Gorzów: Bezkrwawy pojedynek na smyczki pomiędzy Vivaldim a Piazzollą oraz muzyka francuskiego impresjonizmu
Nie tylko "Pan Tadeusz"
Festiwal im. Wojciecha Kilara to kontynuacja podjętej przez Filharmonię Gorzowską w 2013 roku inicjatywy artystycznej będącej pierwszym w regionie lubuskim festiwalem, który kładzie nacisk na propagowanie muzyki XX. i XXI. wieku wśród jak najszerszej rzeszy odbiorców.
Jego patron znany także z muzyki filmowej studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza. Dyplom ukończenia studiów z najwyższym odznaczeniem uzyskał w 1955 roku. Otrzymał wiele nagród za muzykę filmową, m.in. w 1975 roku na Festiwalu Filmów Polskich w Gdańsku za muzykę do "Ziemi obiecanej" w reż. Andrzeja Wajdy, w 1980 roku Prix Louis Delluc za muzykę do filmu animowanego "Le roi et l'oiseau" w reż. Paul'a Grimault'a, w 1981 roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cork w Irlandii za muzykę do filmu "Z dalekiego kraju: Papież Jan Paweł II" w reż. Krzysztofa Zanussiego, w 1992 roku za muzykę do filmu "Drakula" w reż. Francisa Forda Coppoli, czy w 2006 roku - Nagrodę Orła Polskiej Akademii Filmowej za muzykę do filmu "Persona non grata" w reż. Krzysztofa Zanussiego.
Sławę przyniosła mu ponadto muzyka do "Pana Tadeusza" w reż. Andrzeja Wajdy. Polonez z tego filmu jest najczęściej granym utworem na polskich "studniówkach".
Malować muzyką
Podczas koncertu otwarcia gorzowskiego festiwalu imienia tego wielkiego kompozytora, dziś można było usłyszeć poematy symfoniczne Claude'a Debusyego. Jako pierwsze zabrzmi jego "Preludium do popołudnia fauna", które otwiera charakterystyczne solo fletu.
To utwór oparty na poemacie Stéphane'a Mallarmégo o takim samym tytule. Utwór uważany przez krytyków i muzykologów za arcydzieło muzycznego impresjonizmu. Jako drugie dzieło wieczoru zabrzmi "Ad-umbro na fletnię Pana i orkiestrę" - Hanny Kulenty. Solo wykona Matthijs Koene (fletnia Pana).
Morska bryza
Na zakończenie zabrzmi "Morze" - Debussy'ego. To tytuł trzyczęściowego dzieła symfonicznego tego kompozytora z 1905 roku. "Morze" zostało wykonane w Stanach Zjednoczonych w 1907 roku i Wielkiej Brytanii w 1908 roku, a po drugim występie w Paryżu w 1908 roku szybko stało się jednym z najbardziej podziwianych i często wykonywanych utworów orkiestrowych francuskiego impresjonisty muzyki.
Alicja z hologramu
Nie zabraknie akcentów festiwalowych dla dzieci i młodzieży. W sobotę, niedzielę i poniedziałek (różne godziny) odbędzie się pokaz "Uśmiechu bez kota" Agaty Zubel - hologramowej opery dla dzieci na podstawie "Alicji po drugiej stronie lustra" i wątków z "Alicji w Krainie Czarów" - Lewisa Carrolla.
Pojedynek na skrzypce
W Filharmonii Zielonogórskiej, w ten piątek też o godz. 10, szykuje się prawdziwy muzyczny rarytas. Jarosław Nadrzycki (Vivaldi) oraz Emilia Maszońska (Piazzola) stoczą muzyczny pojedynek na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry. Zagrają "Cztery Pory Roku" Antonia Vivaldiego oraz "Pory roku" Astora Piazzolli. Pogodzi ich prawykonanie utworu "Vitis vinifera" (łac. Winorośl właściwa) autorstwa Ignacego Zalewskiego.
Dęte w filharmonii
W niedzielę (12.10) o godz.12 odbędzie się koncert familijny pod intrygującą nazwą "Eine kleine Big Band Music", podczas którego Orkiestra Dęta Filharmonii Zielonogórskiej zabierze publiczność w pełną energii, rytmu i humoru podróż po świecie swingującej muzyki big-bandowej. W środę (15.10) o godz. 19, baryton - Stanisław Daniel Kotliński wykona najpiękniejsze melodie włoskie. Wstępy płatne.