Inwestycyjne boom w PKP PLK: wartość przetargów przekroczy 27 mld zł
W tym artykule:
Plany PKP PLK na 2025 i początek 2026 roku
Do końca 2025 roku spółka planuje ogłosić jeszcze dwa duże przetargi o wartości przekraczającej 100 mln zł każdy. Będą to postępowania dotyczące:
- Przebudowy odcinka LOT-B1-1 Sitkówka Nowiny - Miąsowa.
- Zabudowy systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań - Szczecin.
Największy wysyp przetargów zaplanowany jest jednak na pierwszy kwartał 2026 roku. W tym czasie PLK ogłosi ostatnie postępowania związane z kluczowym i jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce - projektem Podłęże - Piekiełko. Rok 2026 ma być okresem intensywnych prac budowlanych na całym projekcie.
Harmonogram przetargów na 2026 rok (9,5 mld złotych)
Przyszły rok ma przynieść kolejne postępowania warte łącznie 9,5 mld zł, z licznymi projektami regionalnymi i ogólnopolskimi:
W 2026 roku PLK skupi się również na rozszerzeniu działań projektowych m.in. o: rozbudowę linii nr 289 Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów, budowę łącznicy Jaktorów - Grodzisk Mazowiecki oraz prace na linii nr 181 Wieluń - Kępno.
Szczególne znaczenie będzie miała przebudowa stacji Kielce Główne, stanowiąca ważny element inwestycji na odcinku Tumlin - Sitkówka Nowiny. Spółka podkreśla, że projekt w Kielcach jest "transformacyjny" dla centrum miasta, dostosowując standard obsługi podróżnych do współczesnych wymogów.
PKP PLK jest w 100 proc. spółką Skarbu Państwa, która zarządza krajową siecią kolejową (ok. 18,8 tys. km linii) oraz odpowiada za koordynację ruchu i rozkład jazdy pociągów.