Dwie kobiety oszukane w sieci. Straciły ponad 5 tysięcy złotych
Oszustwo metodą „na BLIK”
Jedna z poszkodowanych, 36-letnia mieszkanka Włodawy, otrzymała wiadomość od swojej znajomej. Kobieta twierdziła, że ma problem z aplikacją bankową i pilnie potrzebuje wsparcia finansowego na opłacenie transakcji. Zapewniła, że zwróci pieniądze w ciągu dwóch godzin. Ufając znajomej, 36-latka przekazała jej kod BLIK, którym oszust wypłacił 800 złotych w jednym z dużych miast.
Kobieta zaczęła podejrzewać oszustwo, gdy "znajoma" poprosiła o kolejny kod. Zadzwoniła do niej, by upewnić się, czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Wówczas okazało się, że konto koleżanki zostało przejęte przez cyberprzestępców.
Nieudana wymiana waluty
Kolejna poszkodowana, 35-latka przebywająca we Włodawie, padła ofiarą oszustwa podczas internetowej wymiany waluty. Kilka miesięcy temu przelała 1000 euro do jednego z popularnych kantorów internetowych, jednak po przewalutowaniu nie otrzymała należnej kwoty w złotówkach. Mimo wielokrotnych prób kontaktu firma nie zwróciła jej pieniędzy.
Po sprawdzeniu opinii w internecie kobieta odkryła, że nie jest jedyną osobą oszukaną w ten sposób. W związku z tym zgłosiła sprawę na policję.
Apel policji – jak nie dać się oszukać?
Policjanci przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci:
- Nie działajmy pod presją czasu. Zanim przekażemy kod BLIK lub pieniądze, upewnijmy się, że nie mamy do czynienia z oszustwem.
- Weryfikujmy tożsamość znajomych. Jeśli otrzymamy prośbę o pieniądze przez komunikator internetowy, najlepiej zadzwonić do tej osoby na znany nam numer.
- Uważajmy na podejrzane linki. Nie klikajmy w przesyłane od nieznanych nadawców adresy, a także linki przesyłane przez znajomych – ich konto mogło zostać przejęte.
- Stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie. Wzmocniona ochrona kont w mediach społecznościowych może zapobiec ich przejęciu przez cyberprzestępców.
- Sprawdzajmy dane transakcji. Kod BLIK nie zostanie wykorzystany, jeśli nie potwierdzimy go w aplikacji bankowej.
- Chrońmy swój telefon i PIN do aplikacji bankowej. Bezpieczeństwo urządzenia mobilnego to podstawa ochrony naszych finansów.
Policja apeluje o ostrożność i rozwagę w sieci – nie dajmy się oszukać!