Branża logistyczna. Jakich zmian można się spodziewać?

W branży logistycznej prognozowany wskaźnik zatrudnienia spadł i to o ponad 20 proc. - dowiadujemy się z najnowszych danych Manpower. Zmianę w sektorze widzą też przedstawiciele innych agencji zatrudnienia. - Deficyty pracowników w tym sektorze nadal występują, ale coraz częściej są ograniczone do konkretnych stanowisk - twierdzi twierdzi Agnieszka Żak, dyrektor regionalna w agencji Gi Group. Ile można zarobić? Na przykład specjalista ds. zakupów zarabia od 6 500 do 12 000 zł brutto, spedytor 6 800 - 11 000 zł brutto, a operator wózka widłowego 6 000 - 8 700 zł brutto.
Gigantic Sunny Retail Warehouse full of Shelves with Goods in Cardboard Boxes. Logistics and Distribution Storehouse Center for further Product Delivery Packages. Front Camera View
Gorodenkoff Productions OU
box, business, cardboard, cardboard box, cargo, commerce, commercial, delivery, depot, distribution, e, equipment, establishing, factory, freight, goods, industrial, industry, infrastructure, inventory, loading, logistic, logistics, manufacturing, merchandise, modern, no people, online, package, pallet, product, rack, retail, shelf, shelves, shipment, shipping, stacking, stock, stockpile, storage, store, storehouse, supply, transport, warehouse, wholesale, workfot. Adobe Stock/ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Gorodenkoff Productions OU
Agnieszka Kamińska

Prognozowany wskaźnik zatrudnienia w branży logistycznej spadł o ponad 20 proc. rok do roku - wynika z danych Manpower

Dla branży logistycznej czwarty kwartał zazwyczaj jest najlepszym okresem w roku. Jest to związane z przedświątecznym zwiększonym ruchem w sklepach oraz czasem promocji i wyprzedaży. To przekłada się też na zatrudnienie. Firmy logistyczne szukają rąk do pracy w magazynach i centrach logistycznych już latem i wczesną jesienią. Ale w tym roku, jak wskazują przedstawiciele agencji zatrudnienia, zainteresowanie rekrutacjami, choć występuje, to jest ono mniejsze niż rok temu.

- Ewidentnie widać, że firmy logistyczne i związane z nimi e-commerce'owe ostrożniej planują zatrudnienie. Prognozowany wskaźnik zatrudnienia jest dodatni, bo wyniósł 6+, ale jednak znacząco spadł i to aż o ponad 20 proc. w porównaniu do poprzedniego roku - mówi Rafał Mróz, menedżer i ekspert rynku pracy w firmie rekrutacyjnej Manpower.

Według niego, rynek pracowników w branży logistycznej w dużym stopniu nasycił się i ustabilizował po okresach dużych wzrostów popytu na pracowników w latach poprzednich. Poza tym, w tym roku nastroje zakupowe mogą być dużo bardziej stonowane.

- Pracodawcy szacują, że okres największego piku w sprzedaży w 2025 r. nie będzie aż tak optymistyczny, jak w roku ubiegłym. Tego typu prognozy zawsze mają duży wpływ na plany rekrutacyjne. Zobaczymy, czy te prognozy się sprawdzą - dodaje Mróz.

Firmy logistyczne niezmiennie szukają m.in. operatorów wózków widłowych i maszyn, ale też automatyków i mechaników

Na gorsze prognozy rekrutacyjne w branży wpływ ma również postępująca automatyzacja procesów logistycznych. Wiele firm korzysta już z urządzeń, które mogą zastąpić człowieka. Z całą pewnością rynek pracy w tym sektorze jest bardzo zróżnicowany. To złożony ekosystem, w którym współistnieją niedobory kadrowe, szczególnie w przypadku stanowisk związanych z obsługą nowych technologii, ale i ryzyko redukcji etatów.

- Deficyty nadal występują, ale coraz częściej są ograniczone do konkretnych stanowisk. Dotyczą przede wszystkim operatorów maszyn, automatyków i mechaników - czyli pracowników z kompetencjami technicznymi - a także osób posiadających uprawnienia UDT i doświadczenie w obsłudze wózków widłowych oraz specjalistów ds. planowania logistyki i zarządzania magazynem. W przypadku pracowników niewykwalifikowanych popyt w wielu zakładach wyraźnie się ustabilizował, a niekiedy wręcz zmniejszył. To efekt nie tylko postępującej automatyzacji, ale też ostrożniejszego planowania zatrudnienia na wypadek dalszego spowolnienia gospodarczego - twierdzi Agnieszka Żak, dyrektor regionalna w agencji Gi Group.

W logistyce, jak mówi Agnieszka Żak, znaczącym pracodawcą pozostają centra dystrybucyjne działające na rzecz dużych sieci handlowych, które wciąż generują duże zapotrzebowanie kadrowe. Z kolei firmy z sektora TSL (transport-spedycja-logistyka) zaczynają silniej odczuwać konkurencję i potrzebę redukcji kosztów, co przekłada się m.in. na ograniczanie personelu pomocniczego i poszukiwanie tańszych form zatrudnienia.

Obserwujemy spowolnienie dynamiki zatrudnienia i ogólny spadek liczby publikowanych ofert pracy

Pracodawcy zgłaszają też wiele innych problemów związanych z zatrudnieniem nowych pracowników. Głównym wyzwaniem była rezygnacja kandydatów z dalszego udziału w rekrutacji - wskazało na to aż 44% pracodawców. Na drugim miejscu znalazło się niedopasowanie lub niedobór kompetencji (41%). 33% przedsiębiorców było zdania (ankietę przeprowadzała firma Gi Group), że problemem jest brak kandydatów. Co istotne, oczekiwania finansowe kandydatów w tym sektorze okazały się najmniej problematyczne - tylko 26% firm uznało je za przeszkodę, co jest najniższym wynikiem wśród wszystkich badanych branż.

- Jeszcze kilka kwartałów temu mówiło się o powszechnych brakach kadrowych w niemal każdym zakładzie produkcyjnym i centrum logistycznym. Dziś ten obraz się zmienia. Mimo utrzymującego się niskiego poziomu bezrobocia, obserwujemy spowolnienie dynamiki zatrudnienia i ogólny spadek liczby publikowanych ofert pracy, co potwierdza rosnącą ostrożność pracodawców - twierdzi Agnieszka Żak.

Spedytor zarabia od 6 800 do 11 000 zł brutto, a specjalista ds. zakupów od 6 500 do 12 000 zł brutto

Można spodziewać się, że wiele firm logistycznych w większym stopniu postawi na pracowników tymczasowych, którzy będą wpierać firmy tylko w określonym czasie.

- Firmy w branżach charakteryzujących się sezonowością biznesu lub działających projektowo, jak np. produkcja czy logistyka, są zainteresowane zatrudnieniem pracowników tymczasowych. Muszą one elastycznie reagować na zmiany popytu, dostosowując poziom zatrudnienia do rzeczywistego zapotrzebowania. Jest też często tak, że wielu pracodawców zatrudnia nowych pracowników w formule pracy tymczasowej, a po pewnym czasie tym, którzy się sprawdzą, oferują stałe zatrudnienie - mówi Ewelina Glińska-Kołodziej, dyrektor operacyjny agencji zatrudnienia Trenkwalder Polska.

Ile teraz można zarobić w branży logistycznej? Poniżej stawki - według danych agencji Gi Group.

Wynagrodzenia w branży logistycznej

  • Brygadzista 7 500 - 11 000 zł brutto,
  • Operator wózka widłowego 6 000 - 8 700 zł brutto,
  • Magazynier 5 200 - 7 000 zł brutto,
  • Logistyk 6 500 - 10 000 zł brutto,
  • Spedytor 6 800 - 11 000 zł brutto,
  • Specjalista ds. zakupów - 6 500 - 12 000 zł brutto.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Wybrane dla Ciebie
Rzeszów: Czy staw przy ul. Dąbrowskiego popada w ruinę?
Rzeszów: Czy staw przy ul. Dąbrowskiego popada w ruinę?
Wszystko dla selfie. Jak zdjęcia zagrażają bezpieczeństwu w górach
Wszystko dla selfie. Jak zdjęcia zagrażają bezpieczeństwu w górach
Kielce: Koci Kącik na osiedlu Słoneczne Wzgórze. To urocze schronienie dla bezdomnych kotów
Kielce: Koci Kącik na osiedlu Słoneczne Wzgórze. To urocze schronienie dla bezdomnych kotów
Łódź: Zbrodnie, o których słyszał cały świat. Makabryczne przeszłość
Łódź: Zbrodnie, o których słyszał cały świat. Makabryczne przeszłość
Kraków: Śmiertelne pobicie w centrum miasta. Jest akt oskarżenia
Kraków: Śmiertelne pobicie w centrum miasta. Jest akt oskarżenia
Kalisz: 20-latek ukradł figurę krowy. Przyznał policjantom, że był wtedy pijany
Kalisz: 20-latek ukradł figurę krowy. Przyznał policjantom, że był wtedy pijany
Kalisz: Ukradł figurę krowy. 20-latek był pijany
Kalisz: Ukradł figurę krowy. 20-latek był pijany
Malbork: Dzień Nauczyciela 2025. Burmistrz wręczył nagrody
Malbork: Dzień Nauczyciela 2025. Burmistrz wręczył nagrody
Łódź: Ceny na Rynku Bałuckim. Ile kosztują ogórki kiszone lub kapusta?
Łódź: Ceny na Rynku Bałuckim. Ile kosztują ogórki kiszone lub kapusta?
Bukowiec: Powstanie obwodnica? Miasto ujawnia plany
Bukowiec: Powstanie obwodnica? Miasto ujawnia plany
Poznań: Milionowe straty dla państwa. 56-latek w areszcie za udział w fikcyjnym zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Poznań: Milionowe straty dla państwa. 56-latek w areszcie za udział w fikcyjnym zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Praca w KGHM. Spółka szuka pracowników na różne stanowiska
Praca w KGHM. Spółka szuka pracowników na różne stanowiska