Nowe modele DAF XD i XF Electric weszły seryjnej produkcji
DAF XD i XF Electric to kolejny krok w kierunku bezemisyjnego transportu komunalnego i miejskiego. Dzięki nowoczesnym układom napędowym PACCAR EX-D1 i EX-D2 pojazdy oferują wysoką moc i zasięg przekraczający 500 kilometrów. Producent podkreśla wydajność, bezpieczeństwo i komfort oferowany przez te nowe ciężarówki.
Nowa generacja napędów PACCAR
DAF XD i XF Electric wyposażono w zaawansowane układy napędowe PACCAR EX-D1 i EX-D2 o mocy od 170 do 350 kW (230–480 KM). Trzybiegowa przekładnia w układzie planetarnym zapewnia płynną zmianę biegów i wysoką wydajność, a dwa silniki elektryczne działają pojedynczo lub w tandemie, zależnie od potrzeb. Gdy częściowe obciążenie na to pozwala, pojazd jest napędzany tylko przez jeden silnik. W momencie zwiększenia obciążenia drugi silnik włącza się płynnie, aby utrzymać zadane tempo jazdy. Na przykład może się tak zdarzyć przy pokonywaniu pagórkowatego terenu czy poprzez przyśpieszania.
Model DAF XD napędza układ PACCAR EX-D1 przeznaczny do pojazdów o masie do 29 ton. Silniki mogą mieć moc 170 kW (230 KM), 220 kW (300 KM) lub 270 kW (370 KM) i moment obrotowy 1300 Nm. Z kolei w cięższych wersjach serii XD oraz w serii XF instalowany jest układ napędowy PACCAR EX-D1 radzący sobie z masą do 50 ton. Jest on dostępny wariantach o mocy 270 kW (370 KM), 310 kW (420 KM) oraz 350 kW (480 KM). Wyróżnia go też moment obrotowy 2400 Nm.
Modułowe akumulatory i szybkie ładowanie
W zależności od konfiguracji zastosowano od dwóch do pięciu akumulatorów o pojemności od 210 do 525 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 500 km przy zerowej emisji. Są to modułowe systemy akumulatorów LFP — pozbawione kobaltu i niklu, objęte ośmioletnią gwarancją. Inteligentne zarządzanie energią oraz możliwość szybkiego ładowania prądem stałym (DC) pozwalają na wykorzystanie pojazdów zarówno w logistyce miejskiej, jak i transportach regionalnych.
DAF XD i XF Electric – bezpieczeństwo i komfort w standardzie
tart=”1807″ data-end=”2297″>Serie DAF XD i XF Electric to również wysoki poziom bezpieczeństwa i zaawansowane rozwiązania wspierające kierowcę dzięki systemom DAF Digital Vision i DAF Corner View. Stanowią one uzupełnienie widoczności wokół pojazdu, eliminując martwe punkty i zwiększając pewność prowadzenia w zatłoczonych miastach. Kabiny w wariantach Day Cab, Sleeper Cab i Sleeper High Cab zapewniają ergonomię i komfort na długich trasach.Ponadto aerodynamiczny projekt nadwozia zmniejsza opory powietrza i ogranicza zużycie energii, a charakterystyczne, niebieskie akcenty podkreślają elektryczną tożsamość modeli. Także dlatego nowe modele mogą pochwalić się tak dobrym zasięgiem zasięg.
DAF XD i XF Electric – podsumowanie
Nowe DAF XD i XF Electric dołączają do coraz bogatszej oferty pojazdów do transportu bezemisyjnego. Dzięki wysokiej mocy, dużemu zasięgowi i szerokiej gamie konfiguracji pojazdy te stanowią ciekawą propozycję w dystrybucji miejskiej, a także jako podwozia pod zabudowy komunalne. Dostępne warianty to podwozia pod zabudowę 4×2 oraz 6×2 z kierowaną osią – pchaną lub wleczoną. Szczegółowe informacje na temat nowych modeli XD i XF Electric można znaleźć w witrynie marki DAF.
Źródło: DAF Trucks