Nowość w modelach Mercedesa. Chodzi o układ kierowniczy
Niebawem Mercedes-Benz rozpocznie nową epokę obsługi samochodu – w 2026 r., jako pierwszy niemiecki producent aut, zaoferuje seryjny pojazd z układem kierowniczym steer-by-wire. Od strony technicznej nie wymaga on mechanicznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami. Zamiast tego polecenia kierowcy są szybko i bezpośrednio przesyłane za pomocą przewodu elektrycznego, czyli "by wire”.
Kierownica to coś więcej niż tylko element samochodu – to ona, za pośrednictwem opon, łączy kierowcę z drogą. Kierownica zapewnia informacje zwrotne o zachowaniu auta podczas jazdy i pozwala wyczuć nierówną nawierzchnię. Układ steer-by-wire pomoże zmniejszyć wysiłek wymagany do skrętu i pozwoli wyeliminować potrzebę przekładania rąk podczas parkowania. Takie rozwiązanie w swoich pojazdach stosuje już m.in. Nissan.
Specjaliści od zawieszenia mogą elastycznie dobierać przełożenie układu kierowniczego i dostosowywać je do różnych sytuacji. Pozwala to jednocześnie optymalizować właściwości jezdne, które wcześniej były ze sobą sprzeczne – umożliwiając na przykład jeszcze lepsze połączenie sportowego charakteru z komfortem. Układ steer-by-wire może przynieść również dalsze zwiększenie stabilności, w czym także zasługa doskonałej interakcji z układem kierowniczym tylnej osi (z kątem skrętu kół do 10 stopni). A drgania spowodowane nierówną nawierzchnią drogi, które były wcześniej odczuwalne na kierownicy, mogą być teraz niemal całkowicie wyeliminowane.
Wysoki potencjał indywidualizacji pozwala na dostosowanie charakterystyki elektronicznego układu kierowniczego do preferencji klienta. Efekt: poszczególne marki lub określone warianty w ramach danej modelowej serii mogą mieć różne charakterystyki układu kierowniczego. Elektroniczne sterowanie oferuje również nowy potencjał w projektowaniu architektur, z uwagi na oddzielenie kierownicy i przekładni kierowniczej. W przyszłości dodatkową potencjalną korzyścią może być możliwość immersyjnej gry, gdy kierowca zatrzyma się na przerwę w podróży.
Ponadto elektroniczne sterowanie zapewnia większą elastyczność w projektowaniu wnętrza: kierownica może być bardziej płaska, co zwiększa wrażenie przestronności i daje lepszy widok na wyświetlacz kierowcy. Ułatwia również wsiadanie i wysiadanie z samochodu. W dłuższej perspektywie, w połączeniu z przyszłymi warunkowo i wysoce zautomatyzowanymi systemami jazdy, kierowca mógłby mieć nową, jeszcze bardziej zrelaksowaną pozycję.
W zależności od prędkości jazdy i sytuacji siłownik na kierownicy (jednostka sprzężenia zwrotnego układu kierowniczego; SFU) wysyła sygnał skrętu do przekładni kierowniczej (jednostka przekładni kierowniczej; SRU), która skręca koła. SFU generuje również typowe dla Mercedes-Benz wrażenia z prowadzenia. Ponieważ mechaniczne rozłączenie kierownicy z kołami eliminuje moment obrotowy układu kierowniczego, kontakt opona-droga dla każdego modelu jest kalkulowany z pomocą sił przywracających kierowane koła.