Wygląda jakby Polacy przestali kupować. Niejednoznaczne sygnały o sytuacji w handlu
W tym artykule:
W 2024 roku polski rynek detaliczny artykułów spożywczych osiągnął wartość 410 mld zł netto. Oznacza to spadek w ujęciu realnym (gdy nałożymy na to inflację), nominalnie to wzrost o około 3% rok do roku.
Skąd taka sytuacja? Konsumenci pozostawali ostrożni, priorytetowo traktując odbudowę swoich oszczędności. Eksperci z PMR Market Experts by Hume's prognozują jednak, że rok 2025 przyniesie ożywienie, napędzane poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych, dynamicznym rozwojem sieci handlowych oraz utrzymującą się dominacją dyskontów.
Dodatkowo jest problem w galeriach handlowych.
W pierwszej połowie 2025 roku liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,9% rdr. Ubyło ich we wszystkich województwach, co najbardziej widać w świętokrzyskim - 11,1%, a najmniej - w mazowieckim - 4,4%. W pierwszym półroczu br. zanotowano też o 14,5% mniej wizyt w tego typu obiektach niż rok wcześniej. W całym kraju nastąpiły dwucyfrowe spadki. Największy z nich był w świętokrzyskim - o 27,2%, a najmniejszy - w lubuskim - o 10,6%. Ponadto raport rynkowy ujawnia, że w ww. okresie częstotliwość odwiedzania centrów i galerii handlowych zmniejszyła się o 8,4% rdr. Do tego średni czas wizyty uległ skróceniu o 3,8% rdr.
Wynika to z raportu Proxi.cloud i Grupy BLIX. - To świadczy o postępującej zmianie zachowań konsumenckich oraz dalszym przesuwaniu się handlu w stronę kanałów cyfrowych i sklepów wolnostojących. Na ten wynik w dużym stopniu wpłynął rozwój e-commerce. Kluczowe znaczenie ma też większa selektywność klientów w podejmowaniu decyzji zakupowych. Istotny jest również wzrost cen - mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor raportu z Grupy BLIX.
2024: Rok odbudowy oszczędności
Mimo historycznie wysokiego wzrostu wynagrodzeń, Polacy w 2024 roku nadal podchodzili do zakupów z dużą rezerwą. Aż 70% konsumentów deklarowało ograniczanie wydatków w związku z wciąż odczuwalną inflacją.
Jak wynika z raportu PMR Market Experts by Hume's "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2025", nadwyżki budżetowe były w dużej mierze przeznaczane na odbudowę oszczędności, co skutecznie hamowało wzrost konsumpcji.
Agnieszka Skonieczna, Head Retail Market Analyst w PMR Market Experts by Hume's, komentuje: "Wzrost rynku był umiarkowany, ale prognozy na 2025 rok są znacznie bardziej optymistyczne. Spodziewamy się, że rynek będzie rósł realnie w każdym z kolejnych pięciu lat, a średnioroczna dynamika wzrostu w ujęciu nominalnym (CAGR) wyniesie około 5%."
Dyskonty utrzymują pozycje zakupowego lidera
Badanie konsumenckie PMR Market Experts by Hume's z kwietnia i maja 2025 roku wskazuje, że częstotliwość robienia zakupów spożywczych w Polsce pozostaje stabilna: 19% respondentów odwiedza sklepy codziennie, a 66% kilka razy w tygodniu. Dyskonty pozostają najczęściej wybieranym kanałem, a ich udział w rynku, który w 2021 roku wynosił około 1/3 pod względem wartości sprzedaży, ma przekroczyć 40% do 2030 roku.
Dyskonty to przede wszystkim miejsca mniejszych, uzupełniających zapasy zakupów - tak deklaruje aż 68% konsumentów. W supermarketach ten typ zakupów również dominuje, choć z niższym udziałem (42%). Hipermarkety natomiast pełnią inną rolę, przyciągając osoby robiące większe, planowane zakupy (47%), szczególnie w grupie wiekowej 45-54 lata oraz wśród mieszkańców średnich miast.
Convenience zyskuje na znaczeniu
Sklepy typu convenience wyróżniają się pod względem realizowanych misji zakupowych. Dominują tu zakupy impulsowe (35%) oraz szybkie zakupy "w drodze" (28%). Wśród młodszych konsumentów (18-24 lata) sklepy convenience pełnią jeszcze bardziej wyspecjalizowaną funkcję, będąc przede wszystkim miejscem zakupu przekąsek (39%), zakupów "w trasie" oraz tych dokonywanych w drodze do lub z pracy czy szkoły.
"To wyraźny sygnał dla sieci handlowych, że warto dostosować ofertę do stylu życia młodszych klientów. Wygoda i szybkość zyskują dziś na znaczeniu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej" - dodaje Agnieszka Skonieczna.
Inwestycje napędzają rynek
Optymistyczne prognozy na najbliższe lata znajdują potwierdzenie w deklaracjach największych sieci handlowych, które planują dalszy rozwój i otwieranie nowych placówek. Połączenie ekspansji infrastrukturalnej z rosnącą siłą nabywczą konsumentów to kluczowe czynniki, które będą napędzać wzrost polskiego rynku spożywczego w kolejnych latach.