Wrocław: Co dalej z tramwajem na Psie Pole? Mieszkańcy pytają
Dwa warianty tramwaju na Psie Pole
Z danych Urzędu Miejskiego Wrocławia wynika, że 86 procent uczestników konsultacji poparło budowę tramwaju na Psie Pole. Mieszkańcy mogli wybierać między dwoma wariantami trasy, a także zgłaszać własne uwagi. Miasto zebrało blisko dwa tysiące opinii. Nie udało się jednak wyłonić jednego, preferowanego przez mieszkańców rozwiązania, dlatego zdecydowano o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów.
Oba zaczynają się w rejonie skrzyżowania al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską, ale dalej biegną różnymi trasami:
- Pierwszy z wariantów, o długości ok. 5,93 km, poprowadzony jest bliżej rzeki Widawy, wzdłuż ul. Dywizjonu 303, dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla miałaby powstać w rejonie zaplanowanej trasy Olimpijskiej, przy ul. Nowogródzkiej. Ten wariant ma zapewnić najszybszy dojazd do centrum i omija historyczne centrum Psiego Pola. Według analiz dziennie korzystałoby z niego ok. 20 tys. pasażerów.
- Drugi wariant o długości 5,74 km, biegnie ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola, rondo Lotników Polskich i dalej ul. Kiełczowską do pętli przy cmentarzu Kiełczowskim. Prognozy mówią o 25 tys. pasażerów dziennie. Ta trasa w większym stopniu omija zieleń.
Co się dzieje z trasą tramwajową na Psie Pole?
Od ogłoszenia wyników, w temacie tramwaju na Psie Pole ucichło. O stan prac nad projektem dopytują nasi czytelnicy, m.in. pan Arkadiusz:
- Możecie dowiedzieć się co tramwajem na Psie Pole? Kiedy zostanie wybudowany?
W urzędzie miasta dowiedzieliśmy się, że daty budowy jeszcze nie ma, ponieważ nie został nawet ogłoszony przetarg na projekt. Na jakim etapie jest teraz ta inwestycja?
- Trwa zbieranie wytycznych do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji dla obu koncepcji. Wytycznych dość rozległych, ponieważ to zadanie obejmuje tereny nie tylko miejskie, ale oba warianty trasy przechodzą np. przez ciek wodny (Widawę) czy tereny kolejowe. Chcielibyśmy ogłosić przetarg na przełomie roku 2025/2026 - tłumaczy Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Koncepcja ma precyzyjnie określić dokładny przebieg torowiska, m.in. odpowiedzieć na pytanie, po jakich działkach poprowadzi. Nie przedstawia jednak konkretnych rozwiązań technicznych - tego można dowiedzieć się z projektu budowlanego. Przetarg na jego wykonanie zostanie ogłoszony dopiero po wykonaniu obu koncepcji, gdy miasto podejmie decyzję o wyborze jednego, ostatecznego wariantu. Po zaprojektowaniu trasy, w końcu będzie można ogłosić przetarg na budowę.
Kiedy pojedziemy tramwajem na Psie Pole?
Według zeszłorocznych zapowiedzi, w 2030 roku. Wszystko wskazuje na to, że jest to data niemożliwa do zrealizowania. Za to rozpoczęcia budowy - jak najbardziej. Skąd to wynika? Opracowanie koncepcji ma zająć około roku, a projektu - kolejne dwa.
Tramwaj na Psie Pole na razie jest w powijakach, ale coś zaczyna się dziać na terenie, po którym mógłby jechać. Wrocławskie Inwestycje ogłosiły właśnie przetarg na projekt nowego odcinka ulicy Dywizjonu 303, od ul. Jankiela do skrzyżowania z Mazepy, Gorlicką, Litewską i Szewczenki. To nieprzypadkowa lokalizacja. Jeden z wariantów tramwaju biegnie właśnie tą trasą. Dlatego w projekcie drogowym uwzględniona zostanie rezerwa pod przyszłe torowisko.