Sztuczna inteligencja zmienia handel. To koniec porzuconych koszyków

E-commerce od lat zmaga się z jednym z najbardziej kosztownych zjawisk – porzucaniem koszyków. Mimo rozwoju technologii, nawet 75% transakcji nie zostaje sfinalizowanych. Teraz do gry wkracza sztuczna inteligencja, która ma nie tylko poprawić doświadczenie zakupowe, ale całkowicie zmienić jego model. Czy w przyszłości decyzje zakupowe będą zapadać bez udziału człowieka?
Sztuczna InteligencjaSztuczna Inteligencja
Źródło zdjęć: © Pexels
Barbara Wesoła

Porzucanie koszyków to codzienność e-sklepów. Dlaczego tak się dzieje?

Choć technologia rozwija się w błyskawicznym tempie, porzucanie koszyków wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań dla e-commerce. Według danych Dynamic Yield, średni globalny wskaźnik porzucanych koszyków wynosi aż 75,28 proc. W niektórych kategoriach, jak „uroda i pielęgnacja osobista” czy biżuteria, sięga nawet ponad 80 proc. Najlepiej radzi sobie branża zoologiczna – z porzuceniami na poziomie 51,5 proc.

Porzucanie koszyków jest jedną z największych bolączek handlu internetowego. Wiele sklepów nieświadomie zniechęca swoich potencjalnych klientów nim zdążą oni sfinalizować transakcje. Najczęściej winne są zbyt wysokie koszty dostawy, zbyt długi lub skomplikowany proces zakupowy lub niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych – mówi Wojciech Dembiński z Get Noticed Agency.

Internauci często dodają produkty do koszyka z zamiarem powrotu – który nigdy nie następuje. Szukają lepszej oferty albo po prostu rezygnują, nie mając wystarczającej motywacji do finalizacji zakupu.

AI upraszcza zakupy i wspiera klienta w czasie rzeczywistym

Psychologia również ma tu znaczenie – negatywne emocje, takie jak frustracja czy zniechęcenie, mogą skutecznie zablokować decyzję zakupową. Dlatego e-sklepy od lat inwestują w narzędzia wspierające konwersję: e-maile przypominające, kampanie retargetingowe, uproszczone formularze i płatności jednym kliknięciem.

Jedną z najskuteczniejszych metod reakcji na porzucenie koszyka jest nadal remarketing – prowadzony zarówno w zakresie działań reklamowych, jak i e-mail marketingu. Wiadomość wysłana do trzech godzin po porzuceniu może uratować 20–30 proc. transakcji [...] Coraz popularniejsze stają się także live chaty i chatboty, które interweniują w czasie rzeczywistym, gdy klient waha się lub wykazuje oznaki rezygnacji – dodaje Dembiński.

Mimo to eksperci wskazują, że systemowy problem pozostaje nierozwiązany – zakupy online wciąż przypominają internetowe katalogi z lat 90. Potrzeba czegoś więcej.

Przyszłość należy do cyfrowych doradców

Nowoczesne rozwiązania oparte na AI to już nie tylko „sprytne wyszukiwarki”. Algorytmy uczą się zachowań użytkownika, reagują na emocje i prowadzą go przez cały proces zakupowy jak doświadczony doradca – ale w trybie 24/7.

Na przykład platforma Brain Suite firmy Rezolve działa w oparciu o dane behawioralne i kontekst użytkownika. Potrafi dostosować komunikację i ofertę do jego stylu podejmowania decyzji. Zakupy nie zaczynają się więc od „szukania”, lecz od rozmowy.

Taka zmiana redefiniuje całą logikę zakupów online. Klient przestaje samodzielnie wybierać pomiędzy produktami. Zamiast tego prowadzi dialog z technologią, która pomaga mu znaleźć najlepsze rozwiązanie. To właśnie ta warstwa interakcji ma potencjał, by wyeliminować uczucie zagubienia, zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków i przywrócić e-commerce jego pierwotny cel, jakim jest ułatwienie, a nie komplikowanie zakupów – uważa eskpert.

Gdy zakupy robi za nas agent AI. Nowy model handlu już się tworzy

Nadchodzi moment, w którym nie my będziemy robić zakupy – zrobi to za nas cyfrowy asystent. Mastercard i Visa już testują technologie umożliwiające agentom AI autonomiczne zakupy. W tym scenariuszu klient tylko deleguje zadanie i zatwierdza efekt.

Proces zaczyna się od prostego komunikatu: „Kup mi najlepszą kawę do ekspresu, do 40 zł za 500 g, na dwa miesiące.” Resztę zrobi AI – bez przeglądania ofert, porównywania opinii czy klikania w formularze.

Właściciele sklepów powinni już dziś przygotować się na ten scenariusz, modernizując swoje systemy płatnicze i infrastrukturę API, by umożliwić współpracę z agentami AI. Kluczowe będzie wdrożenie tokenizacji płatności, uproszczenie logiki zakupowej. To wymaga innego podejścia do UX, czyli mniej banerów, więcej struktur danych i semantycznie opisanych produktów – radzi ekspert z Get Noticed Agency.

Wybrane dla Ciebie

Fortuna na edukację dziecka. I to nie tylko w szkołach prywatnych
Fortuna na edukację dziecka. I to nie tylko w szkołach prywatnych
Włoszczowa: Dary Lasów. Szykuje się impreza. Wystąpi zespół D-Bomb
Włoszczowa: Dary Lasów. Szykuje się impreza. Wystąpi zespół D-Bomb
Powiat włoszczowski: Jest szansa na przebudowę i rozbudowę czterech dróg za ponad 26 milionów złotych
Powiat włoszczowski: Jest szansa na przebudowę i rozbudowę czterech dróg za ponad 26 milionów złotych
Ruda Śląska: Mieszkańcy z szansą na niższe rachunki za ciepło
Ruda Śląska: Mieszkańcy z szansą na niższe rachunki za ciepło
Gołańcz: Zamek Kasztelański - bitwa, legenda i odbudowa
Gołańcz: Zamek Kasztelański - bitwa, legenda i odbudowa
Lubin: Podpalacz zatrzymany. Przewijał się już w policyjnej kartotece
Lubin: Podpalacz zatrzymany. Przewijał się już w policyjnej kartotece
Zmiany w polisach OC. Nowe przepisy już obowiązują
Zmiany w polisach OC. Nowe przepisy już obowiązują
Najważniejsza premiera tygodnia na Prime Video. 6 odcinków thrillera
Najważniejsza premiera tygodnia na Prime Video. 6 odcinków thrillera
Nowe dopłaty i uproszczenia dla rolników – sprawdź, kto zyska najwięcej!
Nowe dopłaty i uproszczenia dla rolników – sprawdź, kto zyska najwięcej!
Osówiec: Kierowca BMW pędził ścieżką dla rowerów. Nagranie trafiło na policję
Osówiec: Kierowca BMW pędził ścieżką dla rowerów. Nagranie trafiło na policję
Wędrzyn: Strażacy sprawdzali się w ekstremalnych warunkach na treningu
Wędrzyn: Strażacy sprawdzali się w ekstremalnych warunkach na treningu
Gorzów: Tysiące mieszkańców bez wody. Wszystko przez modernizację
Gorzów: Tysiące mieszkańców bez wody. Wszystko przez modernizację