Wrocław: Dwie koncepcje na przebudowę ul. Szczytnickiej. Co z ruchem samochodów po remoncie? Jest jasny sygnał
Wkrótce rewitalizacja ulicy Szczytnickiej. Co z ruchem samochodów?
"Większość zgłoszonych opinii dotyczyła uspokojenia ruchu. Mieszkańcy zwracali uwagę na hałas spowodowany złym stanem nawierzchni oraz nadmierną prędkością samochodów i pojazdów komunikacji miejskiej. Podnoszono kwestie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, remontu chodników, uporządkowania parkowania oraz zwiększenia ilości zieleni" - czytamy w miejskim raporcie.27816433
Przygotowywane są dwa warianty koncepcji przebudowy ulicy:
- A - zakłada układ trójnawowy z obustronnymi szpalerami drzew.
- B - przewiduje szpaler drzew po północnej stronie ulicy oraz dwukierunkową drogę rowerową po stronie południowej.
W ankietach pojawiły się także pomysły na małą architekturę: ławki, kosze na śmieci, stonowane oświetlenie oraz wsparcie dla małej gastronomii i lokalnych przedsiębiorców. Wielu mieszkańców chciałoby, aby ul. Szczytnicka była nie tylko trasą przelotową, ale miejscem, w którym można się zatrzymać.
W obu przypadkach zachowany zostanie ruch samochodowy.
- Zgodnie z założeniami do końca roku powinniśmy mieć gotowe koncepcje. Do każdej z nich oczywiście wymagane są poszczególne zgody od konserwatora zabytków i gestorów sieci. Z tego, co wiemy, konserwator ma odnieść się m.in. do szerszych chodników i wprowadzenia zieleni do tej przestrzeni. Pewne ustalenia zostały już poczynione. Wiemy, w którym kierunku chcemy iść - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy spółki Wrocławskie Inwestycje.
Konserwator opowiedział się również m.in. przeciwko likwidacji ruchu samochodowego i tramwajowego.
Wnioskując o takie zagospodarowanie ulicy, które może sprawić, że ul. Szczytnicka nie będzie jedynie ciągiem komunikacyjnym, ale miejscem, w którym można się zatrzymać, mieszkańcy i mieszkanki pisali o zieleni oraz odpowiednim dostosowaniu przestrzeni chodnika. Dużo było także pomysłów dotyczących funkcjonowania małej przedsiębiorczości oraz lokali gastronomicznych. Wskazywano także elementy małej architektury - ławki, kosze na śmieci oraz stonowane, ciepłe oświetlenie.
- Zielenią także trzeba będzie zarządzić ostrożnie, bo ulica jest zacieniona i nie każda roślinność dobrze się tam przyjmie. Pozostają również pewne różnice w kwestii ścieżek rowerowych. Jeśli oba pasy będą po jednej stronie drogi, wtedy po drugiej będzie można umieścić więcej zieleni i analogicznie w przypadku rozwiązania ze ścieżkami rowerowych po obu stronach - dodaje Świercz.
Gotowy projekt na rewitalizację powinien być gotowy do końca 2025 roku. Kluczowy w kwestii samych prac będzie jednak wątek mostu Pokoju i mostu Grunwaldzkiego. To właśnie Szczytnicka będzie ich łącznikiem podczas remontu obu wrocławskich przepraw.