Wrocław: Torowisko na Mickiewicza do przebudowy. Będą zielone tory i przystanki wiedeńskie.
W tym artykule:
Torowisko na Mickiewicza wymaga przebudowy. Pasażerowie wysiadają na krzywą kostkę
Torowisko na ul. Mickiewicza jest dziś mocno zróżnicowane i w wielu miejscach nie spełnia współczesnych standardów. Na odcinku od mostu Zwierzynieckiego do ul. Wystawowej tramwaje jeżdżą po torach wspólnie z samochodami. Tory ułożone są w kostce brukowej, tylko miejscami przykrytej asfaltem. Pasażerowie wysiadający na przystanku "Mickiewicza" wychodzą wprost na jezdnię, dzieląc pas ruchu z autami.
Za skrzyżowaniem z ul. Wystawową tory oddzielają się od drogi i biegną osobnym pasem. Przy samym skrzyżowaniu z ul. Kopernika torowisko znów łączy się z jezdnią, a tramwaje przecinają się zarówno z ruchem samochodów, jak i rowerów. To ruchliwe miejsce z przejściami i przejazdami na wszystkich wlotach oraz dwoma przystankami "Kopernika".
Co dokładnie zmieni się na Mickiewicza?
Przebudowa ul. Mickiewicza będzie największym z planowanych ostatnio przez MPK Wrocław zadań.
Prace na torowisku obejmą ponad 3 kilometry trasy. W ramach inwestycji wymienione zostanie całe torowisko, a w części od ul. Wystawowej do ul. Paderewskiego pojawi się zieleń: trawa i niska roślinność między torami.
Przebudowane zostaną także przystanki: m.in. "Mickiewicza", "Park Szczytnicki" i "Kopernika". Wszystkie będą w nowej formie tzw. przystanków wiedeńskich, czyli z wyniesioną jezdnią, co ułatwi pasażerom wsiadanie.
Modernizacja obejmie również:
- remont jezdni na odcinku wspólnym z tramwajami,
- przebudowę przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych,
- oraz lepsze odwodnienie, by woda z ulic nie spływała na tory,
- zaplanowano też nowe sygnalizacje świetlne uruchamiane przez tramwaje,
- smarownice ograniczające hałas na zakrętach
- oraz rozjazdy z systemem ogrzewania, co ma poprawić niezawodność zimą.
Wzdłuż torów pojawią się dodatkowe nasadzenia - żywopłoty i kwietniki, które mają odseparować pieszych i rowerzystów od torowiska.
Torowisko na Mickiewicza połączy centrum miasta ze Swojczycami i nową pętlą
Dokumentacja projektowa dla modernizacji torowiska na ul. Mickiewicza ma być gotowa w niecały rok. Wykonawca dostanie na to maksymalnie 320 dni od podpisania umowy. W tym czasie musi przygotować pełny projekt, uzgodnić go z odpowiednimi instytucjami, przekazać do zaopiniowania miastu i uzyskać pozwolenie na budowę. Gotowego projektu możemy się spodziewać najwcześniej w drugiej połowie 2026 roku.
Po zakończeniu przebudowy torowiska na ul. Mickiewicza podróżowanie tramwajem będzie wygodniejsze. Co ważne, ta trasa stanie się najszybszym połączeniem ze Swojczyc do centrum Wrocławia. W 2027 roku ze Swojczyc ruszą pierwsze tramwaje z nowej pętli przy ul. Chałupniczej. W kwietniu wybrano wykonawcę tej inwestycji - firmę Pro-Tra Building, która za 139 mln zł wybuduje odcinek od pętli na Sępolnie do nowej pętli na Swojczycach. Na realizację zadania ma dwa lata.