Zabierzów: Rozpoczyna się budowa stropu tunelu na nowej drodze
Tunel na obwodnicy Zabierzowa
Tunel to część budowanej, ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa. Trasa będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79 i w zdecydowanej większości została wytyczona nowym przebiegiem, na północ od miejscowości. Droga biegnie od węzła Modlniczka, omija Zabierzów oraz Kochanów i łączy się z DK79 w Rudawie.
Inwestycja rozpoczyna się w Modlniczce na skrzyżowaniu ul. Kasztanowej (łączącej Brzezie z Rząską) i Rożańskiego (główna droga). Teren w tym miejscu jest bardzo gęsto zabudowany i nie było możliwości poprowadzenia drogi nowym śladem. Obwodnica odbija od DK79 na północ po 400 m, tuż za granicą Modlniczki i Zabierzowa.
Z uwagi na brak miejsca na poprowadzenie w tym miejscu dwupasmowej drogi oraz równoległych dróg lokalnych zapewniających dojazd do pobliskich posesji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z Krakowa zdecydowała się na budowę ponad 300-metrowego tunelu. Będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości. Pobiegnie on śladem DK79, a nad nim zbudujemy nowy układ dróg lokalnych i rondo, które pozwoli na przejazd z ul. Kasztanowej na drogę krajową nr 79. Dzięki temu będziemy mogli zlikwidować sygnalizację świetlną koło węzła Modlniczka.
Poza samym tunelem powstanie też ponad 700 m konstrukcji oporowych wzdłuż prowadzących do niego zjazdów. Krótszy (162 m) będzie od strony węzła Modlniczka, dłuższy (190 m) po zachodniej stronie obiektu. Najniższy punkt tunelu będzie 219 m n.p.m., czyli 8 m niżej od poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa obowiązywać w nim będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Wielkie wykopy w Modlniczce
Budowa tego obiektu rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku. Tunel powstaje metodą podstropową. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Wysokość ścian to średnio 16 m, mają grubość od 60 do 80 cm.
- Wszystkie ściany tunelu zostały już przygotowane. Zrobiliśmy też całą konstrukcję oporową po zachodniej stronie tunelu. Po wschodniej stronie jesteśmy na półmetku. Kolejny etapem prac jest budowa stropu tunelu. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu i betonuje strop. Następnym etapem prac jest wybranie ziemi spod gotowego stropu, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na koniec, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu - wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA, oddział w Krakowie.
W lipcu ruszył ważny etap prac - betonowanie stropu tunelu. Pierwszy segment o wymiarach 19x24 m jest już gotowy i przygotowywane jest zbrojenie kolejnego. Strop będzie miał grubość 60 cm.
Całkiem nowa droga w Małopolsce
Nowa trasa rozpocznie się przy węźle Modlniczka na S52. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod obiektem pozostawimy rezerwę na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.
Na budowanej obwodnicy powstaną poza tunelem także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.
Drogę budują na podmokłym terenie
Obwodnica powstaje w pozornie łatwym, sprzyjającym budowie terenie. To jednak tylko wrażenie - nowa droga biegnie doliną Rudawy, gdzie występuje bardzo wysoki poziom wód gruntowych. W wielu miejscach są to tereny podmokłe. Zanim powstanie droga, muszą one zostać w odpowiedni sposób przygotowane.
Główna część prac, prowadzonych w ostatnim czasie, to roboty ziemne.
- Budujemy zarówno zwykłe nasypy drogowe, jak i tzw. nasypy przeciążeniowe. Taki nasyp to konstrukcja przygotowywana tylko na czas budowy. Usypujemy dodatkową ziemię na nasypie przyszłej drogi po to, żeby zagęścić (mówiąc wprost - ubić) grunt i wycisnąć z niego za pomocą specjalnych drenów wodę. Nasyp przeciążeniowy spełnia swoje zadanie przez określony czas, zwykle od 3 do 7 miesięcy. Geodeci stale mierzą, w jaki sposób zachowuje się grunt pod nim. Niekiedy taki nasyp potrafi obniżyć teren nawet o 10 cm. To bardzo istotna część prac na obwodnicy Zabierzowa - relacjonuje Kacper Michna.
Zaawansowane prace toczą się na odcinku nowej drogi prostopadłej do obwodnicy, łączącej ul. Krakowską w Zabierzowie, obwodnicę i ul. Szlachecką w Brzeziu. - Na części tej drogi ułożyliśmy już dwie warstwy asfaltu. Na rondzie turbinowym przygotowujemy konstrukcję drogi, trwają też prace brukarskie. Rondo po północnej stronie (w Brzeziu) jest już niemal gotowe, a rondo po południowej stronie (w Zabierzowie) jest przygotowane w połowie - tłumaczy specjalista z GDDKiA. - Na pozostałej części inwestycji przygotowujemy podpory i przyczółki przyszłych mostów i wiaduktów. Konstrukcja dwóch mostów na Wedonce została już zakończona - dodaje.
Ogromny koszt budowy nowej drogi
Obwodnica Zabierzowa powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wykonawcą prac jest Budimex. Ich koszt to 680 mln zł.