć blisko 400 kilometrów. W województwie kujawsko-pomorskim podzielono ją na 8 zadań.

Cztery z nich są już w realizacji, a odcinek Bydgoszcz - Toruń jest zaawansowany w około 70%. Na odcinku biegnącym wzdłuż Torunia GDDKiA uzgodniła dokumentację z RDOŚ i, jak zapowiada, wiosną prace mają być widoczne w pełnym zakresie.

Najbardziej interesuje nas jednak fragment od autostrady A1 do granicy Aglomeracji Warszawskiej. To tutaj trwa spór o ostateczny przebieg trasy, a rekomendowany przez instytucje rządowe wariant - tzw. fioletowy, wariant 4 - zakłada budowę nowego mostu przez Wisłę w okolicach ogródków działkowych przy ul. Toruńskiej we Włocławku. Ten wariant zdecydowanie odrzuca zarówno samorząd, jak i większość włocławian uczestniczących w konsultacjach.

GDDKiA: decyzji nie ma, ale… najpopularniejszy wariant jest wykluczony

Co obecnie wiadomo? Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Sebastian Borowiak, potwierdza, że formalne wybory jeszcze przed nami:

- Wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach chcielibyśmy złożyć w pierwszym kwartale 2025 roku. Przed nami jeszcze została Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych przy generalnym dyrektorze i przy ministrze infrastruktury, który tak naprawdę zarekomenduje wariant do złożenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Planowane lata do realizacji to jest do 2033 roku. W 2028 roku chcielibyśmy ogłosić formułę zaprojektuj – wybuduj dla tego zadania - mówi.

Z drugiej jednak strony – równocześnie padają jednoznaczne deklaracje, że wariant popierany przez Włocławek (most w pobliżu Anwilu) jest niemożliwy do realizacji.

Wojewoda: „Wariant przy Anwilu jest wykluczony z przyczyn obronnych”

Wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel pytany o to, dlaczego nie wybrano wariantu wskazywanego przez mieszkańców i prezydenta Włocławka, odpowiedział jednoznacznie:

- Za każdym razem GDDKiA rekomenduje wariant, bo to nie jest jeszcze ostateczny wariant, na podstawie posiadanej dokumentacji. Ta dokumentacja posiada kilka czynników - m.in. środowiskowe, ekonomiczne oraz techniczne, ale teraz jesteśmy w takim momencie w Polsce, że musimy brać pod uwagę jeszcze jeden czynnik - kwestie bezpieczeństwa. Ten wariant, który w konsultacjach zbierał najwięcej pozytywnych opinii - on jest wykluczony z jednego prostego powodu - zakładał budowę ogromnego mostu w sąsiedztwie zakładów Anwil. Z przyczyn obronnych dwóch strategicznych obiektów w tak bliskiej od siebie odległości po prostu nie może być. Na ten temat są prowadzone rozmowy z wojskiem, że z przyczyn czysto obronnych nierozsądnym byłoby lokowanie obiektów, które tak naprawdę jednym, nie daj Boże, strzałem mogłyby zostać uszkodzone. To byłby najgorszy z możliwych scenariuszy - budowa wiaduktu przy Anwilu - przekonuje wojewoda.

To stawia Włocławek w trudnej sytuacji: władze i mieszkańcy wskazywali wariant logiczny komunikacyjnie i najmniej ingerujący w tereny rekreacyjne, ale z punktu widzenia obronności państwa okazał się on, jak mówi wojewoda, „absolutnie wykluczony”.

GDDKiA: odbyły się spotkania, warianty są cztery, ale ten przy Anwilu to złe rozwiązanie

Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy odniósł się także do zarzutów, że urzędnicy nie spotkali się z działkowcami i mieszkańcami:

– W odpowiedzi na postulaty mieszkańców i prezydenta Włocławka w zakresie przejścia przez Wisłę w okolicach działek – nieprawdą jest, że my nie konsultowaliśmy z nikim, nie spotykaliśmy się. Absolutnie to jest nieprawda. Odbyły się dwa spotkania informacyjne, spotkaliśmy się też z działkowcami i tłumaczyliśmy, z czego wynika i dlaczego jest taka sytuacja.

Podkreślił także, że formalnie wciąż analizowane są cztery warianty, ale każdy ma swoje ograniczenia:

– Cztery warianty braliśmy pod uwagę, cztery są w biegu. Dopiero Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych wskaże wariant, który będzie do realizacji. Wariant pierwszy, który byłby zadowalający z punktu widzenia ekonomiki albo mieszkańców, nie do końca jest dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia tego, że przy Anwilu – który jest zakładem wysokiego ryzyka – gdyby do czegokolwiek doszło… DK91 jest dzisiaj drogą zamkniętą. W tym przypadku drogę ekspresową S10 podobnie mielibyśmy zamkniętą.

Dyrektor poinformował również, że planowana przeprawa przez Wisłę będzie wyposażona w pełny ciąg pieszo-rowerowy, który ma połączyć miasto z terenami gminy Fabianki.

Czy głos mieszkańców został wysłuchany? Wojewoda odpowiada

Pytany o to, czy opinie włocławian mają realny wpływ na decyzję, wojewoda odpowiada:

- Pamiętajmy, że mamy do czynienia z inwestycją strategiczną dla całego kraju, która musi uwzględniać interes 37 - 38 mln mieszkańców. W naszym województwie mieszka 2 mln mieszkańców. Każdy głos jest słuchany, analizowany, ale nadchodzi moment decyzji. Gdybyśmy działali na zasadzie liberum veto, to nie dojechalibyśmy w ogóle do Nakła. Patrzę ze względów bezpieczeństwa i mówię wyraźnie: ten wariant proponowany przez prezydenta Włocławka nie jest najlepszy z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego kraju, bo Anwil ma znaczenie nie tylko dla Włocławka, ale dla bezpieczeństwa całego kraju.

W najbliższych tygodniach temat przebiegu S10 znów stanie się przedmiotem debat, zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich. Włocławek wciąż może walczyć o korekty, ale coraz mniej wskazuje na to, że miasto otrzyma rozwiązanie, którego chciało od początku.

Wybrane dla Ciebie
Świąteczna ryba w galarecie. Karp i sandacz – sprawdzone receptury
Świąteczna ryba w galarecie. Karp i sandacz – sprawdzone receptury
Zamość: Przejazd pociągiem do Lublina będzie krótszy? "Dla nas oznacza to duży krok"
Zamość: Przejazd pociągiem do Lublina będzie krótszy? "Dla nas oznacza to duży krok"
Ponad półtora kilograma narkotyków u mieszkańca Woli. Policja "zgarnia" kolejnych dilerów w stolicy
Ponad półtora kilograma narkotyków u mieszkańca Woli. Policja "zgarnia" kolejnych dilerów w stolicy
Toruń: Nowy etap remontu Stadionu Miejskiego. Dzieje się także u laskarzy i na Motoarenie
Toruń: Nowy etap remontu Stadionu Miejskiego. Dzieje się także u laskarzy i na Motoarenie
Chcesz naturalnie wzmocnić odporność? Jedz te produkty. Poleca je Katarzyna Bosacka
Chcesz naturalnie wzmocnić odporność? Jedz te produkty. Poleca je Katarzyna Bosacka
Jak wysuszyć pranie zimą bez suszarki? Tak skrócisz czas schnięcia
Jak wysuszyć pranie zimą bez suszarki? Tak skrócisz czas schnięcia
Na HBO Max obejrzysz arcydzieło kina wojennego
Na HBO Max obejrzysz arcydzieło kina wojennego
Legnica: Ktoś czeka na pomoc. Uczniowie Samochodówki pokażą, jak łatwo ją okazać
Legnica: Ktoś czeka na pomoc. Uczniowie Samochodówki pokażą, jak łatwo ją okazać
Śląskie: Tu kupisz najlepszego karpia
Śląskie: Tu kupisz najlepszego karpia
Warszawa: Na placu pod Zamkiem w sobotę nie zaparkujesz
Warszawa: Na placu pod Zamkiem w sobotę nie zaparkujesz
Poznań: Stomil zostanie zlikwidowany? Już wkrótce decyzja
Poznań: Stomil zostanie zlikwidowany? Już wkrótce decyzja
Mysłowice: Wizualizacje nie kłamią: to miejsce będzie "nowym sercem Mysłowic". Teren po kopalni zamienią w nową atrakcję: muzeum I Powstania Śląskiego
Mysłowice: Wizualizacje nie kłamią: to miejsce będzie "nowym sercem Mysłowic". Teren po kopalni zamienią w nową atrakcję: muzeum I Powstania Śląskiego
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀