Boćki-Malewice: 16-kilometrowy szlak ma być gotowy w przyszłym roku
87 proc. tyle wynosi zaawansowanie rzeczowe prac w ramach kontraktu na budowę odcinka S19 Boćki-Malewice. To jedyny fragment podlaskiej trasy Via Carpatia, na którym wykonawca nie musi budować ani jednego węzła. Ten niespełna 16 kilometrowy szlak ma być gotowy w przyszłym roku. Jego wykonawcą jest Strabag.
Podobnie jak ponad 12 kilometrowego, wcześniejszego odcinka Boćki-Bielsk Podlaski Zachód. Razem z ponad 9-kilometrowym fragmentem od Bielska Podlaskiego Zachód do Haciek, który wykonuje Budimex, tworzą zachodnie obejście Bielska Podlaskiego na osi północ-południe. Oba mają zostać otwarte na przełomie października i listopada 2025 roku.
Jego przedłużeniem na północ jest nieco ponad 6 kilometrowy fragment od Haciek do Denisek, a na południe właśnie Boćki-Malewice. Zaawansowanie prac na tym ostatnim przedstawia się następująco:
roboty drogowe 88,50 proc.roboty mostowe - 91,50 proc.zaawansowanie robót budowy kanalizacji deszczowej - 94 proc.
Parametry odcinka S19 Boćki-Malewice
Odcinek Boćki-Malewice przyszłej drogi ekspresowej S19 zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego, w powiatach: bielskim i siemiatyckim, na terenie gmin Boćki i Dziadkowice.
- Długość odcinka15.91 km
- Liczba jezdni i pasów ruchu 2×2
- Klasa drogi - S
- Szerokość pasa ruchu 3,5 m
- Szerokość pasa awaryjnego 2,5 m
- Szerokość poboczy 0,75 m lub więcej
- Obciążenie11,5 ton/oś
Będzie dodatkowy węzeł. Ale pięć lat po zakończeniu budowy S19
Z tym, że na tym odcinku nie ma węzła, nie mogli pogodzić się mieszkańcy okolicznych gmin. Tym bardziej, że wcześniejszy zaplanowano w Boćkach, a następny w Siemiatyczach. To oznaczało dla nich brak dostępu do drogi ekspresowej na 30 kilometrach. Przez lata starali się przekonać do swoich racji nie tylko drogowców.
Dopiero w tym roku minister infrastruktury podpisał "Program Inwestycji" na prace przygotowawcze do budowy dodatkowego węzła Żurobice na powstającym właśnie innym odcinku drogi ekspresowej S19, czyli Malewice - Chlebczyn. Nowy obiekt zostanie zrealizowany jako odrębne zadanie i ma być gotowy w 2031 roku.