Pył z klocków hamulcowych. Co musisz o nim wiedzieć?
Troska o środowisko naturalne ma wiele wymiarów. Jednym z aspektów, który budzi zainteresowanie, jest pył z klocków hamulcowych. Czy rzeczywiście ma on znaczący wpływ na jakość powietrza w miastach oraz na nasze zdrowie? Dzisiaj w dużym skrócie opiszemy to zjawisko.
Pył hamulcowy – czym właściwie jest?
Gdy okładzina klocka zaciska się na tarczy, odrywają się mikroskopijne cząstki metali, żywic i wypełniaczy ceramicznych. Najdrobniejsze z nich mają średnicę poniżej 1 µm i bez trudu docierają do dróg oddechowych. Skala emisji zależy od składu mieszanki ciernej, temperatury pracy oraz stanu tarcz.
Dlaczego drobiny z hamulców są groźne?
Badania Uniwersytetu Southampton opublikowane w lutym 2025 r. wskazują, że wybrane frakcje pyłu hamulcowego mogą wywoływać silniejszy stres oksydacyjny w komórkach płuc niż cząstki z nowoczesnych silników diesla wyposażonych w filtry DPF. Co ważne, zagrożenie pozostanie aktualne również w erze pojazdów elektrycznych, bo nawet one wciąż potrzebują hamowania ciernego przy niskich prędkościach lub w sytuacjach awaryjnych.
Jak znane marki redukują pylenie?
Mieszanki stosowane do produkcji klocków hamulcowych przez markę Steinhof ograniczają udział miedzi oraz stali w składzie okładzin, dzięki czemu felgi brudzą się znacznie wolniej, a skuteczność hamowania pozostaje na najwyższym poziomie.
Stabilny współczynnik tarcia nawet przy bardzo wysokich temperaturach, skraca drogę hamowania zarówno w gęstym ruchu miejskim, jak i podczas jazdy autostradą.
Precyzyjne mieszanie i prasowanie materiału ciernego z naciskiem do 800 ton zapewnia jego jednolitą strukturę, przekładając się na równomierne zużycie klocków i wolniejsze ścieranie całego układu.
6 praktycznych sposobów na czystsze felgi
- Dobierz klocki do stylu jazdy – w ruchu miejskim postaw na mieszanki niskometaliczne;
- Dbaj o tarcze – porysowana lub przegrzana powierzchnia działa jak papier ścierny i zwiększa pylenie;
- Hamuj regeneracyjnie, gdy to możliwe – łagodne wytracanie prędkości w hybrydach i EV ogranicza użycie hamulców ciernych;
- Myj felgi delikatnie – neutralne deironizery usuną osad bez ryzyka mikropęknięć lakieru;
- Przeglądaj prowadnice i tłoczki co wymianę klocków, by uniknąć blokowania okładzin;
- Wymieniaj komplet klocki + tarcze – dopasowane powierzchnie ograniczają pierwszą, największą falę pyłu po montażu.
- Choć całkowite wyeliminowanie pyłu hamulcowego jest niemożliwe, możemy ograniczyć jego emisję nawet o kilkadziesiąt procent. Kluczem jest mieszanka cierna zaprojektowana z myślą o niskim pyleniu oraz regularny serwis prowadnic i tłoczków. W Steinhof łączymy oba te elementy – dlatego kierowca zyskuje nie tylko czystsze felgi, lecz przede wszystkim pewność skutecznego hamowania niezależnie od warunków - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.