Tylko nieliczni mają ten przywilej. Reszta tkwi w starym porządku
Z danych zaprezentowanych w najnowszym raporcie firmy doradczej Colliers Define wyłania się wyraźny rozdźwięk między oczekiwaniami pracowników a polityką firm w zakresie pracy hybrydowej. Tylko co trzeci pracownik rzeczywiście ma możliwość wyboru miejsca wykonywania obowiązków. W większości organizacji decyzje o pracy zdalnej są regulowane odgórnie – przez wewnętrzne procedury lub ustalenia w zespołach.
Największą autonomię mają zatrudnieni w sektorze IT oraz usługach biznesowych – ponad 40 proc. z nich samodzielnie zarządza swoim grafikiem. Na drugim końcu skali znajdują się pracownicy biurowi z sektora produkcyjnego, gdzie tylko 20 proc. ma realny wpływ na formę pracy.
Jeden dzień mniej w biurze – tyle chcą pracownicy
Jak pokazują dane, przeciętnie 44 proc. badanych spędza w biurze cztery lub pięć dni w tygodniu. Najczęściej dotyczy to osób zatrudnionych w sektorze publicznym (4,1 dnia) oraz produkcyjnym (4 dni). Najrzadziej – pracowników branży IT (2,3 dnia) i usług biznesowych (2,7 dnia).
Respondenci z niemal wszystkich branż zgłaszają chęć skrócenia czasu pracy stacjonarnej o jeden dzień w tygodniu. Zdaniem autorów raportu, to symboliczne „minus jeden” najlepiej oddaje napięcia między obowiązującymi regułami a realnymi potrzebami zespołów.
Większa swoboda – większe zadowolenie
Z raportu wynika, że w branżach, które oferują więcej swobody, pracownicy lepiej oceniają nie tylko model pracy, ale także same biura. Pozytywne opinie na temat ergonomii stanowisk, jakości powietrza, dostępu do światła dziennego czy nowoczesnych narzędzi pracy najczęściej pochodzą od przedstawicieli sektora IT i usług biznesowych.
Zdecydowanie mniej przychylnie wypowiadają się pracownicy obsługi klienta oraz sektora publicznego – zwracają uwagę na przestarzałe wyposażenie, niewygodne stanowiska i trudny dostęp do narzędzi niezbędnych w pracy zdalnej.
Lokalizacja ma znaczenie
Różnice w ocenie warunków pracy dotyczą także otoczenia biura. Najwyżej infrastrukturę wokół siedziby firmy oceniają pracownicy sektora finansowego – bankowości, ubezpieczeń i inwestycji (90 proc. pozytywnych ocen). Najmniej zadowoleni są natomiast pracownicy produkcji – tylko 47 proc. z nich dobrze ocenia lokalizację i otoczenie miejsca pracy.
Jeden model nie dla wszystkich
Eksperci Colliers Define podkreślają, że nie istnieje jeden uniwersalny model pracy hybrydowej, który sprawdzi się w każdej organizacji. Kluczem do sukcesu ma być indywidualne podejście – oparte na analizie kultury firmy, rodzaju pracy i potrzeb zespołów.
– Rosnące oczekiwania względem elastyczności i autonomii to wyraźny sygnał dla pracodawców. Pracownicy chcą mieć realny wpływ na sposób i miejsce pracy. Z kolei firmy muszą zachować równowagę między oczekiwaniami zatrudnionych a efektywnością operacyjną i spójnością organizacyjną – komentuje Dorota Osiecka, partnerka i dyrektorka Colliers Define.
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród 1034 pracowników biurowych z Polski. Wszyscy uczestnicy pracowali na co dzień z jedną organizacją, mieli możliwość korzystania z biura i mieszkali w zasięgu do 90 minut dojazdu do firmy.
Źródło: PAP