Rozbudowa linii otwockiej. Prace ruszą jeszcze w tym roku
W tym artykule:
Modernizacja przystanków i infrastruktury linii otwockiej
Inwestycja w linię otwocką obejmuje szeroko zakrojoną modernizację infrastruktury, w tym ośmiu przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z problemami w poruszaniu się zostaną wprowadzone na każdym z tych przystanków. Zostaną również dobudowane dwa nowe tory oraz cztery skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych.
- Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia - podkreślił Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Bezpieczne i szybkie połączenia
Jednym z kluczowych celów inwestycji jest zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W planach jest likwidacja czterech przejazdów kolejowo-drogowych na rzecz tuneli oraz wiaduktów drogowych.
- Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 roku prowadziliśmy prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebraliśmy budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację - wskazała Anna Znajewska-Pawluk z PKP PLK.
Zalety rozdzielenia ruchu pociągów
Dodatkowe tory pozwolą na rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych, co w praktyce oznacza częstsze połączenia i skrócenie czasu podróży.
- To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ekrany akustyczne i ochrona środowiska
Podczas realizacji projektu zostaną również wybudowane ekrany akustyczne porośnięte zielenią, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców okolicy. Modernizacja obejmie także odremontowanie istniejących mostów na rzece Świder oraz budowę dwóch nowych mostów pod tory linii nr 506.
Prace budowlane, realizowane przez firmę Trakcja S.A., mają zakończyć się w 2028 roku. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Warszawy do Lublina skróci się do około 90 minut, co będzie ogromnym ułatwieniem dla podróżnych i wpłynie na zwiększenie efektywności podróży koleją w regionie.
Źródło: PAP