WAŻNE
TERAZ

Prezydent wetuje kolejną ustawę. "Przepisy zagrażają wolnościom Polaków"

Zmiana, która wywróci flotowe budżety. Firmy zapłacą więcej

Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie przepisy, które ograniczą podatkowe korzyści z leasingu i zakupu aut spalinowych. Przedsiębiorcy mogą stracić nawet 7 tys. zł w ciągu 5 lat użytkowania pojazdu. Z kolei samochody elektryczne zachowają wysoki limit odliczeń, co może stać się kolejnym impulsem do rozwoju elektromobilności.
Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie przepisy, które ograniczą podatkowe korzyści z leasingu i zakupu aut spalinowych.Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie przepisy, które ograniczą podatkowe korzyści z leasingu i zakupu aut spalinowych.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Tomasz Hołod
Oliwia Marciszewska

Od początku 2026 r. limit wartości pojazdu umożliwiający pełne odliczenie kosztów podatkowych zostanie powiązany z emisją CO₂. Jak wynika z raportu Superauto.pl:

  • auta emitujące mniej niż 50 g CO₂/km utrzymają obecny próg 150 tys. zł,
  • pozostałe samochody spalinowe będą mogły odliczyć koszty jedynie do 100 tys. zł,
  • pojazdy elektryczne i wodorowe zachowają limit 225 tys. zł.

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

- To radykalna zmiana, która dotknie większości przedsiębiorców. Korzyści podatkowe z użytkowania auta z tradycyjnym napędem spadną - podkreśla Aleksander Mazan, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w Superauto.pl. - Obowiązujący dziś limit 150 tys. zł i tak jest już mocno oderwany od realiów rynkowych. Średnia cena sprzedaży nowego auta wyniosła w czerwcu 186 tys. zł.

94 proc. rynku w zasięgu nowych limitów

Zmiana nie będzie dotyczyć wąskiej grupy pojazdów - obejmie praktycznie cały rynek.
Według analizy Superauto.pl aż 94,2 proc. nowych samochodów rejestrowanych w Polsce w pierwszej połowie 2025 r. przekroczy przyszły limit dla aut spalinowych.
Z obecnych przepisów - pełnego odliczenia do 150 tys. zł - mogłoby skorzystać jedynie 0,7 proc. nowych aut.

- Wielu przedsiębiorców jest zaskoczonych. Mało kto pamiętał, że zmiany zostały zapisane w nowelizacji Ustawy o elektromobilności już w 2021 r., by dostosować prawo do wymogów unijnych - komentuje Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie InFakt.

Strata dla firm: nawet 7 tys. zł mniej w odliczeniach

Eksperci przeanalizowali wpływ zmian na przykładzie popularnego modelu Hyundai Tucson 1.6 T GDI HEV Smart 2WD.

  • Obecnie można odliczyć 100% kosztów leasingu.
  • Od 2026 r. przedsiębiorca odliczy jedynie 69 proc.
  • W pięcioletnim okresie oznacza to ponad 7 tys. zł mniej w zasobach firmy.

Przyjęto wariant, w którym przedsiębiorca rozlicza się podatkiem liniowym (19 proc.) i używa samochodu w trybie mieszanym.

- Kwota 7 tys. zł w pięć lat to ok. 117 zł miesięcznie. Niby niewiele, ale wystarczająco, by część przedsiębiorców skłonić do rozważenia zakupu auta elektrycznego - ocenia Mazan.

Zakup w 2025 r. może uratować stary limit

Eksperci przypominają, że:

  • zakup auta spalinowego do końca 2025 r. i wprowadzenie go do środków trwałych firmy pozwoli zachować obecne limity,
  • w przypadku leasingu czy wynajmu zawartego jeszcze w 2025 r., od stycznia 2026 r. konieczne będzie stosowanie proporcji odliczenia, jeśli wartość pojazdu przekracza nowy limit.

- Proporcję oblicza się dzieląc limit przez cenę zakupu. Dotyczy to m.in. części kapitałowej rat leasingu, ubezpieczeń GAP i AC, ale już nie OC ani kosztów eksploatacji - wyjaśnia Juszczyk.

Elektryki na wygranej pozycji

Dzięki wysokiemu limitowi 225 tys. zł niemal 100 proc. modeli elektrycznych dostępnych na polskim rynku mieści się w progu pełnego odliczenia.

- Wybór aut zeroemisyjnych umożliwiających pełne odliczenie jest bardzo duży. Szkoda, że ustawodawca nie przewidział podobnych zachęt dla hybryd czy aut spełniających najnowsze normy emisji - komentuje Mazan.

Zdaniem branży zmiany mogą przyspieszyć rozwój rynku EV w Polsce.

- Mamy obecnie wiele czynników sprzyjających sprzedaży elektryków: obniżki cen, atrakcyjne finansowanie, dotacje z programu NaszEauto, a także gęstą sieć ładowarek, która pozwala już swobodnie podróżować po kraju - mówi Grigoriy Grigoriev, szef Powerdot Polska.

Dla dużych flot, które nie mogą korzystać z dotacji, wysoki limit odliczeń podatkowych jest obecnie jednym z kluczowych argumentów za inwestycją w auta zeroemisyjne.

Wybrane dla Ciebie
Katowice: Na rynku oficjalnie rozbłysła miejska choinka
Katowice: Na rynku oficjalnie rozbłysła miejska choinka
Pabianice: Driftował bez świateł. Za kierownicą pijany 16-latek
Pabianice: Driftował bez świateł. Za kierownicą pijany 16-latek
Legnica: Spotkanie z Mikołajem zakończyło cykl Nordic Walking Senior
Legnica: Spotkanie z Mikołajem zakończyło cykl Nordic Walking Senior
PKP Cargo dogaduje się z PKP PLK. Umowa warta ponad 500 mln zł
PKP Cargo dogaduje się z PKP PLK. Umowa warta ponad 500 mln zł
Alwernia: Ruszają dwie wielkie inwestycje mieszkaniowe
Alwernia: Ruszają dwie wielkie inwestycje mieszkaniowe
Malbork: Umowa na autobusy elektryczne i ścieżki rowerowe
Malbork: Umowa na autobusy elektryczne i ścieżki rowerowe
Sztuka wojenna Napoleona. Tak cesarz wygrywał bitwy
Sztuka wojenna Napoleona. Tak cesarz wygrywał bitwy
Poznań: Poznał kobietę przez portal randkowy. Stracił 100 tys. zł
Poznań: Poznał kobietę przez portal randkowy. Stracił 100 tys. zł
Jarocin: Ukradli puszkę z napiwkami z lokalu gastronomicznego. Wszystko zarejestrowała kamera
Jarocin: Ukradli puszkę z napiwkami z lokalu gastronomicznego. Wszystko zarejestrowała kamera
Iłowa-Wieś: 29-latek znęcał się nad żoną. Kobieta trafiła do szpitala
Iłowa-Wieś: 29-latek znęcał się nad żoną. Kobieta trafiła do szpitala
Krynica-Zdrój: Paulina Makarowska laureatką XII Konkursu Kiepury
Krynica-Zdrój: Paulina Makarowska laureatką XII Konkursu Kiepury
Zielona Góra: Kontrowersje po koncercie Kultu. Staszewski odpowiada
Zielona Góra: Kontrowersje po koncercie Kultu. Staszewski odpowiada
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀