Złocieniec: Zaczyna się budowa obwodnicy. Łatwiej będzie przejechać przez Pojezierze Drawskie
Zanim budowa się zacznie, wykonawca dostał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego. Po jego zatwierdzeniu konieczne będzie uzyskanie wszelkich pozwoleń. Roboty w terenie powinny więc ruszyć dopiero w III kwartale 2027 roku, a potrwają 20 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Obwodnica o długości dokładnie 7,8 km od południa ominie Złocieniec oraz znajdującą się na zachód od miasta miejscowość Rzęśnica. - Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Droga rozpocznie się rondem przed miejscowością Rzęśnica. Następnie po około 200 metrach przejdzie pod linią kolejową nr 210, na której powstanie wiadukt, a po kolejnych 600 metrach przekroczy wiaduktem drogę powiatową do miejscowości Kosobudy.
- Dalej droga będzie przez około 2 kilometry biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego w Złocieńcu zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni, wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową nr 410 i następnie mostem ponownie przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą powiatową do Budowa, która zostanie nowym przebiegiem podłączona do ronda na końcu obwodnicy - podaje szczegóły nasz rozmówca.
W tej chwili Droga Krajowa nr 20 przebiega przez centrum Złocieńca, a na jej trasie znajduje się mnóstwo skrzyżowań i przejść dla pieszych.
- Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta, która wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy - tłumaczy jeszcze Mateusz Grzeszczuk.
Obwodnica Złocieńca to już ósma i przedostatnia inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, która przechodzi do realizacji w województwie zachodniopomorskim. W trakcie robót budowlanych są cztery obwodnice. Wiosną tego roku ruszyła budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. Trwają prace drogowe i przy obiektach mostowych. Dwie obwodnice - Wałcza i Rusinowa na DK22 otrzymały decyzje ZRID w lipcu tego roku i stopniowo ruszają tu pierwsze prace budowlane. Pod koniec lipca podpisana została umowa obejmującą budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Od czerwca tego roku trwa uzyskiwanie decyzji ZRID dla obwodnicy Stargardu na DK20. Wykonawca inwestycji w formule projektuj i buduj powinien rozpocząć roboty na wiosnę przyszłego roku. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z uchyleniem przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie decyzji środowiskowej, będzie konieczna aktualizacja dokumentacji i ponowne uzyskanie decyzji.