Elektryczne auta w Polsce. Prawie 60 tysięcy rejestracji
Z danych wynika, że liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wzrosła o 88,3% do 30 606 szt., a hybryd plug-in o 89% do 29 840 szt.
- Pod koniec września 2025 r. po polskich drogach jeździły 202 593 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 102 567 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 100 026 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 911 szt. Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 27 083 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 194 549 szt. - podano w komunikacie.
Rosjanie nad Bałtykiem. Ten samolot przechwycili polscy piloci
Park autobusów zeroemisyjny w Polsce wzrósł natomiast do 1 647 szt., w tym 1 539 pojazdów całkowicie elektrycznych i 108 wodorowych.
Rozwój infrastruktury ładowania
Równolegle do wzrostu floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2025 r. w Polsce działało 11 173 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 35% stanowiły szybkie punkty DC, a 65% wolne punkty AC o mocy do 22 kW.
- Najważniejszą informacją w tym miesiącu jest ogłoszenie zmiany formuły programu NaszEauto. Niestety, według zapowiedzi strony rządowej, może być to ostatni program wsparcia. Pozostaje mieć nadzieję, że w najbliższych latach znajdą się jednak środki na wsparcie rynku pojazdów zeroemisyjnych, bo jak wskazuje doświadczenie innych krajów jest to obszar, gdzie dofinansowanie rządowe lub wprowadzenie przepisów zniechęcających do kupowania samochodów spalinowych np. przez firmy, jest kluczowe dla rozwoju rynku pojazdów niskoemisyjnych. Bardzo dobrze, że autorzy zmian wsłuchali się w głos branży i poprawki uwzględniły większość uwag zgłaszanych przez wszystkich graczy rynku - w tym PZPM. Teraz należy się zastanowić, w jaki sposób po zakończeniu dofinansowania, można będzie wspierać tę część rynku, aby nie nastąpił tu raptowny spadek rejestracji - powiedział prezes PZPM Jakub Faryś.
- Po apelu ze strony PSNM NFOŚiGW zdecydował się wycofać z propozycji wykluczenia ze wsparcia z programu 'NaszEauto' samochodów, od których został naliczony podatek celny. W naszej opinii taki zapis ograniczyłby pozytywne skutki rynkowe dopłat. Zmiany ostatecznie wdrożone w programie NaszEauto generalnie oceniamy pozytywnie. Jednak objęcie wsparciem dodatkowych kategorii pojazdów oraz rozszerzenie katalogu beneficjentów przy jednoczesnym obniżeniu budżetu do ok. 1,2 mld zł spowodują, że środki przeznaczone na dofinansowanie wyczerpią się prawdopodobnie na długo przed oficjalnym terminem końcowym składania wniosków tj. 30 kwietnia 2026 r. Zwłaszcza, że na obecnym etapie wykorzystano już prawie 50% obecnej alokacji, a pod koniec roku co do zasady odnotowujemy zwiększony popyt na nowe pojazdy - dodał dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.
PZPM to największa polska organizacja pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszająca 50 firm - producentów i przedstawicieli producentów pojazdów, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) to wiodąca organizacja branżowa promująca rynek elektromobilności w Polsce oraz technologie zero- i niskoemisyjne w transporcie.