Warszawa: Tu prawa pacjenta są priorytetem. Szpital dziecięcy z honorowym tytułem
Od tego szpitala można wymagać jakości
Szpital dziecięcy przy ul. Kopernika, czyli Warszawskie Centrum Medyczne "Kopernik", WCOM, to druga miejska placówka, której przyznano prestiżowe wyróżnienie "Wymagaj jakości". Rok temu na tej liście znalazło się Centrum Medyczne "Żelazna", jeden z najlepszych w Polsce szpitali ginekologiczno-położniczych.
- Jestem dumna, że kolejny miejski podmiot leczniczy znalazł się w gronie niespełna 30 wyróżnionych placówek z całego kraju. To wyraz uznania dla całej kadry szpitalnej i ich troski o pacjentów, w tym przypadku dzieci i młodzieży, którymi opiekuje się Warszawskie Centrum Medyczne "Kopernik". Dodam, że tylko w 2024 roku w tym szpitalu m.in. hospitalizowano ponad 8 tys. dzieci i młodzieży, a niemal 41 tys. młodych pacjentów udzielono porad w przychodniach szpitala - podkreśla Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
"Pamiętaj, że masz prawo"
Projekt "Wymagaj jakości" ma na celu podniesienie standardów jakości medycznej w Polsce. To wspólna inicjatywa Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta (RPP) i Agnieszki Pietraszewskiej-Machety z Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, która potwierdza, że dana placówka medyczna spełnia określone kryteria jakości świadczonych usług. Dzięki temu pacjenci mogą łatwiej podjąć decyzję o wyborze miejsca leczenia, bo mają pewność, że wybrana przez nich placówka oferuje usługi na najwyższym poziomie.
- Pamiętaj, masz prawo żądać jakości, wszędzie tam gdzie się leczysz - to hasło inicjatywy.
Jak tłumaczy RPP, "Wymagaj jakości" to wyróżnienia dla najlepszych placówek, które mają być inspiracją dla innych podmiotów do podejmowania działań na rzecz poprawy jakości usług oraz budowania zaufania pacjentów do systemu ochrony zdrowia.
Rygorystyczne kryteria
Wyróżnienie "Wymagaj jakości" zostało przyznane Warszawskiemu Centrum Opieki Medycznej "Kopernik" (WCOM) i oznacza, że placówka spełnia rygorystyczne kryteria, m.in.:
- posiada certyfikat akredytacyjny wydany przez Ministra Zdrowia z wynikiem co najmniej 85 proc. ogółem oraz powyżej 50 proc. w każdym z działów tematycznych standardów akredytacyjnych,
- prowadzi rejestr zdarzeń niepożądanych,
- zatrudniania pełnomocnika ds. praw pacjenta,
- przestrzega standardów z zakresu praw pacjenta,
- prowadzi postępowania wyjaśniające z udziałem Rzecznika Praw Pacjenta,
- nie ma stwierdzonych praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.