W Sosnowcu powstał nowoczesny magazyn dystrybucyjny Intermarché
Przeprowadzka z Mysłowic. Większa powierzchnia, nowoczesne rozwiązania
Do Panattoni Park Sosnowiec IV Intermarché przeniosło działalność magazynową z dotychczasowej bazy w Mysłowicach. Sieć zajęła powierzchnię 33 600 metrów kwadratowych. W porównaniu z poprzednią lokalizacją powierzchnia magazynu powiększyła się o ponad 6 000 metrów kwadratowych.
Centrum dystrybucyjne Intermarché zaprojektowano z myślą o maksymalnej efektywności operacyjnej przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu na środowisko. W wydzielonej strefie magazynu, na powierzchni 9 500 metrów kwadratowych, zrealizowano system chłodniczy zapewniający odpowiednie warunki przechowywania produktów wymagających kontrolowanej temperatury, w tym mroźnię o powierzchni 2 000 metrów kw.
W obiekcie zainstalowano również nowoczesne oświetlenie LED zintegrowane z systemem DALI, które zapewnia energooszczędność, komfort pracy oraz pełną automatyzację oświetlenia w strefach magazynowych i biurowych. Na dachu magazynu zamontowano instalację fotowoltaiczną o mocy 1 100 kWp.
Obiekt wyposażono również w system wentylacji z odzyskiem ciepła, co pozwala ograniczyć zużycie energii w części biurowej. Przestrzenie biurowe zaprojektowano z naciskiem na komfort użytkowników – zapewniając dostęp do światła dziennego, wysokie standardy akustyczne, komfort termiczny i jakość powietrza. Na potrzeby pracowników Intermarché przy budynku zlokalizowano trzy ładowarki do samochodów elektrycznych (sześć punktów ładowania) oraz wiatę rowerową na 20 jednośladów.
Centrum dystrybucyjne wykorzystuje w obsłudze towarów 71 wózków z bateriami Li-Ion, które od 20 procent do 100 procent mocy ładują się w dwie godziny. W magazynie dostępnych jest 46 bram sekcyjnych z przeszkleniem oraz 45 000 miejsc paletowych.
Uroczyste otwarcie nowego centrum logistycznego to ważny krok w przyszłość
W uroczystym otwarciu nowego centrum dystrybucyjnego wzięli udział Sławomir Czarnecki, prezes Grupy Muszkieterów, Adrian Podziemski, prezes Intermarché w Polsce, prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, przedstawiciele dewelopera i inwestora, pracownicy oraz zaproszeni goście.
– Nowe centrum dystrybucyjne to istotny krok w rozwoju naszego zaplecza logistycznego – zwiększy naszą wydajność operacyjną i umożliwi jeszcze sprawniejszą obsługę sklepów w regionie. Szczególną wagę przykładaliśmy do stworzenia optymalnych warunków do zarządzania produktami świeżymi i mrożonymi, dlatego kluczowe było dla nas znalezienie partnera, który zrozumie specyfikę naszej działalności i zapewni odpowiednie rozwiązania technologiczne. Równie istotnym aspektem była dla nas efektywność energetyczna obiektu – to nie tylko wymierna oszczędność, ale także element naszej strategii zrównoważonego rozwoju w Grupie Muszkieterów – mówi Adrian Podziemski, prezes Intermarché w Polsce.
- Ta inwestycja jest kolejnym elementem potwierdzającym zarówno naszą długofalową strategię na polskim rynku, jak i determinację w osiągnięciu przez Intermarché statusu ulubionego supermarketu Polaków, a docelowo lidera tego segmentu rynku - dodaje.
– Cieszymy się, że tak ważny gracz na rynku, jakim jest Intermarché, wybrał naszą inwestycję. Od samego początku ściśle współpracowaliśmy z najemcą, aby dostosować przestrzeń – zarówno wnętrza magazynu, jak i otoczenie – pod kątem jego procesów – mówi Marek Dobrzycki, partner w Panattoni. Dodaje: – Otwarcie obiektu Intermarché i ukończenie nowego parku to kolejny krok w naszym rozwoju w województwie śląskim – konsekwentnie wspieramy transformację tego regionu – dostarczyliśmy tu już ponad 2,9 mln m kw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, najwięcej w skali kraju, a w planach mamy kolejne inwestycje.
Nie tylko biznes, ale też współpraca z mieszkańcami i zadowolenie klientów
- Przeprowadzka do nowego magazynu stanowi dla mnie dowód, że nasz rozwój trwa, że stale umacniamy naszą pozycję w branży retail. Ani trudna sytuacja na rynku, ani silna konkurencja nie są w stanie zatrzymać nas w drodze do sukcesu i osiągania kolejnych kamieni milowych. Naszym celem nie jest wyłącznie rozbudowa naszych rynków sprzedaży. Naszą misją jest także zostawić trwały ślad wszędzie tam, gdzie dotrzemy jako Grupa Muszkieterów, poprzez wpływ na lokalne otoczenie. Chcemy poprawiać jakość życia mieszkańców miejscowości, gdzie znajdują się nasze sklepy – mówi Sławomir Czarnecki, prezes Grupy Muszkieterów w Polsce.
Historia Muszkieterów sięga lat 60. XX wieku, kiedy to grupa francuskich kupców zdecydowała, by się połączyć razem, w ramach zrzeszenia niezależnych przedsiębiorców budować przyszłość razem. I wspólnie działać dla dobra konsumentów.
- Grupa Muszkieterów jest największym europejskim zrzeszeniem niezależnych przedsiębiorców, którzy ponad własny interes postawili na działanie we wspólnocie, których połączyły podobne wartości i wizje. Pragniemy się rozwijać nie tylko w ten sposób, by być cenionym sąsiadem lokalnej społeczności, ponieważ nie wyobrażamy sobie, by można było czerpać satysfakcję z rozwoju, nie dzieląc się jego owocami z mieszkańcami miast, w których działamy - dodaje.
Grupa Muszkieterów w Europie, to siedem różnych szyldów i trzy różne branże. Sieci spożywcze to Intermarche oraz Netto, sieć dom i ogród to Bricomarche, Brico Cash, Bricorama. To także warsztaty motoryzacyjne Rodi oraz warsztaty wymiany szyb. Trzy tysiące przedsiębiorców Grupy Muszkieterów z sukcesami zarządza siecią ponad czterech tysięcy punktów handlowych i usługowych, przynoszących ponad 55 miliardów euro obrotu rocznie.
Rodzinne interesy rozwijają się z powodzeniem
- Z powodzeniem prowadzimy swoje rodzinne interesy. I te biznesy przekazujemy kolejnym pokoleniom w ramach sukcesji. Polscy przedsiębiorcy przy wsparciu 15,5 tysiąca pracowników sklepów, centrali i baz logistycznych realizują prawie 11 miliardów złotych obrotu rocznie. Każdy nasz supermarket to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, rodzimym kapitałem, która zarejestrowana jest w miejscu działalności. I tutaj odprowadza wszelkie podatki. Jesteśmy także liderem sieci stacji paliw przy marketach, prowadząc ponad 70 punktów w całej Polsce. Dlaczego nam się to udaje? Ponieważ nie jesteśmy tylko przypadkowym zbiorem biznesmenów, skupionych na rozwoju własnej firmy. Zgodnie z wyjątkowym modelem biznesowym dwa dni w tygodniu poświęcamy na pracę w strukturach Grupy Muszkieterów. To my, właściciele sklepów, ustalamy politykę firmy w różnych dziedzinach, takich jak rekrutacja kolejnych szefów przedsiębiorstw, informatyka, transport, zakupy, rozwój, finanse, szkolenia personelu. To my decydujemy o kierunkach jej rozwoju. Inwestujemy w nieruchomości, dzielimy się wzajemnie wiedzą, doświadczeniem, inspirujemy się i wspieramy. Spotykamy się także poza kontekstem biznesowym, by integrować się, umacniać więzi, budować koleżeńskie relacje – podkreśla Sławomir Czarnecki.
Jak dodaje sieć jest największą franczyzową siecią supermarketów spożywczych w Polsce pod względem obrotów. Ubiegłoroczne obroty na poziomie 6,7 miliarda złotych dały wzrost rok do roku na poziomie ponad 11,5 procenta.
- Intermarche nieustannie się rozwija. Otwieramy nowe sklepy, nowe stacje benzynowe, rozwijamy punkty automatycznego odbioru zakupów w punkcie drive. Aktualnie posiadamy 185 supermarketów, 73 stacje benzynowe oraz 56 punktów obsługi drive, gdzie klienci przyjeżdżają do nas i bez wysiadania z samochodu mogą robić zakupy. Nasza obsługa, nasz personel doniesie wszystkie zakupy do samochodu. Na wielu naszych parkingach znajdują się także myjnie, by klienci mogli znaleźć wszystko w jednym miejscu – przyznaje Adrian Podziemski.
- Cieszę się, że mamy kolejnego inwestora w naszym mieście. Intermarche to nowy podmiot, który gości na terenie Sosnowca. Jestem przekonany, że to dopiero początek dobrej współpracy między miastem i przedsiębiorcom. Budowanie nowych inwestycji to skomplikowany proces, by pogodzić często konflikty różnych środowisk, mieszkańców, innych przedsiębiorców, samorządowców. I do tego potrzebna jest później współpraca. Pokazywanie naszym mieszkańcom, że zysk i biznes to nie jest to, co jest najważniejsze. Ważna jest ta współpraca ze społecznością lokalną. Życzę, żeby pracownicy, którzy wykonują tutaj tę ciężką pracę, byli zawsze zadowoleni z tego, co im oferujecie. Życzę, by ta współpraca z samorządem sosnowieckim tylko i wyłącznie się rozwijała – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Pnattoni Park IV Sosnowiec wyrósł w miejscu Expo Silesia
Panattoni Park Sosnowiec IV powstał na terenach wystawowych Expo Silesia, które zakończyło swoją działalność w rejonie ulic Starocmentarnej w Dąbrowie Górniczej oraz Braci Mieroszewskich w Sosnowcu. To nowoczesny kompleks logistyczny o łącznej powierzchni 62 800 metrów kw., na który składają się dwa budynki liczące odpowiednio 48 500 metrów kw. i 14 300 metrów kw. Znajduje się w pobliżu węzła na drodze krajowej nr 94 i zaledwie 3 km od drogi ekspresowej S1.
Inwestycja powstała na terenie poprzemysłowym (brownfield), który przez dekady pełnił funkcje górnicze, hutnicze i przemysłowe. W przeszłości znajdowały się tu m.in. szyb kopalni „Ignacy”, zakłady produkcji silników elektrycznych „Silma”, a w ostatnich latach – centrum wystawiennicze Expo Silesia. Przekształcenie tego obszaru w nowoczesny park logistyczny stanowi przykład udanej rewitalizacji zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju.
Cały kompleks przejdzie certyfikację metodą BREEAM na wysokim poziomie Excellent. Dachy obu hal zostały wzmocnione pod instalacje fotowoltaiczne. Inwestycja przeszła analizę LCA w celu monitorowania wbudowanego śladu węglowego, zastosowano drewno wyłącznie z certyfikowanych źródeł (FSC/PEFC), a minimum 10 grup produktów budowlanych posiada certyfikat EPBD.
W ramach zagospodarowania terenu posadzono 275 drzew o wysokich obwodach, głównie z rodzimych gatunków, takich jak brzoza brodawkowata, jarząb pospolity czy lipa drobnolistna. Zieloną infrastrukturę uzupełniają nasadzenia krzewów przy wjeździe, łąka kwietna o powierzchni 275 metrów kw. oraz domki i naturalne siedlisko dla owadów. Na terenie inwestycji zachowano również fragment istniejącego lasu, który tworzy naturalne uzupełnienie nowego układu krajobrazowego.