Roxie Węgiel warta ponad 216 milionów? To najcenniejsza marka osobista branży muzycznej

W tegorocznym zestawieniu "100 Najcenniejszych Kobiecych Marek Osobistych w Polsce" znalazło się niemal 30 przedstawicielek branży muzycznej – to najliczniejsza kategoria spośród wszystkich analizowanych. Na szczycie muzycznego TOP 15 uplasowały się Roxie Węgiel, Doda oraz Maryla Rodowicz. Każda z nich osiągnęła wartość reklamową bliską 200 milionów złotych.

Lato z Radiem i Telewizją Polską, ElblągRoksana Węgiel jest najsilniejszą marką muzyczną spośród kobiecych marek osobistych tego roku.
Źródło zdjęć: © AKPA.pl | Marcin Gadomski/ AKPA
Anna Moyseowicz
  • Lato z Radiem i Telewizją Polską, Elbląg
  • Lato z Radiem i Telewizją Polską, Elbląg
[1/2] Roksana Węgiel jest najsilniejszą marką muzyczną spośród kobiecych marek osobistych tego roku. Źródło zdjęć: AKPA.pl | Marcin Gadomski/ AKPA

Roxie Węgiel – liderka medialnego świata muzyki

Roxie Węgiel objęła pozycję liderki w kategorii muzycznej i uplasowała się na 13. miejscu w ogólnym zestawieniu. Wartość reklamowa jej marki wyniosła imponujące 216,3 mln zł, a zasięg medialny osiągnął 817,8 mln – przy liczbie 28,8 tys. przekazów. Oznacza to, że statystyczny Polak powyżej 15. roku życia miał styczność z treściami dotyczącymi Roxie średnio 26 razy w analizowanym okresie.

Szczególne zainteresowanie mediów wzbudziła jej współpraca z raperem Matą przy utworze „Falochrony” oraz występ jako modelka w teledysku „1 na 100” do piosenki z raperem White 2115. Równie głośne były jej duety z raperem Smolastym („Nie Mów Że Kochasz”) i z Marylą Rodowicz („Damą być”). Medialnym wydarzeniem był także jej udział w 14. edycji „Tańca z Gwiazdami”, zakończony zdobyciem drugiego miejsca.

Duże emocje wzbudził ślub młodej artystki z producentem muzycznym Kevinem Mglejem. Opublikowana na Instagramie fotografia ślubna błyskawicznie obiegła sieć, wywołując falę komentarzy. Jej profil na Instagramie śledzi 1,5 mln osób, a jeszcze większą społeczność zgromadziła na TikToku – 1,6 mln fanów.

Doda – niezmiennie „Królowa Jest Tylko Jedna”

Drugą pozycję wśród najcenniejszych marek muzycznych zajęła Doda, której wartość reklamową oszacowano na 207,2 mln zł. Artystka od lat przyciąga uwagę charakterystycznym stylem bycia, ciętym humorem i odważnymi wypowiedziami medialnymi. Niezmiennie zaskakuje fanów scenicznymi stylizacjami i udziałem w nietypowych projektach telewizyjnych.

Szerokim echem odbiła się jej współpraca z raperem Smolastym przy utworze „Nie żałuję”, a także ostatnia trasa koncertowa „Aquaria Tour”, zapowiedziana jako pożegnanie z występami w ramach tournée. Doda deklaruje, że w przyszłości skupi się na koncertach festiwalowych i występach telewizyjnych.

W analizowanym czasie ukazało się ponad 35,3 tys. publikacji na jej temat, o łącznym zasięgu 783 mln – co oznacza 25 potencjalnych kontaktów z przekazami wzmiankującymi Dodę na osobę. Na Instagramie artystkę obserwuje ponad 2 mln użytkowników, a na TikToku 1,5 mln.

W omawianym okresie Doda była także ambasadorką marki Dafi, promując kampanię z wykorzystaniem swojego charakterystycznego humoru. Otworzyła się też publicznie na temat zdrowia psychicznego, dzieląc się własnymi doświadczeniami z depresją i wspierając działania Fundacji Twarze Depresji.

Maryla Rodowicz – legenda z nową siłą przekazu

Trzecie miejsce wśród najcenniejszych muzycznych marek osobistych przypadło Maryli Rodowicz. Ikona polskiej sceny muzycznej, mimo zbliżającej się 80-tki, pozostaje aktywna zawodowo i zajmuje również 15. pozycję w rankingu głównym. Jej wartość reklamowa to 198,7 mln zł, przy zasięgu 695,7 mln i niemal 35,8 tys. publikacjach – co przekłada się na średnio 22 kontakty z odbiorcami.

Maryla z powodzeniem łączy pokolenia – współpracowała z młodymi artystami, takimi jak Roxie Węgiel, Dawid Kwiatkowski i bryska, tworząc nowe wersje swoich największych przebojów. Teledyski oraz posty promujące te współprace zyskały ogromną popularność, a sam wpis Dawida Kwiatkowskiego o „Wielkiej wodzie” zebrał ponad 24 tys. polubień.

Rodowicz niezmiennie wyróżnia się odważnymi, barwnymi stylizacjami i nie pozwala zamknąć się w stereotypach związanych z wiekiem. Głośnym tematem było również wykluczenie artystki z tegorocznego festiwalu w Opolu – decyzja organizatorów spotkała się z dużym wsparciem ze strony mediów głównego nurtu i fanów.

Maryla aktywnie prowadzi swoje kanały społecznościowe. Na TikToku obserwuje ją 286,7 tys. osób, na Facebooku – 261 tys. Jej kanał na YouTubie zyskał 16 tys. nowych subskrybentów i zanotował 9 mln wyświetleń oraz 76 tys. interakcji. Instagramowy profil wzbogacił się o 9,4 tys. nowych obserwatorów, a posty uzyskały łącznie 365 tys. reakcji. Facebook z kolei zanotował 215 tys. interakcji i 6,5 tys. nowych użytkowników.

Ekspert IMM: Autentyczność i obecność w mediach kluczem do siły marki

Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM, podkreśla:

Niezależnie od wieku, czy etapu kariery, wokalistki doskonale rozumieją, że samo wydanie płyty czy singla to dziś zaledwie fragment całej układanki. Budowanie marki, to także umiejętna komunikacja z fanami w mediach społecznościowych oraz obecność w mediach mainstreamowych i tworzenie wizerunku, który wykracza poza muzykę. Zarówno młode artystki, jak i te z wieloletnim doświadczeniem wiedzą, że w dzisiejszym świecie to właśnie spójna, autentyczna i angażująca narracja wokół swojej osoby pozwala utrzymać zainteresowanie i budować trwałą, silną markę.

Margaret i Daria Zawiałow zyskały szczególnie duży zasięg medialny w przekazach radiowych. Pomimo tego, że obie wydały płyty przed analizowanym okresem, to wyraźnie widać, jak ważna jest promocja nowego wydawnictwa i wypuszczanie co pewien czas kolejnych singli – zauważa ekspert z IMM.

O rankingu

Coroczny ranking Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i „Forbes Women” opiera się na analizie obecności medialnej kobiet w prasie, telewizji, radiu, portalach internetowych i social mediach. Badanie uwzględnia zarówno liczbę publikacji, jak i ich zasięg oraz charakter przekazu, eliminując treści o negatywnym wydźwięku. Podstawowym wskaźnikiem końcowym jest ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość medialna, jaką należałoby zapłacić, gdyby dana publikacja miała formę płatnej reklamy. 

Analiza Instytutu Monitorowania Mediów objęła publikacje o wydźwięku neutralnym i pozytywnym, które ukazały się w prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w okresie 1.05.2024-30.04.2025 r. Liczba potencjalnych kontaktów z przekazem została oszacowana w zależności od medium: dla prasy na podstawie nakładów, dla portali internetowych na podstawie średniej dziennej liczby unikalnych użytkowników i odsłon, dla radia – słuchalności stacji, dla telewizji – średniej minutowej oglądalności. Ekwiwalent reklamowy (AVE), czyli szacunkowa wartość analizowanych publikacji, został obliczony na podstawie oficjalnych cenników reklamowych, czasu trwania emisji, powierzchni zajętej przez materiał lub liczby odsłon i użytkowników. Jest on wskaźnikiem, który w rankingu IMM i „Forbes Women” określa medialną wartość poszczególnych kobiecych marek.

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Wybrane dla Ciebie

Kujawsko-Pomorskie: Miejsca na jednodniową wycieczkę na koniec wakacji.
Kujawsko-Pomorskie: Miejsca na jednodniową wycieczkę na koniec wakacji.
Włodowice: Pijany motorowerzysta chciał zepchnąć policjantów z drogi. Po chwili sam wylądował na jezdni
Włodowice: Pijany motorowerzysta chciał zepchnąć policjantów z drogi. Po chwili sam wylądował na jezdni
Tysiącletnia twierdza Słowian. Ten gród zachwyca turystów
Tysiącletnia twierdza Słowian. Ten gród zachwyca turystów
Kraków: Trwają przygotowania do Święta Lotnictwa Polskiego.
Kraków: Trwają przygotowania do Święta Lotnictwa Polskiego.
Grudziądz: Przy wielu pojemnikach na odzież panuje bałagan. Wkrótce ma się to zmienić
Grudziądz: Przy wielu pojemnikach na odzież panuje bałagan. Wkrótce ma się to zmienić
Zakopane: Powstanie nowa hala sportowa dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1
Zakopane: Powstanie nowa hala sportowa dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1
Lublin: "Łowcy głów" doprowadzili do ekstradycji dwóch szefów grup przestępczych
Lublin: "Łowcy głów" doprowadzili do ekstradycji dwóch szefów grup przestępczych
Zielona Góra: Zatrzymany kierowca z dożywotnim zakazem prowadzenia
Zielona Góra: Zatrzymany kierowca z dożywotnim zakazem prowadzenia
Międzyrzecz: W rejonie punktu poboru opłat na A2 jechał z prędkością 136 km/h
Międzyrzecz: W rejonie punktu poboru opłat na A2 jechał z prędkością 136 km/h
Lublin: Tam, gdzie stał kiedyś, jest blok. Tu, gdzie stoi dziś, będzie remont za 3,8 mln zł
Lublin: Tam, gdzie stał kiedyś, jest blok. Tu, gdzie stoi dziś, będzie remont za 3,8 mln zł
Zakopane: Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich.
Zakopane: Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich.
Poznań: Niebawem otwarcie wielkiego centrum pomocy dla osób w kryzysie
Poznań: Niebawem otwarcie wielkiego centrum pomocy dla osób w kryzysie