Polscy artyści na świecie: Ewelina Marciniak reżyseruje "Zmierzch bogów"
To zakończenie Wagnerowskiej tetralogii, którą od 2021 roku realizuje w Bernie w Szwajcarii uznana polska reżyserka teatralna Ewelina Marciniak i dla której Wagner był pierwszym spotkaniem z operą. Jej realizacje "Złota Renu", "Walkirii" i "Zygfryda" spotkały się z entuzjastycznymi recenzjami szwajcarskich krytyków, nawet jeśli niektórzy z nich zwracali uwagę na pewne kontrowersje.
Przed dwoma laty publiczność w Bernie zachwycała się premierą "Złota Renu" Wagnera – pisze Jörn Florian Fuchs („Walkiria dla zaawansowanych”, BR-Klassik). Teraz polska reżyserka Ewelina Marciniak kontynuuje swoją pracę realizując "Walkirię". Wystawienie po raz kolejny wzbudza wielki zachwyt, nie jest przy tym pozbawione intelektualnej głębi. Egbert Tholl ("Arcydzieło", Süddeutsche Zeitung) recenzuje spektakl w następujący sposób: Ewelina Marciniak swoim wystawieniem "Walkirii" w Bernie konsekwentnie realizuje Wagnerowski "Pierścień", opowiadając przy tym do głębi ludzką historię.
Peter Wäch ( "W <<Zygfrydzie>> Wagnera siedzenie czasami wydaje się ciężkie", Plattform J) donosi, że reżyserka Ewelina Marciniak i jej projektantka kostiumów Julia Kornacka rygorystycznie realizują swoje przedstawienie, będące mieszanką estetyki przedszkola, dyskotekowego glamour i strojów raperskich. Z czasem okaże się, że to odczytanie, mające celowo infantylne rysy, jest w stanie zneutralizować Wagnerowski ciężkość w muzyce i śpiewie – przynajmniej wizualnie.
Nic więc dziwnego, że z ogromnym napięciem oczekiwano jej produkcji "Zmierzchu bogów", ostatniego ogniwa "Pierścienia Nibelunga". Premiera odbyła się 30 marca 2025 roku, spektakl pokazany zostanie także 13 i 16 kwietnia, 2, 11 i 17 maja oraz 1 czerwca 2025 roku. Scenografię przygotował Mirek Kaczmarek, kostiumy Julia Kornacka, choreografię Mikołaj Karczewski, za reżyserię odpowiedzialny jest Bernhard Bieri.
Spektakl poprowadzi muzycznie Nicholas Carter, wystąpią: James Kee (Zygfryd), Jonathan McGovern (Gunther), Christian Valle (Hagen), Lawson Anderson i Zoltán Nagy (Alberyk), Claude Eichenberger (Brunnhilda), Cassandra Wright (Gudruna i Trzecia Norna), Susanne Gritschneder (Waltrauda), Susanne Gritschneder (Pierwsza Norna), Marcela Rahal i Freya Apffelstaedt (Druga Norna), Patricia Westley, Evgenia Asanova, Marcela Rahal (Córy Renu).
Ewelina Marciniak to jedna z najgłośniejszych polskich reżyserek teatralnych. Jest absolwentką europeistyki i dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserii dramatu na PWST w Krakowie. Zrealizowała wiele produkcji dramatycznych, pracuje na najważniejszych teatralnych scenach w Polsce. Duże kontrowersje wywołał spektakl "Śmierć i dziewczyna" przygotowany w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W 2016 roku otrzymała prestiżową polską nagrodę kulturalną "Paszport Polityki" w kategorii "Teatr" za epickie wizje sceniczne i zgłębianie kobiecej perspektywy w zdominowanym przez mężczyzn świecie teatru. W Niemczech zadebiutowała "Snem nocy letniej" Williama Szekspira we Freiburgu w 2018 roku. W sezonie 2019/20 wyreżyserowała "Boksera" Szczepana Twardocha w Thalia Theatre w Hamburgu, za co otrzymała najważniejszą niemiecka nagrodę teatralną "Der Faust" w 2020 roku.
"Złoto Renu" było w 2021 roku w Bernie jej debiutem operowym, na tej scenie zrealizowała cały "Pierścień Nibelunga", także "Walkirię" (2023) i "Zygfryda" (2024).