Poznań: Wyróżnienie w Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności 2025
W tym artykule:
Poznań wyróżniony w Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności
Miasto znalazło się w czołówce rankingu analizującym, jak polskie miasta realizują ideę zrównoważonej mobilności. Chodzi o to, aby system transportowy był przyjazny środowisku, dostępny dla wszystkich grup społecznych i oparty na długofalowych strategiach miejskich. Tworzony co dwa lata ranking nie tworzy jednej ogólnej klasyfikacji, lecz ocenia miasta w sześciu kategoriach tematycznych.
Poznań nie zajął pierwszego miejsca w żadnej z kategorii, jednak znalazł się w pierwszej piątce czterech z sześciu kategorii. Twórcy rankingu wyróżnili miasto za szeroko zakrojone działania na rzecz edukacji o zagrożeniach związanych z zanieczyszczeniem powietrza oraz sposobach dbania o czyste powietrze. Aż 83 szkoły z Poznania biorą udział w programie "Edukacyjna Sieć Antysmogowa".
Brakuje mierników mierzących jakość powietrza
Niestety, jak na razie, edukacja nie idzie w parze z najlepsza jakością powietrza. Zwrócono uwagę na brak w Poznaniu mierników stężenia dwutlenku azotu w powietrzu, czyli zanieczyszczenia wywoływanego przez spaliny samochodów. Nie tylko takich mierników brak przy drogach.
Nie ma ani jednego tego typu miernika połączonego w sieci Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Z kolei dane z mierników osiedlowych wynika, że w Poznaniu stężenie jest przekroczone przez 17 dni w roku i jest to jeden z niższych wyników w kraju.
Poznań liderem zrównoważonej mobilności
Mimo to autorzy raportu, który swoją premierę miał podczas Local Trends w Poznaniu, zwracają uwagę, że Poznań, dzięki kompleksowemu podejściu, staje się jednym z liderów zrównoważonej mobilności.
"Poznań łączy rozwój transportu publicznego z dbałością o jakość życia mieszkańców i środowisko. To przykład miasta, które myśli o mobilności przyszłości" - czytamy w raporcie.
Oprócz Poznania w raporcie wyróżniony został Wrocław. Twórcom bardzo spodobało się stworzenie tam pierwszego w Polsce profesjonalnego hubu przeładunkowego dla rowerów cargo. Dzięki temu zmniejszył się ruch samochodów dostawczych w centrum miasta, a kurierzy zyskali zaplecze do pracy.