Zarząd chwali się sukcesem podkarpackich kolei. Zapowiada remont
- Wzrost liczby pasażerów, pociągokilometrów oraz inwestycje w tabor to elementy świadczące o systematycznym rozwoju kolei na Podkarpaciu - mówi Piotr Pilch, wicemarszałek województwa.
Jednak przez najbliższe pięć lat - oczko w głowie zarządu województwa - Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, nie będzie rozszerzana. Bo tyle właśnie trwa "okres trwałości projektu", wynikający z zasad unijnego dofinansowania.
- Po jego ukończeniu, będziemy rozmawiali na temat siatki połączeń całego Podkarpacia - zapowiada Piotr Pilch.
Wicemarszałek poinformował, że kupione zostaną kolejne trzy, pięcioczłonowe szynobusy. Zamówione w nowosądeckiej firmie Newag, w 2027 roku będą obsługiwać najbardziej oblegane linie. Jedną z nich jest Rzeszów-Przemyśl, z której w ubiegłym roku skorzystało ponad milion pasażerów.
Ciszej na Staroniwie
Odetchnąć z ulgą będą mogli mieszkający w okolicy rzeszowskiej stacji Starowina, którzy to narzekali na uciążliwości wynikających z przetaczających się tamtędy pociągów.
- Podjęliśmy decyzję o kupieniu specjalnego pojazdu szynowo-drogowego, który jest cichy i nie będzie generował hałasu - przekazał wicemarszałek województwa.
I dodaje, że obecnie prowadzone są prace nad Lasowiacką Koleją Aglomeracyjna (zwaną również jako Czwórmiejska Kolej Aglomeracyjna). Zakłada rozwój połączeń kolejowych w obszarze aglomeracji miejskich takich jak: Tarnobrzeg, Sandomierz, Stalowa Wola i Nowa Dęba.
Będzie remont linii 108
70 km linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło-Nowy Zagórz zostanie zmodernizowanych. Inwestycja obejmie przebudowę stacji, przystanków oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Zamknięcia będą odbywały się odcinakami, co kilka miesięcy. Na odcinku zachodnim ma zostać uruchomiona komunikacja zastępcza, ale w przypadku pozostałych będą konieczne wyłączenia. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.
Piotr Pilch przekazał także, że zaawansowane są prace nad przejęciem ponad 130-letniego, zabytkowego mostu kolejowego w Przemyślu.
Będzie Użytkowy Skansen Kolejowy w Olszanicy
Przedstawiciele województwa zamierzają też utworzyć Użytkowy Skansen Kolejowy w Olszanicy. Obejmie on m.in. budowę 5 km torowiska dla drezyn, 10 km ścieżki rowerowej oraz utworzenie ścieżek edukacyjno-przyrodniczych.