Sprzedaż nowych samochodów. Tu trafia co piąte auto kupione przez firmę
W tym artykule:
Sprzedaż nowych aut w Polsce w 2025 roku
W pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedaż nowych aut w Polsce wzrosła o 2,5 proc. rok do roku. Jak zauważyli autorzy raportu, podobnie jak w całym poprzednim roku, tak i w pierwszym kwartale 2025 r., za wzrost odpowiadali klienci indywidualni, którzy kupili o 10,9 proc. nowych samochodów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Firmy nadal odpowiadają za ponad 2/3 łącznej sprzedaży, jednak w I kwartale kupiły o 1,6 proc. aut mniej w ujęciu rocznym. Łącznie z polskich salonów wyjechały 142 tys. nowych samochodów osobowych, z czego 49,7 tys. nabyły osoby prywatne, a 92,4 tys. firmy.
Tak Polacy finansują zakup nowego samochodu
Wolumen sprzedaży finansowanej kredytem, leasingiem lub zakupem ze środków własnych był w I kwartale niższy o 3,7 proc. rok do roku. Z kolei firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym kupiły o 6,7 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w tym czasie rok wcześniej. Zgodnie z danymi PZWLP, branża nabyła w pierwszym kwartale łącznie 20,7 tys. nowych aut osobowych, co stanowi 22,4 proc. samochodów kupionych przez przedsiębiorstwa w Polsce.
"Rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce przyzwyczaił nas do stabilnych wzrostów kwartał do kwartału mierzonych finansowaną i aktywną flotą pojazdów wynajętych przez branżę swoim klientom. Pierwszy kwartał 2025 r. potwierdza ten stabilny trend, branża zakupiła i zarejestrowała o 6,7 proc. więcej nowych aut w porównaniu do poprzedniego roku, a aktywna flota samochodów wynajętych przez branżę w analogicznym okresie wzrosła o 7,3 proc. rok do roku" – wskazał prezes PZWLP Robert Antczak.
Podaż aut wróciła już do stanu sprzed pandemii Covid-19
W ocenie autorów raportu obecna dostępność nowych aut, regularność dostaw oraz atrakcyjne warunki zakupu pozwalają stwierdzić, że podaż wróciła już do stanu sprzed pandemii Covid-19. Stabilnie rośnie również popyt na usługi branży wynajmu długoterminowego aut, pojawiają się nowi klienci, a czynniki wpływające na wysokość ofertowanych miesięcznych rat wynajmu stają się coraz bardziej przewidywalne, na co mają wpływ m.in. ostatnie obniżki referencyjnych stóp procentowych oraz ustabilizowany poziom inflacji.
Jest duża niewiadoma
Największą niewiadomą pozostaje - zdaniem ekspertów - tempo elektryfikacji flot w wynajmie długoterminowym ze względu na likwidację programu "Mój Elektryk", który zastąpiony został przez program "NaszEauto" nieprzewidujący dopłat do samochodów kupowanych przez firmy.
W liczącej ponad 275 tys. łącznej flocie aut w wynajmie długoterminowym, należącej do firm skupionych w PZWLP, wśród najpopularniejszych samochodów na koniec pierwszego kwartału 2025 roku znalazły się Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Kia Ceed.
Wciąż zmniejsza się udział samochodów wyposażonych w silniki Diesla
Na koniec marca br. auta z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły 30,4 proc. ogółu - o 2,6 p.p. mniej niż przed rokiem. Równolegle konsekwentnie wzrasta udział samochodów benzynowych, które stanowiły 55,3 proc. całości floty znajdującej się w wynajmie długoterminowym - o 1 p.p. więcej aniżeli rok wcześniej.
Najszybciej rośnie udział aut z napędami hybrydowymi i pojazdów w pełni elektrycznych. Na koniec marca hybrydy stanowiły łącznie 14,3 proc. ogółu - o 1,6 p.p. więcej niż przed rokiem. Udział aut w pełni elektrycznych wzrósł o 1,1 p.p. w ciągu roku. Pojazdy tego typu na koniec pierwszego kwartału miały 3,7-procentowy udział we flocie znajdującej się w wynajmie długoterminowym.
Z opublikowanych przez PZWLP danych po pierwszym kwartale 2025 r. wynika również, że aktywna flota należąca do branży rent a car zmniejszyła się o 6,4 proc. rok do roku.
Jak sobie radzą wypożyczalnie samochodów?
"Dane PZWLP po pierwszym kwartale potwierdzają, że wypożyczalnie samochodów nadal mierzą się w naszym kraju z dużymi wyzwaniami. Branża Rent a Car jest tą gałęzią branży wynajmu samochodów, która najszybciej i najmocniej odczuwa trudną sytuację gospodarczą i wpływ czynników makroekonomicznych. Obecnie wypożyczalnie zmagają się z obniżonym popytem, zarówno ze strony firm, jak i klientów indywidualnych" – wskazał Tomasz Kapelko ekspert PZWLP.