Zielona Góra: O sole mio, Tico tico, tort i dwa muzyczne małżeństwa na scenie. Za nami finał jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego
Gala XX. Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Filharmonii Zielonogórskiej obfitowała jak zwykle w różne ciekawe muzyczne spojrzenia na gitarę. Na scenie pojawiły się grające ze sobą małżeństwa w bardzo różnym repertuarze, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej FZ, którą poprowadził Jacek Brzoznowski.
Miała czerwone światło. Nie zatrzymała się. Dramatyczne nagranie
To absolwent kierunku dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W 2023 roku uzyskał stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, a w sezonie artystycznym 2024/2025 pełnił funkcję dyrygenta asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2024 roku został finalistą konkursu na stanowisko dyrygenta asystenta w Bournemouth Symphony Orchestra.
Niczym muzyka filmowa
Całość rozpocznie Koncert na dwie gitary i orkiestrę op. 201 z 1962 roku, którego autorem jest Mario Castelnuovo-Tedesco, włoski kompozytor i pianista. Łączył elementy muzyki europejskiej z motywami orientalnymi, głównie hebrajskimi, a podczas pobytu w USA - także jazzu i muzyki amerykańskiej.
Koncert na dwie gitary i orkiestrę, op. 201, Mario Castelnuovo-Tedesco, to ostatni koncert tego kompozytora, napisany w 1962 roku i dedykowany duetowi gitarowemu Ida Presti i Alexandre Lagoya. Składa się z czterech części: Allegretto, Sarabanda con variazioni, Fiesta i Allegro vivace (ma non troppo). Pierwsze wykonanie odbyło się w Toronto w grudniu 1962 roku z solistami Idą Presti i Alexandre'em Lagoyą. Dyrygentem był wtedy Walter Susskind.
Solistami w Filharmonii Zielonogórskich byli: Alexandra Petrisor i Dragos Horghidan tworzący "Duo Kitharsis", występujący na międzynarodowych scenach od 2009 roku.
Artyści są absolwentami Narodowego Uniwersytetu Muzycznego w Bukareszcie, a następnie kontynuowali edukację jako duet gitarowy w Stuttgarcie oraz w Strasbourgu, które ukończyli z wyróżnieniem.
Latynoskie rytmy
Jako drugie dzieło zabrzmiała czteroczęściowa Suita z baletu Estancia op. 8a - Alberto Ginastera, pełna argentyńskich rytmów.
To utwór autorstwa Alberto Ginastery, który jest prezentowany jako czteroczęściowa suita. Oryginalnie balet powstał w 1941 roku, a suitę z jego fragmentów zaprezentowano publicznie w Buenos Aires w 1943 roku, mimo że cały balet doczekał się pełnej realizacji scenicznej dopiero w 1952 roku.
Ziemio praojców
Zabrzmiał ponadto utwór dedykowany Miastu Zielona Góra - "Koncert - Portret Podwójny na dwie gitary i orkiestrę symfoniczną" - Marka Pasiecznego.
W 2012 roku Pasieczny został przyjęty do grona artystów firmy D'Addario (USA) oraz pojawił się na okładce prestiżowego brytyjskiego "Classical Guitar Magazine".
Tort z gitarą i truskawkami
W przerwie, organizatorzy m.in. Piotr Jurkiewicz (twarz festiwalu i jeden z jego głównych organizatorów) zaprosił uczestników na urodzinowy tort.
Po degustacji oraz rozmowach wśród przyjaciół wydarzenia na zakończenie zabrzmiał utwór z zielonogórskimi elementami.
Z okazji jubileuszowej 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego "Viva gitarra" oraz X-lecia działalności Lubuskiego Towarzystwa Gitarowego nasze stowarzyszenie zamówiło wtedy u znanego i cenionego kompozytora Marka Pasiecznego, obecnie mieszkającego w Anglii, koncert na dwie gitary i orkiestrę symfoniczną. Utwór zawiera temat zaczerpnięty z melodii skomponowanej przez Romana Mazurkiewicza do tekstu Piotra Kłucińskiego - "Pieśni o Ziemi Lubuskiej".
Prawykonanie kompozycji odbyło się 9 maja 2014 r. w sali koncertowej Filharmonii Zielonogórskiej, a wykonawcami byli: Marek Pasieczny - gitara, Michał Stanikowski - gitara, Jacek Kraszewski - dyrygent oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej.
Na finał gali festiwalu w 2025 roku, dzieło zostało wykonane ponownie przez solistów się Cassie Martin (Okrzyknięta przez "Classical Guitar Magazine" objawieniem 2018 roku, od września 2022 roku jest wykładowcą w konserwatorium muzycznym w Saint-Cloud we Francji) oraz Tomasz Radziszewskiego-Martin (absolwent PSM I stopnia w Nowej Soli, PSM II stopnia w Zielonej Górze, Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie i Akademii Muzycznej we Wrocławiu, dyrektor "Paris Guitar Days" - festiwalu gitarowego w Paryżu zorganizowanego po raz pierwszy w październiku 2024 wraz z Cassie Martin).
Tenor w tłumie
Na bis para wykonała m.in. "Tico-tico", "La foule (Tłum)" z repertuaru Edith Piaf, a Radziszewski w pewnym momencie wyśpiewał profesjonalnym tenorem słynne "O sole mio".