Gwałtowne hamowanie na rynku używanych samochodów
W tym artykule:
Tak gwałtowne hamowanie w listopadzie wpłynęło na cały skumulowany wynik od początku roku. Po jedenastu miesiącach 2025 r. import osiągnął poziom 877 402 sztuk, notując spadek o 2,1% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, co oznacza, że na rynek trafiło o ponad 18 tys. mniej używanych pojazdów.
Była 14:30 w Zakopanem. Ludzie aż się zatrzymywali i nagrywali
Zmiany na rynku sprowadzanych używanych samochodów osobowych i dostawczych
Bardziej dotkliwy spadek w listopadzie zaobserwowano w segmencie samochodów osobowych. Sprowadzono ich $59 633$ sztuki, co stanowi spadek o 10,8% r/r. W ujęciu skumulowanym od początku roku import samochodów osobowych osiągnął 791 726 sztuk, notując spadek o 3%.
Drugi miesiąc z rzędu spadek odnotował również import samochodów dostawczych (do 3,5 t), przerywając tym samym wcześniejszą serię $27$ miesięcy nieprzerwanego wzrostu. W listopadzie sprowadzono 6 711 aut, o 7,2% mniej niż rok wcześniej. Mimo tego miesięcznego hamowania, skumulowany wynik dostawczych od początku roku jest nadal na plusie i wynosi 85 676 sztuk (wzrost o 7,1% r/r).
Wiek pojazdów nadal jest wysoki, główny kierunek poszukiwań bez zmian
Nie zmienia się natomiast utrzymujący się od dawna wysoki wiek sprowadzanych do Polski pojazdów. Średnia wieku importowanych aut ustabilizowała się na poziomie 12,46 roku, przy czym w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym jest to aż 12,82 roku.
Najwięcej używanych pojazdów w 2025 roku tradycyjnie sprowadzono z Niemiec (457 048 sztuk, -2,1% r/r), które pozostają zdecydowanym liderem. Na kolejnych miejscach znajdują się Francja (91 401 sztuk, -1,3% r/r), a następnie Stany Zjednoczone (69 779 sztuk), które jako jedne z głównych kierunków importu odnotowały wzrost dostaw, sięgający 11,8% r/r. Podium uzupełniają Belgia (57 862 sztuk, -11,1% r/r) i Holandia (43 922 sztuk, -1,1% r/r).
Źródło: ISBNews