Dane jak waluta. Polacy coraz chętniej płacą nimi za promocje

Ponad 55 proc. Polaków chce zgłaszać sieciom handlowym i markom swoje preferencje zakupowe, by dostawać od nich spersonalizowane wiadomości. Gotowi do dzielenia się informacjami o sobie są głównie konsumenci w wieku 25-34 lat, zarabiający 5000-6999 zł netto miesięcznie, wynika z badania UCE Research i Shopfully.
Konsumenci są skłonni udostępniać dane, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.Konsumenci są skłonni udostępniać dane, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | DARIUSZ GDESZ / POLSKA PRESS
Dorota Mariańska

Jak ustalili autorzy badania, 55,6 proc. Polaków jest gotowych udostępniać sieciom handlowym i markom więcej informacji na temat swoich preferencji zakupowych, aby otrzymywać spersonalizowane wiadomości. Odmiennego zdania jest 44,4 proc. rodaków.

- Powyższe wyniki są sygnałem tego, że konsumenci coraz częściej dostrzegają wartość w spersonalizowanych doświadczeniach zakupowych. Mają dość ogólnych i masowych komunikatów, które nie trafiają w ich potrzeby. Liczą na to, że dzieląc się swoimi preferencjami, otrzymają lepsze, bardziej dopasowane do nich propozycje. Jednocześnie rośnie świadomość tego, że dane mogą działać na korzyść klienta, a marki często zapewniają odpowiedni poziom ochrony prywatności - skomentował Robert Biegaj z Shopfully, cytowany w komunikacie.

Dane to nowa waluta

Według autorów badania, konsumenci dostrzegają, że dane to nowa waluta. Są skłonni je udostępniać, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.

Poza tym wielu konsumentów to użytkownicy takich platform, jak np. Netflix, Spotify czy Amazon. Są przyzwyczajeni do personalizacji ofert, np. propozycji filmowych. I tego samego oczekują również od sieci handlowych oraz marek.

- Dla rynku takie nastawienie to przede wszystkim szansa na większe na zyski. Sieci handlowe i marki mogą budować głębsze relacje z klientami i zachęcać ich do większej lojalności. Konsumenci, którzy czują się rozumiani i doceniani, częściej wracają do sklepów. I co do zasady są bardziej lojalni, bo widzą w tym własny interes - zwraca uwagę ekspert z Shopfully.

Kto chętnie udostępnia dane?

O chęci udostępniania informacji mówią przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat (wśród nich 66 proc.), z miesięcznym dochodem netto w wysokości 5000-6999 zł.. Dotyczy to przeważnie mieszkańców miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności.

- Dla osób wychowanych w erze cyfrowej udostępnianie danych to naturalna część robienia zakupów. Oswajają się z wymianą ich na rabaty. Z kolei Polacy zarabiający 5000-6999 zł miesięcznie mają raczej stabilną sytuację finansową i często są aktywnymi konsumentami. Chętnie korzystają z benefitów związanych z udostępnianiem danych, np. z programów lojalnościowych i ofert premium. Mają świadomość swojej wartości konsumenckiej - podsumowuje Robert Biegaj.

Źródło: UCE Research

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: 82-latka kierująca oplem wjechała w mur na parkingu sklepu na Bielanach
Warszawa: 82-latka kierująca oplem wjechała w mur na parkingu sklepu na Bielanach
"Legion Łotrów". Niemiecka maszynka do zabijania Słowian
"Legion Łotrów". Niemiecka maszynka do zabijania Słowian
Wrocław: Wypadek na ul. Jedności Narodowej. Zablokowane torowisko, nie jeżdżą tramwaje
Wrocław: Wypadek na ul. Jedności Narodowej. Zablokowane torowisko, nie jeżdżą tramwaje
Lublin: Wojewódzkie Święto Policji. Były odznaczenia i ślubowanie nowych funkcjonariuszy
Lublin: Wojewódzkie Święto Policji. Były odznaczenia i ślubowanie nowych funkcjonariuszy
Komora startowa maszyny drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości na Retkini jest gotowa. Kiedy zacznie się budowa podziemnego torowiska?
Komora startowa maszyny drążącej tunel dla Kolei Dużych Prędkości na Retkini jest gotowa. Kiedy zacznie się budowa podziemnego torowiska?
Dąbroszyn: Zderzenie osobówki z karetką. Trzy osoby są poszkodowane
Dąbroszyn: Zderzenie osobówki z karetką. Trzy osoby są poszkodowane
Upadłość przypieczętowana. Spółka zniknie z GPW jeszcze w lipcu
Upadłość przypieczętowana. Spółka zniknie z GPW jeszcze w lipcu
Wciąż żyjemy do pierwszego. Polska klasa średnia to mit
Wciąż żyjemy do pierwszego. Polska klasa średnia to mit
Parzno: Pogrzeb Elżbiety Kudaj. Tłumy pożegnały byłą dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 3 w Bełchatowie
Parzno: Pogrzeb Elżbiety Kudaj. Tłumy pożegnały byłą dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 3 w Bełchatowie
Budowa obwodnicy w Krośnie Odrzańskim. Czekamy na rozpoczęcie prac. Trwa przygotowanie terenu i wycinka drzew
Budowa obwodnicy w Krośnie Odrzańskim. Czekamy na rozpoczęcie prac. Trwa przygotowanie terenu i wycinka drzew
Kolory szlaków w Tatrach – co oznaczają? „Wciąż pokutuje mit na ten temat”
Kolory szlaków w Tatrach – co oznaczają? „Wciąż pokutuje mit na ten temat”
Takie są najstarsze miasta na Pałukach - ranking TOP 10. Żnin, Kcynia, Wągrowiec, czy może Szubin?
Takie są najstarsze miasta na Pałukach - ranking TOP 10. Żnin, Kcynia, Wągrowiec, czy może Szubin?