Kierowcy zapłacą za konflikt na Bliskim Wschodzie. Po ile będzie paliwo?
Konflikt przekłada się na skokowy wzrost cen
Zrealizował się czarny scenariusz przedwakacyjny: napięcia na Bliskim Wschodzie budzą realne obawy o bezpieczeństwo dostaw z Zatoki Perskiej. Choć ropa nadal płynie bez zakłóceń, jej cena wyraźnie wzrosła – a to zaledwie początek efektu domina.
Rafinerie już reagują – diesel drożeje gwałtownie
Na rynku hurtowym zmiany są już mocno odczuwalne. Od piątku olej napędowy podrożał o blisko 300 zł za metr sześcienny, osiągając w środę średnią cenę 4855,60 zł/m³. Mniej dynamiczny, choć również wyraźny, jest wzrost notowań benzyny 95-oktanowej – obecnie kosztuje średnio 4608,60 zł/m³, czyli o prawie 100 zł więcej niż tydzień temu.
Na stacjach jeszcze spokój, ale to tylko kwestia dni
Detaliczne ceny paliw jeszcze nie odzwierciedlają wzrostów hurtowych, ale to tylko cisza przed burzą. Na razie:
- benzyna 95-oktanowa kosztuje średnio 5,71 zł/l (wzrost o 2 gr),
- diesel 5,69 zł/l (bez zmian),
- autogaz 2,79 zł/l (również bez zmian).
e-petrol.pl ostrzega: już przed końcem tygodnia ceny pójdą w górę, a skala wzrostów – zwłaszcza w przypadku autogazu – może być znacząca. Prognozowane widełki na przyszły tydzień:
- benzyna E10: 5,72–5,84 zł/l,
- diesel: 5,88–6,01 zł/l,
- autogaz: 2,77–2,85 zł/l.
Globalne rynki reagują nerwowo
Konflikt izraelsko-irański wywołał największy od 2022 roku jednodniowy wzrost cen ULSD (niskozasiarczonego oleju napędowego) – aż o 8 proc. W tym samym czasie ropa podrożała o 7 proc., a benzyna o 4 proc. To wyraźny sygnał, że rynek obawia się zakłóceń w dostawach paliw z regionu Bliskiego Wschodu, który jest kluczowy dla światowego handlu energetycznego.
Transport zagrożony, stawki frachtowe w górę
Według danych firmy Kpler, w maju Bliski Wschód eksportował średnio 1,76 mln baryłek dziennie paliw (diesel, paliwo lotnicze, olej opałowy). Jednak z powodu rosnącego napięcia.
- wzrosły stawki frachtowe za transport z Zatoki Perskiej,
- armatorzy zaczęli unikać załadunków w regionie z obawy przed atakami i blokadami.
Amerykańskie firmy uspokajają – rynki nie wierzą
Choć amerykańska firma Baker Hughes zapewnia, że działa na Bliskim Wschodzie bez zakłóceń, a infrastruktura funkcjonuje normalnie, rynek pozostaje nerwowy. Obawy przed eskalacją nie znikają – a to właśnie niepewność winduje ceny.
Prognozy MAE zagrożone przez geopolitykę
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) prognozuje, że światowy popyt na ropę będzie rósł do 2029 r., osiągając poziom 105,6 mln baryłek dziennie. Jednak eksperci podkreślają, że obecne napięcia mogą zakłócić te optymistyczne scenariusz, szczególnie w kontekście roli Chin i bezpieczeństwa globalnych dostaw.
Artykuł Kierowcy zapłacą za konflikt na Bliskim Wschodzie. Po ile będzie paliwo? pochodzi z serwisu AgroNews - Portal rolniczy - Wiadomości rolnicze - Ceny rolne.