Dane jak waluta. Polacy coraz chętniej płacą nimi za promocje

Ponad 55 proc. Polaków chce zgłaszać sieciom handlowym i markom swoje preferencje zakupowe, by dostawać od nich spersonalizowane wiadomości. Gotowi do dzielenia się informacjami o sobie są głównie konsumenci w wieku 25-34 lat, zarabiający 5000-6999 zł netto miesięcznie, wynika z badania UCE Research i Shopfully.
Konsumenci są skłonni udostępniać dane, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.Konsumenci są skłonni udostępniać dane, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | DARIUSZ GDESZ / POLSKA PRESS
Dorota Mariańska

Jak ustalili autorzy badania, 55,6 proc. Polaków jest gotowych udostępniać sieciom handlowym i markom więcej informacji na temat swoich preferencji zakupowych, aby otrzymywać spersonalizowane wiadomości. Odmiennego zdania jest 44,4 proc. rodaków.

- Powyższe wyniki są sygnałem tego, że konsumenci coraz częściej dostrzegają wartość w spersonalizowanych doświadczeniach zakupowych. Mają dość ogólnych i masowych komunikatów, które nie trafiają w ich potrzeby. Liczą na to, że dzieląc się swoimi preferencjami, otrzymają lepsze, bardziej dopasowane do nich propozycje. Jednocześnie rośnie świadomość tego, że dane mogą działać na korzyść klienta, a marki często zapewniają odpowiedni poziom ochrony prywatności - skomentował Robert Biegaj z Shopfully, cytowany w komunikacie.

Dane to nowa waluta

Według autorów badania, konsumenci dostrzegają, że dane to nowa waluta. Są skłonni je udostępniać, jeśli w zamian za to otrzymują konkretne korzyści, np. zniżki, wcześniejszy dostęp do promocji i wygodniejsze zakupy.

Poza tym wielu konsumentów to użytkownicy takich platform, jak np. Netflix, Spotify czy Amazon. Są przyzwyczajeni do personalizacji ofert, np. propozycji filmowych. I tego samego oczekują również od sieci handlowych oraz marek.

- Dla rynku takie nastawienie to przede wszystkim szansa na większe na zyski. Sieci handlowe i marki mogą budować głębsze relacje z klientami i zachęcać ich do większej lojalności. Konsumenci, którzy czują się rozumiani i doceniani, częściej wracają do sklepów. I co do zasady są bardziej lojalni, bo widzą w tym własny interes - zwraca uwagę ekspert z Shopfully.

Kto chętnie udostępnia dane?

O chęci udostępniania informacji mówią przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lat (wśród nich 66 proc.), z miesięcznym dochodem netto w wysokości 5000-6999 zł.. Dotyczy to przeważnie mieszkańców miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności.

- Dla osób wychowanych w erze cyfrowej udostępnianie danych to naturalna część robienia zakupów. Oswajają się z wymianą ich na rabaty. Z kolei Polacy zarabiający 5000-6999 zł miesięcznie mają raczej stabilną sytuację finansową i często są aktywnymi konsumentami. Chętnie korzystają z benefitów związanych z udostępnianiem danych, np. z programów lojalnościowych i ofert premium. Mają świadomość swojej wartości konsumenckiej - podsumowuje Robert Biegaj.

Źródło: UCE Research

Wybrane dla Ciebie

Kościerzyna: Sprawa byłego kierownika schroniska wraca na wokandę
Kościerzyna: Sprawa byłego kierownika schroniska wraca na wokandę
Białogard: Osobówka zderzyła się z motocyklem
Białogard: Osobówka zderzyła się z motocyklem
Kraków: Kreacje sławnej projektantki w kamienicy Szołayskich
Kraków: Kreacje sławnej projektantki w kamienicy Szołayskich
Zaczyna się we wrześniu i październiku. Pracodawcy żonglują grafikiem i liczą straty
Zaczyna się we wrześniu i październiku. Pracodawcy żonglują grafikiem i liczą straty
Lublin: 86 lat temu miasto obróciło się w ruinę. Lublin pamięta o tragicznych wydarzeniach września 1939
Lublin: 86 lat temu miasto obróciło się w ruinę. Lublin pamięta o tragicznych wydarzeniach września 1939
Chorzów: Podpalił dom na Hajduckiej z zemsty? Sąsiedzi chcieli jego eksmisji
Chorzów: Podpalił dom na Hajduckiej z zemsty? Sąsiedzi chcieli jego eksmisji
Sianów: "Mokry chodnik", czyli sianowska fontanna po przebudowie. Jej pełne uruchomienie już za chwilę
Sianów: "Mokry chodnik", czyli sianowska fontanna po przebudowie. Jej pełne uruchomienie już za chwilę
Kraków: Pomnik Grunwaldzki. Burzliwe losy wielkiego monumentu
Kraków: Pomnik Grunwaldzki. Burzliwe losy wielkiego monumentu
Modernizacja gospodarstw rolnych 2025 — rolnicy dostają drugą szansę na pieniądze?
Modernizacja gospodarstw rolnych 2025 — rolnicy dostają drugą szansę na pieniądze?
Netflix go dodał i od razu jest hitem. Polacy na potęgę oglądają "pełen napięcia" kryminalny thriller z Morganem Freemanem
Netflix go dodał i od razu jest hitem. Polacy na potęgę oglądają "pełen napięcia" kryminalny thriller z Morganem Freemanem
Konin: Miasto na szarym końcu Via Pomerania? „Nie są prowadzone prace przygotowawcze”
Konin: Miasto na szarym końcu Via Pomerania? „Nie są prowadzone prace przygotowawcze”
Gorzów: „To wstyd dla miasta”. Mieszkaniec punktuje centrum
Gorzów: „To wstyd dla miasta”. Mieszkaniec punktuje centrum