Znikną rogatki, będą nowe wiadukty? W tych miejscach we Wrocławiu szykują się zmiany
W tym artykule:
Za całość odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Do podziału jest aż 861 milionów złotych, z czego 430,5 miliona trafi do projektów wybranych w pierwszym etapie. Swoje wnioski złożyło łącznie 51 samorządów z całej Polski, w tym także inne miejscowości z Dolnego Śląska – np. Lubin (ul. Odrodzenia) i Oława (ul. Wiejska).
Plany zakładają budowę:
- wiaduktu drogowego nad torami przy al. Poprzecznej (linia kolejowa nr 143),
- wiaduktu kolejowego nad ulicą Strzegomską (linia kolejowa nr 751).
W obu lokalizacjach – przy stacji Wrocław Sołtysowice i rondzie Rotmistrza Pileckiego – dziś znajdują się przejazdy kolejowe, które często blokują ruch.
Zobacz też: Tragedia. 9-latek wzywał pomoc do umierającego taty. Straż z ważnym apelem
– Te skrzyżowania należą do najbardziej uciążliwych w mieście. Dlatego to właśnie one zostały zgłoszone w pierwszej kolejności – mówi Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia. Jak dodaje, oba miejsca są dobrze przygotowane projektowo, co zwiększa szanse na szybkie uzyskanie dofinansowania i rozpoczęcie prac.
Obecnie trwa weryfikacja dokumentów, a ostateczna lista projektów z dofinansowaniem ma zostać ogłoszona pod koniec 2025 roku. Realizacja inwestycji zajmie kolejne pięć lat.
Wiadukt pomoże poprowadzić tramwaj na duże osiedle
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłości – szczególnie na ul. Strzegomskiej – nowe rozwiązania ułatwią także rozwój komunikacji miejskiej.
– Budowa wiaduktu otworzy drogę do poprowadzenia tam trasy tramwajowej do Muchoboru Wielkiego – mówiła nam przy okazji wcześniejszej publikacji Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego.
Wrocław już wcześniej sygnalizował potrzebę likwidacji przejazdów kolejowych, ale nie wszystkie miejsca spełniają warunki programu. Na przykład okolice ulic Zwycięskiej i Buforowej nie kwalifikują się do tej edycji ze względu na zbyt skomplikowaną infrastrukturę i brak możliwości realizacji pełnego układu drogowego.
PKP planuje także tunel we Wrocławiu
W planach jest też tunel drogowy pod torami na ul. Chociebuskiej, który ma połączyć Nowy Dwór z Gądowem. To osobna inwestycja przygotowywana przez kolejarzy.
Program PKP PLK nie tylko ułatwi życie kierowcom, ale przede wszystkim ma poprawić bezpieczeństwo. Jak pokazują dane, aż 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych wynika z nieostrożności kierowców. Według danych Ministerstwa Infrastruktury – stanowią 33 proc. wszystkich zdarzeń na kolei i odpowiadają za co trzecią ofiarę śmiertelną. Budowa skrzyżowań wielopoziomowych – wiaduktów i tuneli – ma to zmienić.
Drugi etap programu ruszy w sierpniu 2025 roku. Do tego czasu samorządy mogą przygotować kolejne wnioski. Wrocław zapowiada, że będzie analizować inne lokalizacje, ale na razie skupia się na tych dwóch kluczowych. Jeśli uda się uzyskać dofinansowanie – rogatki znikną, a kierowcy odetchną z ulgą.