Lise Davidsen. Wagnerzystka młodego pokolenia

38-letnia sopranistka Lise Davidsen jest kontynuatorką najlepszych skandynawskich tradycji wagnerowskich, z legendarnymi Norweżkami Ingrid Bjoner i Kirsten Flagstad na czele. Po zwycięstwie w Operaliach w 2015 roku jej kariera nabrała niesamowitego rozpędu. Dziś artystka porywa publiczność nowojorskiej Metropolitan i konserwatywnego Bayreuth.
Lise Davidsen jako Elżbieta w "Tannhäuserze" w Londynie © 2023 Clive BardaLise Davidsen jako Elżbieta w „Tannhäuserze" w Londynie © 2023 Clive Barda
Olaf Jackowski

Lise Davidsen urodziła się w 1987 roku w Stokke, niewielkiej, zaledwie kilkutysięcznej wiosce w południowo-wschodniej Norwegii. Talent muzyczny zaczęła rozwijać dopiero w wieku 15 lat, kiedy rozpoczęła naukę gry na gitarze i kształcenie głosu. Następnie zdała do klasy śpiewu Griegakademiet na Uniwersytecie w Bergen, mieście, w którym urodził się najsłynniejszy norweski kompozytor i patron tej uczelni, Edward Grieg. Początkowo kształcona była jako mezzosopran i w tym fachu występowała będąc członkiem słynnego zespołu Det Norske Solistkor.

Amanda Forsythe (Marcelina) and Lise Davidsen (Leonora) w "Fidelio" w Londynie © 2020 Bill Cooper
Amanda Forsythe (Marcelina) and Lise Davidsen (Leonora) w „Fidelio” w Londynie © 2020 Bill Cooper

Sezon 2012/13 przyniósł jej solowy debiut w Königliche Oper w Kopenhadze, początkowo w rolach drugoplanowych: jako Emilia w "Otellu" Giuseppe Verdiego, w rolach Psa i Sowy w "Przygodach Lisiczki Chytruski" Leoša Janáčka, a także w partii Rozalindy w "Zemście nietoperza" Johanna Straussa II. Równolegle uczęszczała na lekcje śpiewu do Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, gdzie kształciła się już jako sopran.

W 2015 roku triumfowała na słynnych Operaliach, konkursie stworzonym przez Plácida Dominga, gdzie arią "Dich, teure Halle" z "Tannhäusera" Richarda Wagnera wywalczyła I nagrodę, nagrodę Birgit Nilsson i nagrodę publiczności. Wygrała również norweski Konkurs Królowej Sonji, na którym zdobyła nagrodę za najlepszą interpretację muzyki norweskiej i stypendium Ingrid Bjoners, a na Konkursie Hansa Gabora "Belvedere" w Amsterdamie – II nagrodę, nagrodę mediów i publiczności.

Lise Davidsen (Elżbieta) i Luca Micheletti (Posa) w "Don Carlo" w Royal Opera and Ballet w Londynie © 2023 Bill Cooper
Lise Davidsen (Elżbieta) i Luca Micheletti (Posa) w "Don Carlo" w Royal Opera and Ballet w Londynie © 2023 Bill Cooper

W tym samym, 2015 roku zaśpiewała tytułową rolę w operze "Sancta Susanna" Paula Hindemitha w Den Norske Opera w Oslo, a konsekwencją laurów zdobytych na wspomnianych konkursach były liczne propozycje angaży na sezon 2015/16. Wybierała rozważnie, kierując się zasadą, którą dziś powtarza obdarzonym dramatycznymi głosami młodszym koleżankom i kolegom, adeptom sztuki wokalnej, aby początkowo wybierać krótsze partie lub partie drugiego planu.

Na pierwszy ogień poszły trzy bohaterki wagnerowskiej tetralogii "Pierścień Nibelunga". W Bayerische Staatsoper w Monachium zaśpiewała Ortlindę w "Walkirii", a w Operze w Frankfurcie – Freię w "Złocie Renu" i Trzecią Nornę w "Zmierzchu Bogów". Te trzy partie powtórzyła potem debiutując w Royal Opera House w Londynie jesienią 2018 roku pod batutą Antonio Pappano.

Lise Davidsen (Freia), Markus Eiche (Donner) i Gunther Groissbock (Fasolt) w "Złocie Renu" w Londynie © 2018 Bill Cooper
Lise Davidsen (Freia), Markus Eiche (Donner) i Gunther Groissbock (Fasolt) w "Złocie Renu" w Londynie © 2018 Bill Cooper

Kolejne jej angaże to rola Agaty w "Wolnym Strzelcu” Carla Marii von Webera w Opernhaus w Zürichu, Santuzzy w "Rycerskości wieśniaczej" Pietra Mascagniego w Den Norske Opera w Oslo, tytułowej Medei w operze Luigiego Cherubiniego na Irish Wexford Festival, Isabelli we wczesnej wagnerowskiej komedii "Zakaz miłości" w Teatro Colón w Buenos Aires, a także tytułowej Ariadny w dziele Richarda Straussa w Wiener Staatsoper oraz na festiwalach w Glyndebourne i w Aix-en-Provence.

W 2019 roku po raz pierwszy zaśpiewała całą partię Elżbiety w "Tannhäuserze" Richarda Wagnera w Zürichu, Monachium oraz debiutując na Festiwalu w Bayreuth – w nowej inscenizacji Tobiasa Kratzera, pod batutą Walerija Giergijewa i u boku Stephena Goulda w roli tytułowej.

Lise Davidsen jako Liza w „Damie pikowej” w Bayerische Staatsoper w Monachium © Wilfried Hoesl
Lise Davidsen jako Liza w „Damie pikowej” w Bayerische Staatsoper w Monachium © Wilfried Hoesl

Nim nastała pandemia artystka zdążyła jeszcze zadebiutować w The Metropolitan Opera w Nowym Jorku partią Lizy w "Damie pikowej" Piotra Czajkowskiego (jesień 2019), a w marcu 2020 roku wystąpić w roli Leonory w premierze "Fidelia" Ludwiga van Beethovena w Londynie (śpiewała u boku Jonasa Kaufmanna w roli Florestana). We wrześniu 2020 roku po raz pierwszy zaśpiewała scenicznie Zyglindę w "Walkirii" Wagnera w Deutsche Oper w Berlinie.

Lise Davidsen z pianstą Jamesem Baillieu'em w Met © Karen Almond / Met Opera
Lise Davidsen z pianstą Jamesem Baillieu’em w Met © Karen Almond / Met Opera

Postpandemiczne sezony dla Lise Davidsen okazały się niezwykle pracowite. Rok 2021 przyniósł jej powrót do Bayreuth (w rolach Elżbiety i Zyglindy) i do Nowego Jorku (w nowej dla niej roli Ewy w "Śpiewakach norymberskich" Wagnera), recital w mediolańskiej La Scali (i zarazem debiut na tej scenie), a także debiut w roli tytułowej Jenufy w operze Leoša Janáčka na estradzie słynnej Concertgebouw w Amsterdamie. W 2022 roku zaśpiewała Chryzotemis w "Elektrze" Straussa w nowojorskiej Met, wystąpiła w roli Ellen Orford w "Peterze Grimesie" Benjamina Brittena w Wiedniu i Giorgietty w "Płaszczu" Pucciniego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

W 2023 roku zaśpiewała Marszałkową w "Kawalerze z różą" Straussa w Metropolitan, by następnie skupić się na repertuarze włoskim – roli Elżbiety w "Don Carlosie" Verdiego w Londynie, a także tytułowej bohaterki w "Tosce" Pucciniego na festiwalu w Bergen, w którą wcielała się następnie w Wiedniu, Berlinie, Monachium i Nowym Jorku. Rok 2024 zaowocował kolejnymi nowymi rolami – Leonory w premierze "Mocy przeznaczenia" Verdiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego w Nowym Jorku i tytułowej Salome w dziele Richarda Straussa w Operze Paryskiej.

Lise Davidsen jako Tosca w Met © Marty Sohl / Met Opera
Lise Davidsen jako Tosca w Met © Marty Sohl / Met Opera

Na początku 2025 roku Davidsen poinformowała w social mediach o przerwie w występach spowodowanej zajściem w ciążę. Na scenę powróci w styczniu 2026 roku, debiutując w roli tytułowej Izoldy w dziele Richarda Wagnera w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, u boku Clay’a Hilley’a w roli Tristana, Tomasza Koniecznego w roli Kurwenala i Iréne Theorin w roli Brangeny. Następnie w marcu 2026 roku weźmie udział w premierze tego dzieła w reżyserii Yuvala Sharona w The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z Michaelem Spyresem debiutującym w partii Tristana. Spektakl transmitowany będzie w sobotę, 21 marca 2026 roku na żywo na całym świecie w ramach cyklu "The Met: Live in HD 2025/26".

Lise Davidsen jako Leonora w „Mocy przeznaczenia” w Met © Karen Almond / Met Opera
Lise Davidsen jako Leonora w „Mocy przeznaczenia” w Met © Karen Almond / Met Opera

W 2019 roku nakładem wytwórni DECCA ukazał się jej debiutancki album solowy z ariami z "Tannhäusera" i "Ariadny na Naksos" oraz liryką wokalną Richarda Straussa (w tym z "Czterema ostatnimi pieśniami"). W 2021 roku wydano jej album z ariami z dzieł Beethovena, Mascagniego, Verdiego i Cherubiniego oraz cyklem pieśni "Wesendonck Lieder" Wagnera. Z pianistą Leifem Ove Andsnesem nagrała płytę z pieśniami Edwarda Griega (2022 rok). Ciekawostką jest jej płyta z piosenkami świątecznymi, która ukazała się w 2023 roku. Ostatnie wydanie to rejestracja koncertowego wykonania "Latającego Holendra" Wagnera, z Lise Davidsen jako Sentą i Geraldem Finleyem jako Holendrem (orkiestrą Norweskiej Opery Narodowej dyryguje Edward Gardner). Dostępne są również nagrania "Fidelia", "Wolnego strzelca" i "Tannhäusera" z udziałem artystki. Jej repertuar koncertowy obejmuje m. in. partię sopranową w Messa da Requiem Giuseppe Verdiego (którą wykonała na festiwalu BBC Proms z Orkiestrą Filharmonii Londyńskiej pod dyrekcją Andrésa Orozco-Estrady).

Lise Davidsen jako Elżbieta w "Tannhäuserze" w Londynie © 2023 Clive Barda
Lise Davidsen jako Elżbieta w „Tannhäuserze” w Londynie © 2023 Clive Barda
Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Gubin: Piękne dynie ozdabiają miasto jesienną porą
Gubin: Piękne dynie ozdabiają miasto jesienną porą
Kraków: Trwają przygotowania do zagospodarowania terenu Politechniki
Kraków: Trwają przygotowania do zagospodarowania terenu Politechniki
Obłędny orzechowiec. Prosty przepis na pyszne, miodowe ciasto
Obłędny orzechowiec. Prosty przepis na pyszne, miodowe ciasto
Smakowite kotleciki z kaszy gryczanej i pieczarek. Prosty i pyszny obiad
Smakowite kotleciki z kaszy gryczanej i pieczarek. Prosty i pyszny obiad
Pościg za motocyklistą. Na badania techniczne spóźnił się 13 lat
Pościg za motocyklistą. Na badania techniczne spóźnił się 13 lat
Skierniewice: Wielkie wspólne zbieranie kasztanów już w niedzielę w Parku Miejskim
Skierniewice: Wielkie wspólne zbieranie kasztanów już w niedzielę w Parku Miejskim
Tuchomie: "Rajd na Górze" powraca z drugą edycją
Tuchomie: "Rajd na Górze" powraca z drugą edycją
Kraków: Jesienny weekend. W planach targi sztuki, festiwal kulinarny i dyniowy raj. Sprawdź jakie wydarzenia odbędą się w najbliższe dni!
Kraków: Jesienny weekend. W planach targi sztuki, festiwal kulinarny i dyniowy raj. Sprawdź jakie wydarzenia odbędą się w najbliższe dni!
Gmina Przedbórz: Wypadek na DK 42. Jedna osoba została ranna
Gmina Przedbórz: Wypadek na DK 42. Jedna osoba została ranna
Sezon na gruszki. Co można z nich zrobić?
Sezon na gruszki. Co można z nich zrobić?
Nową drogą na Wszystkich Świętych! Otwarcie obwodnic 31 października
Nową drogą na Wszystkich Świętych! Otwarcie obwodnic 31 października
Rypin: Za nami 55-lecie Zespołu Szkół nr 3 im. Bogdana Chełmickiego
Rypin: Za nami 55-lecie Zespołu Szkół nr 3 im. Bogdana Chełmickiego