WiadomościProblem w MPK. Poznańskie tramwaje po awariach nie wracają na trasy

Problem w MPK. Poznańskie tramwaje po awariach nie wracają na trasy

Radny Andrzej Prendke skierował zapytanie do prezydenta Poznania, zwracając uwagę na problem długotrwałego wyłączenia tramwajów z eksploatacji po wypadkach i awariach. Radny wskazuje, że niektóre pojazdy, mimo upływu wielu miesięcy, wciąż nie wróciły na trasy, co może wpływać na jakość transportu publicznego w mieście.

Tramwaje po wypadkach nie wracają na trasy w Poznaniu
Tramwaje po wypadkach nie wracają na trasy w Poznaniu
Źródło zdjęć: © codziennypoznan.pl

W swoim zapytaniu Prendke przywołał przykład tramwaju Solaris Tramino, który po wypadku w 2022 roku nadal pozostaje unieruchomiony.

Odpowiedzi udzieliło MPK Poznań, które potwierdziło, że obecnie 11 tramwajów jest wyłączonych z ruchu z powodu poważnych uszkodzeń powypadkowych lub awarii technicznych. Przedstawiciele spółki wyjaśnili, że głównym powodem przedłużającego się procesu napraw jest skala uszkodzeń oraz procedury przetargowe wymagane przy wyborze zewnętrznych wykonawców.

Najbardziej problematyczny przypadek dotyczy tramwaju Solaris Tramino, który uległ poważnym uszkodzeniom w wyniku zderzenia z Wiaduktem Kosynierów Górczyńskich w czerwcu 2022 roku. W wyniku wypadku uszkodzeniu uległy kluczowe elementy, takie jak urządzenia dachowe, wózki oraz pudła tramwaju. Po przeprowadzeniu analiz technicznych MPK podjęło decyzję o zleceniu naprawy zewnętrznemu konsorcjum firm specjalizujących się w tego rodzaju pracach. Proces przetargowy, zgodnie z prawem zamówień publicznych, okazał się czasochłonny ze względu na skomplikowane wymagania techniczne.

MPK wyjaśnia, że czas naprawy tramwajów zależy od wielu czynników, w tym od dostępności części zamiennych, możliwości diagnostyki usterek, a także dostępności wykwalifikowanego personelu oraz specjalistycznych stanowisk naprawczych. W niektórych przypadkach opóźnienia wynikają z konieczności przeprowadzenia procedur likwidacyjnych szkód we współpracy z ubezpieczycielem. Dodatkowo, jeśli wypadek był poważny, tramwaj może być zabezpieczony na potrzeby śledztwa, co również wydłuża czas naprawy.

Według danych MPK Poznań, w latach 2022-2024 doszło do 3 332 zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów należących do spółki, z czego 1 519 dotyczyło tramwajów. Uszkodzenia powypadkowe oraz awarie techniczne wymagają indywidualnego podejścia do każdej naprawy, co dodatkowo wpływa na czas wyłączenia pojazdów z eksploatacji.

MPK Poznań zapewnia, że podejmuje działania mające na celu optymalizację procesu napraw oraz zapobieganie awariom. Wprowadzono m.in. określanie terminów realizacji napraw w ogłoszeniach przetargowych oraz nawiązano ścisłą współpracę z firmą Modertrans, spółką zależną MPK, która wspiera działania serwisowe.

Aby unowocześnić flotę tramwajową, MPK realizuje projekt wymiany taboru, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Do połowy 2026 roku na ulice Poznania trafi 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma LF 04. Dodatkowo, jeszcze w tym roku do miasta mają dotrzeć z Bonn 24 używane tramwaje NGT6 produkcji Duewag/Siemens. Planowany jest również zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów, które mają być sfinansowane z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), z dostawą zaplanowaną do 2029 roku.

Radny Andrzej Prendke zwrócił uwagę na potrzebę przyspieszenia procesu naprawy uszkodzonych tramwajów oraz na konieczność podjęcia działań mających na celu minimalizację liczby wyłączeń z eksploatacji.

Źródło artykułu:codziennypoznan.pl

Wybrane dla Ciebie