Do tych specjalistów nie potrzebujesz już skierowania. Zmiany ułatwią życie pacjentom
To bardzo ważne zmiany dla pacjentów. Ich celem jest odciążenie podstawowej opieki zdrowotnej, a tym samym skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów.
Obecnie nie potrzebujemy skierowania do: psychiatry, ginekologa i położnika, onkologa, wenerologa i dentysty. Poza tym kiedy przebywamy w szpitalu i w czasie pobytu zostaniemy skierowani na badanie specjalistyczne, nie będzie potrzebne e-skierowanie.
Jakie zmiany w skierowaniach wchodzą od 17 września?
Od 17 września br. rozszerzony zostanie krąg lekarzy specjalistów, do których dostaniemy się bez skierowania. Mowa o: psychologach, optometrystach i lekarzach medycyny sportowej.
- Nowe przepisy wprowadzają też możliwość wystawiania skierowania do okulisty przez optometrystę zatrudnionego w placówce, która ma kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia - zaznacza Barbara Nawrocka, rzecznik Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Bydgoszczy.
Kiedy skierowanie do lekarza jest potrzebne
- Zgodnie z przepisami, e-skierowanie może być wystawione m.in. na:
poradę u lekarza specjalisty w ramach NFZ (za wyjątkiem porady w zakresie logopedii), - leczenie szpitalne (za wyjątkiem leczenia szpitalnego psychiatrycznego),
- badania medycyny nuklearnej oraz tomografii komputerowej także te, które są finansowane ze środków innych niż ubezpieczenie w NFZ,
- rezonans magnetyczny,
- badanie endoskopowe przewodu pokarmowego,
- echokardiograf płodu,
- rehabilitację,
- wybrane programy profilaktyczne, np. szczepienie przeciw COVID-19,
- leczenie uzdrowiskowe.
Skierowanie w postaci papierowej otrzymamy na programy lekowe i leczenie psychiatryczne. W pozostałych przypadkach lekarz wystawi nam e-skierowanie chyba, że będzie to niemożliwe, bo w gabinecie np. nie będzie internetu czy nie będzie działał system e-zdrowie.
Jak długo ważne jest skierowanie do lekarza
Skierowanie do poradni specjalistycznej ważne jest do chwili jego realizacji lub traci ważność z chwilą ustania przyczyny kierowania. Termin ważności skierowania nie jest ściśle określony, jeśli jednak skierowanie zostanie przedłożone do realizacji po zbyt długim czasie od daty jego wystawienia, lekarz może podjąć decyzję o konieczności zaktualizowania informacji o stanie zdrowia pacjenta celem weryfikacji. W przypadku e-skierowań nie ma już obowiązku dostarczenia do placówki oryginału skierowania w terminie 14 dni.
Pierwsza wizyta u specjalisty odbywa się na podstawie skierowania - jeżeli jest ono wymagane. Podczas tej wizyty lekarz decyduje o tym, czy wystarczy jednorazowa konsultacja, czy będzie kontynuowane leczenie specjalistyczne. W przypadku kontynuacji leczenia nie ma potrzeby odnawiania skierowania u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz specjalista może też zdecydować o potrzebie stałych leków i wystawić zaświadczenie do lekarza POZ, który na tej podstawie będzie mógł kontynuować farmakoterapię zleconą przez specjalistę. E-skierowanie trzeba "odnowić", jeśli leczenie nie zostało podjęte w ciągu ostatnich 730 dni.
Nie możesz przyjść na wizytę? Odwołaj ją
Niestety, jak pokazują dane NFZ, wciąż zbyt często zdarza się, że pacjenci nie stawiają się na umówione konsultacje, a to wydłuża kolejki do specjalistów.
- Jeśli nie możecie Państwo przyjść do lekarza, odwołajcie wizytę, nie blokujcie terminów. Tylko w pierwszym półroczu tego roku w regionie Kujawsko-Pomorskim prawie 36 tysięcy osób nie przyszło do lekarza i nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty - mówi Barbara Nawrocka.
Najwięcej nieodwołanych wizyt (ponad 9 tys.) dotyczy fizjoterapii ambulatoryjnej, 6617 ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 5,5 tys. kardiologii, 2708 onkologii, 2438 endokrynologii, 1723 neurologii.
Pacjenci nie odwołują także wizyt na badania diagnostyczne, np. na rezonans magnetyczny nie stawiło się w tym półroczu i nie odwołało wizyty 910 pacjentów. 796 nie przyszło na badanie tomografem komputerowym, a 712 pacjentów nie stawiło się na gastroskopii.
NFZ wysyła SMS-y z przypomnieniem o pierwszorazowej konsultacji u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji (w 2024 roku wysłał blisko 14 milionów takich wiadomości). Dotyczy to 48 wybranych świadczeń. Każdy pacjent, który podczas rejestracji przekazał swój numer telefonu, dostaje SMS na cztery dni przed planowaną wizytą. Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę.