Zakaz lub dodatkowa opłata. Będą nowe zasady dla niektórych podróżujących komunikacją miejską w Krakowie? Urzędnicy interweniują
Miasto pyta krakowian: zakaz czy dodatkowa opłata?
Cel konsultacji? Ustalenie nowych zasad, mających "zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkim przebywającym w danym pojeździe pasażerom" – napisał na swojej oficjalnej stronie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. W ramach konsultacji urzędnicy pytają mieszkańców, jakie – według nich – powinny być zasady przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. A konkretnie:
- Czy powinna obowiązywać dodatkowa opłata za przewóz rowerów/hulajnóg/UTO?
- Czy popiera Pan/Pani wprowadzenie zakazu przewozu rowerów, w tym rowerów elektrycznych, w pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie poza pojazdami wyposażonymi w bagażnik zewnętrzny lub pojazdami, które posiadają wydzieloną przestrzeń do transportu rowerów wewnątrz pojazdu?
- Czy popiera Pan/Pani wprowadzenie zakazu przewozu hulajnóg, w tym hulajnóg elektrycznych oraz innych środków transportu osobistego wyposażonych w baterię, środkami komunikacji miejskiej w Krakowie?
Każdy może wypełnić ankietę
Pytania te znalazły się w ankiecie, która jest dostępna online, jak i w wersji papierowej, do pobrania na dzienniku podawczym Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie przy ul. Wielopole 1. Wypełnioną ankietę można przesłać w formie skanu lub zdjęcia na adres e-mail: sekretariat@ztp.krakow.pl lub wysłać pocztą tradycyjną na adres Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie z dopiskiem: „Konsultacje”. Istnieje również trzecia opcja, dla bardziej zaawansowanych, czyli dostarczenie ankiety poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP), również z adnotacją „Konsultacje”.
Żeby nie było... spotkanie, telefon, mobilny punkt
Próba zmiany dotychczasowych zasad przewozu środków transportowych w komunikacji miejskiej może spotkać się z oporem niektórych mieszkańców Krakowa. Być może po niezbyt dobrych doświadczeniach z wprowadzeniem strefy czystego transportu oraz licznych protestach zarówno części krakowian, jak i radnych, urzędnicy postanowili tym razem dobrze się przygotować.
W konsultacjach można wziąć bowiem udział nie tylko poprzez ankietę, ale również osobiście, na zaplanowanym na 17 lipca (czwartek) spotkaniu w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 przy ul. Zabłocie 20 w sali 005 (parter). Dodatkowo, 2 lipca, w godz. 10.00-13.00, w obrębie I obwodnicy Krakowa, kursować będzie mobilny punkt konsultacyjny w pojazdach KMK. Co więcej – głos w sprawie mieszkańcy Krakowa zabrać mogą również telefonicznie, pod numerem telefonu 12 616 8699. Dyżurny ekspert słuchać będzie, co krakowianie mają do powiedzenia, w dniach:
- 30 czerwca w godz. 10.00–12.00
- 3 lipca w godz. 11.00-13.00
- 10 lipca w godz. 17.00-19.00
A jakie aktualnie obowiązują przepisy?
Po pierwsze: rower może być przewożony w pojeździe jako bagaż podręczny, pod warunkiem, że nie utrudnia przejścia, nie naraża innych pasażerów na zanieczyszczenie odzieży, nie ogranicza widoczności kierującemu oraz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu. Jak jest w praktyce – kto regularnie porusza się krakowską komunikacją miejską, ten wie.
Po drugie: kierujący pojazdem może odmówić przewozu roweru/UTO (lub innego bagażu) w sytuacjach, gdy panuje duże zatłoczenie w pojeździe lub rozmiary lub masa roweru stwarzają utrudnienia dla pasażerów. Wyjątek stanowią wózki dziecięce i inwalidzkie oraz skutery inwalidzkie z napędem elektrycznym, spełniające – oczywiście – określone warunki. Czy tak się dzieje? Dobre pytanie.
No i dodatkowo – rower można przewozić:
- na bagażniku zewnętrznym (jeśli pojazd jest w niego wyposażony) i w tym przypadku rower należy załadować i zdjąć go można wyłącznie na przystanku początkowym i końcowym;
- wewnątrz pojazdu, dotyczy to również UTO, najlepiej w miejscach do tego wyznaczonych, jeśli liczba pasażerów nie uniemożliwia jego bezpiecznego wprowadzenia i ustawienia.
A z oczywistych oczywistości:
- pasażer ma obowiązek nadzorować przewożony rower/UTO, tak jak każdy inny bagaż podręczny lub zwierzę;
- nie wolno umieszczać rowerów/UTO (ani żadnego innego bagażu czy zwierząt) na miejscach siedzących;
- nie wolno umieszczać rowerów/UTO (ani żadnego innego bagażu czy zwierząt) na miejscach siedzących;
- pasażer ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody, np.: zanieczyszczenie pojazdu, uszkodzenie jego wyposażenia, urazy pasażerów spowodowane niewłaściwym przewozem roweru;
- w pojeździe zabroniony jest przewóz rowerów/UTO, które spełniają poniższe kryteria: przedmiotów ostrych lub mogących uszkodzić/zabrudzić pojazd, a także materiałów cuchnących, łatwopalnych, trujących lub niebezpiecznych;
- przewoźnik odpowiada za ewentualne szkody tylko w przypadku, gdy zostały one wyrządzone z jego winy.
Czy zmiany są potrzebne? Na to wygląda...
Konsultacje prowadzone są przez Zarząd Transportu Publicznego we współpracy z Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego. Będziemy ich przebieg śledzić na bieżąco. Czy zmiany zostaną wprowadzone? Zobaczymy. Jeśli jednak urzędnicy zadali sobie tyle trudu, by dopytać mieszkańców Krakowa – i to na wiele sposobów – jakie powinny być zasady przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie – nie dla wszystkich chyba dotychczasowe zasady są takie, jak być powinny.