Wrocław: Festiwal Teatralny Dialog. Czeka nas dużo dobrych spektakli
- Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław stworzyła i przez dwie dekady prowadziła Krystyna Meissner, wybitna artystka teatru i wizjonerka. W programie do ostatniej, dziesiątej edycji festiwalu w roku 2021, wieściłem zmierzch dialogu. Byłem pewien, że Dialog-Wrocław po dwóch dekadach sukcesów zakończy żywot. (...) Dyrektor Meissner uznała jednak, że w trudnych czasach trzeba zrobić wszystko, by dialog trwał. W ostatniej woli powierzyła mi misję kontynuowania festiwalu. Ku mojej radości Olga Nowakowska, kuratorka ostatniej edycji festiwalu i najbliższa współpracowniczka Krystyny Meissner, zgodziła się towarzyszyć mi w tej pełnej wyzwań wyprawie - opowiada Mirosław Kocur, dyrektor artystyczny Festiwalu.
Pierwsza edycja Dialogu-Wrocław w nowej odsłonie nosi tytuł "S[t]ymulacje". Jakie spektakle zobaczymy? Oto one:
Niepokój przychodzi o zmierzchu
Debiutancka powieść Marieke Lucasa Rijnevelda "Niepokój przychodzi o zmierzchu" opowiada historię trzynastolatki, która po sztubackiej, nieco ekscentrycznej modlitwie traci brata w tragicznym wypadku. Książka - nagrodzona Międzynarodowym Bookerem - podejmuje temat żałoby, dojrzewania w cieniu rodzinnego dramatu i ciężaru religijnej winy. Teatralna adaptacja wyróżnia się śmiałymi skrótami, pracą aktorów z ciałem i gęstą, sugestywną stroną wizualną, tworząc przejmujący obraz utraty i dorastania.
SEKS, HAJS I GŁÓD, kronika rodzinna według Emila Zoli
Spektakl Luka Percevala opiera się na słynnym dziewiętnastowiecznym cyklu Emila Zoli "Rougon-Macquartowie", wychodząc od relacji doktora Pascala (alter ego pisarza) i Klotyldy, strażniczki ich wspólnej rodzinnej pamięci. Reżyser zamyka 20 tomów sagi w dwugodzinnej opowieści, przenosząc ją do współczesności. Siłą tej inscenizacji jest zespół Narodowego Starego Teatru - Anna Dymna, Małgorzata Zawadzka, Ewa Kaim, Magda Grąziowska, Aleksandra Nowosadko, Krzysztof Zawadzki, Roman Gancarczyk. Olśniewa również muzyka na żywo Justyny Skoczek.
Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem
Spektakl Krzysztofa Warlikowskiego oparty jest na twórczości południowoamerykańskiego noblisty, Johna M. Coetzeego. Jego bohaterką jest postać fikcyjnej pisarki, która, niejako w imieniu autora, podejmuje tematy praw kobiet i zwierząt, religii, literatury czy starzenia się. W inscenizacji Nowego Teatru Costello staje się nie tylko alter ego samego autora, ale i osobliwą muzą polskiego mistrza. To zarazem popis zespołu Nowego Teatru i przejmująca opowieść o przemijaniu, relacjach rodzinnych oraz utracie podmiotowości. W obsadzie gwiazdy - m.in. Maja Komorowska, Magdalena Cielecka, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek.
Kofman. Podwójne wiązanie
Spektakl Katarzyny Kalwat otwiera monolog, w którym francuska filozofka Sarah Kofman opowiada o swoim życiu i twórczości. Nie jest to jednak biografia, lecz refleksja nad tożsamością i przynależnością - klasową, rodzinną, religijną czy językową. Reżyserka, od lat zajmująca się tymi tematami, łączy je tu z francuską tradycją intelektualną i muzyką, która pełni rolę równorzędnej postaci scenicznej. Powstaje spektakl filozoficzny, ale zarazem osobisty i pełen emocji. W roli Kofman - Maja Ostaszewska.
Dzień Świstaka
"Dzień Świstaka" to kultowa opowieść o prezenterze Philu Connorsie, który trafia w pętlę czasu i codziennie przeżywa ten sam dzień. Jego spektakularna przemiana czyni tę opowieść niemal moralitetem, zachęcającym widzów do zmiany swojego życia. W Capitolu sięga po nią Marcin Wierzchowski - reżyser znany z empatii i wrażliwości na ludzkie sprawy. Jego inscenizacja ukazuje nie tylko losy Phila, ale i dramat społeczności miasteczka Punxsutawney, ożywiany przez barwne postaci drugiego planu. I to w konwencji musicalu!
TOTEM - pustka i wysokość
Spektakl "Totem - pustka i wysokość" w reż. Ushio Amagatsu, twórcy kompanii Sankai Juku, to modelowy przykład butoh - japońskiego tańca awangardowego, charakteryzującego się powolnym ruchem, białymi makijażami tancerzy i minimalizmem scenicznym. Na scenie kilka niezwykłych postaci w białych kostiumach wykonuje rytuał wokół tytułowego totemu. "Totem", stworzony na rok przed śmiercią reżysera w 2024 roku, uchodzi za jego duchowy testament, łącząc transcendencję, precyzję ruchu i duchową medytację.
podzespoły
Performance Ryoichi Kurokawy to interdyscyplinarne arcydzieło, łączące nagrania terenowe, dźwięki syntetyczne z akordami japońskiego shō. Opiera się na relacjach między naturą a strukturami stworzonymi przez człowieka, przekształcając budowle, ruiny i krajobrazy w modułowe "podzespoły". Jego hybrydowa rzeczywistość łączy porządek z chaosem, czerpiąc z tradycji animistycznej i ludowych korzeni, by ukazać mistyczne piękno natury oraz niszczący wpływ miasta.
16 & 17
Spektakle "16" i "17" najsłynniejszej azjatyckiej kompanii tanecznej TAO Dance Theater z Chin, opierają się na uważności wobec ciała. "16" pokazuje płynne, wirujące ruchy inspirowane grami "Dragon Dance" i "Snake", układające się w skomplikowany mikroświat. W "17" tancerze poruszają się chaotycznie, reagując na dźwięk, który wyzwala impulsy. Oba przedstawienia zachęcają widzów do obserwacji ruchu, otwarcia na siebie i kontaktu z ciałem.
Kroniki
Spektakl kompanii Peeping Tom w reż. Gabrieli Carrizo rozpoczyna się w bunkrze pełnym kamiennych płyt i przedmiotów, kiedy pięciu mężczyzn otrzymuje osobliwy prezent - wydawałoby się znikąd. Twórcy łączą realistyczną sytuację z surrealistyczną podróżą, badając możliwości zdefiniowania czasu, śmierci i transcendencji. "Kinowy" teatr zespołu Peeping Tom opiera się na montażu, świetle, dźwięku i innowacyjnym tańcu, scenografia z kolei angażuje ciała tancerzy w funkcji rekwizytów, tworząc wielowymiarową, filmową opowieść.
Mały teatr na końcu świata: Opus III
Spektakl Ezéquiela Garcii-Romeu "Opus III" z Théâtre de la Massue zamyka trylogię "Mały teatr na końcu świata", łącząc teatr lalek ze sztuką współczesną. W białej przestrzeni z pokrytymi tkaniną stołami trójka aktorów-lalkarzy prezentuje archetypiczną figurkę człowieka błądzącego w labiryncie czasu i przestrzeni. Przedstawienie bada upadek przemysłu, ludzkie marzenia i utopię nowego wspaniałego świata, czerpiąc inspiracje z tekstów Roberta Linharta, Simone Weil i Leslie Kaplan.
Głosy. Przedmioty. Lalka. 3 elementy: prezentacja work-in-progress
Huang Yi, tajwański tancerz i choreograf, łączy sztukę opartą na ruchu ludzkiego ciała z pracą z robotem i multimediami. Jego pierwszy spektakl "Huang Yi & Kuka" pokazywał ludzkie emocje przeniesione na robota. Prowadzi Huang Yi Studio+, w którym pracuje z ludźmi i robotami, rozwija technologie kultury i wspiera młodych artystów. "Trzy elementy" we Wrocławiu to pierwszy zagraniczny pokaz work-in-progress jego nowego dzieła - a dyskusja z publicznością festiwalu Dialog-Wrocław może wpłynąć na ostateczny kształt spektaklu.
Ostrożnie! Człowiek w środku
Interdyscyplinarny spektakl hongkońskiego artysty GayBirda eksploruje metaforę kartonowego pudełka jako domu czy pojemnika na wspomnienia i ludzkie pragnienia. A wszystko to w rzeczywistości splątanej z przestrzenią wirtualną. Wrocławska publiczność będzie mogła doświadczyć wędrówki po specjalnie skonstruowanych przestrzeniach, obserwując instalacje, ruchome obrazy, przyswajając dźwiękowy pejzaż i uczestnicząc w występach artysty na żywo. Relacja kartonowych pudełek z ceglanymi murami Browarów Mieszczańskich, w których odbędzie się pokaz spektaklu, stanie się źródłem napięcia między kruchością a wytrzymałością.
źródło: materiały prasowe Festiwalu