Ulubieniec Monachium. Recital Jonasa Kaufmanna i Helmuta Deutscha

W programie jubileuszowego, 150. Münchner Opernfestspiele, oprócz premier „Don Giovanniego” Mozarta i „Penelopy” Faurégo oraz innych spektakli operowych, znalazły się także recitale liryki wokalnej. Jak co roku największym zainteresowaniem cieszył się koncert tenora Jonasa Kaufmanna, ulubieńca monachijskiej publiczności, który w programie złożonym z niemieckich pieśni wystąpił wraz z pianistą Helmutem Deutschem.
Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy SchiedJonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied
Olaf Jackowski

Monachium zajmuje szczególne miejsce w sercu Jonasa Kaufmanna. Urodzony w stolicy Bawarii tenor jest absolwentem monachijskiej Hochschule für Musik. Istotną rolę w jego karierze odegrała Bayerische Staatsoper – w niej wystąpił we wszystkich swoich najważniejszych rolach, a także debiutował jako Manrico w „Trubadurze” i Don Alvaro w „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego (2013), a także tytułowy Lohengrin (2009) i Tristan (2021) w dziełach Richarda Wagnera. Wielokrotnie występował tam także w recitalach pieśni – zawsze z Helmutem Deutschem przy fortepianie, ale za każdym razem dowodząc swej wszechstronności, przygotowując całe cykle pieśni („Piękna młynarka” D 795 Franciszka Schuberta w 2020 roku), bądź też repertuar zróżnicowany stylistycznie (od Antonína Dvořáka przez Edwarda Griega po Piotra Czajkowskiego w 2022). Jonasa Kaufmanna nie zabrakło także na tegorocznym, jubileuszowym 150. Münchner Opernfestspiele, podczas którego wystąpił on w roli Cania w dwóch spektaklach „Pajaców” Ruggiera Leoncavalla i w recitalu solowym, z najbliższą mu pieśnią niemiecką w programie.

Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied
Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied

Komentarz po słowach Doroty Kani. "Nie jest w smak wielu osobom"

Koncert rozpoczęła ballada „Die Bürgschaft” D 246 Franciszka Schuberta do słów Friedricha Schillera, opowiadająca o lojalności i przyjaźni łączącej Damona i Pytiasza, legendarnych greckich filozofów. Wykonaniu Kaufmanna zabrakło jednak wyrazistości, by przez kwadrans przykuć uwagę słuchaczy.

Pierwszą część wieczoru dopełnił wybór sześciu pieśni do wierszy Heinricha Heinego z cyklu „Łabędzi śpiew” D 957 Franciszka Schuberta. Tytuł cyklu, jednego z ostatnich dzieł tego kompozytora, został nadany przez Tobiasa Haslingera, który wydał go po śmierci Schuberta. Kaufmann wykorzystał barytonową tessiturę utworów, by pozwolić sobie na interpretacje zniuansowane, wrażliwe i nieco powściągliwe, a zarazem z każdej z pieśni wyciągnął jej esencję. Partnerujący mu na fortepianie Helmut Deutsch nigdy nie przekraczał granicy mezzo forte, a obaj artyści zadbali o nostalgiczny, intymny charakter wykonania. Spokojne, minorowe pieśni „Ihr Bild” nr 9 i „Die Stadt” nr 11, opowiadające o utraconej miłości, kontrastowały ze skoczną „Das Fischermädchen” nr 10, w której podmiot lityczny porównuje swoje serce do natury morskiego żywiołu. Największe wrażenie wywarła ostatnia z prezentowanych, pieśń „Der Doppelgänger” nr 13, w której nastrój idealnie wtopił się ciemny timbre głosu Kaufmanna z gdzieniegdzie uwidaczniającą się charakterystyczną melancholijną manierą w śpiewie.

Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied
Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied

Drugą część koncertu wypełniło dwanaście pieśni z op. 35 Roberta Schumanna, do wierszy Justinusa Kernera (tzw. cykl „Kerner-Lieder”). Wraz z szesnastoma pieśniami z cyklu „Miłość poety” op. 48 Schumanna, wykonanymi na zeszłorocznym recitalu, zostaną one wydane na najnowszej płycie Kaufmanna i Deutscha, której premiera została zaplanowana na 5 września 2025 roku. Głos Kaufmanna stracił nieco z dawnego połysku, brzmi bardziej matowo, niemniej jego gęstość i urzekające ciemne brzmienie dają artyście możliwość różnorodności wyrazowych, a wspaniałe piano i messa di voce urzekają niemal tak, jak dawniej. Niesamowite legato i płynność frazy zachwycały w ekspresyjnej „Stille Tränen” nr 10 (z cudownym b1), a swoją klasę potwierdził w „Wer machte dich so krank?” nr 11 i „Alte Laute” nr 12, dostosowując interpretację tej samej linii melodycznej do zupełnie odmiennych wierszy. Świetnie wypadł także w pogodnych piosenkach o prostej budowie, jak „Wanderlied” nr 3 czy „Wanderung” nr 7. Helmut Deutsch zadbał za to o przejrzystość faktury („Erstes Grün” nr 4) i współtworzenie z solistą nastroju („Lust der Sturmnacht” nr 1).

Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied
Jonas Kaufmann i Helmut Deutsch © Geoffroy Schied

Monachijska publiczność nagrodziła swojego ulubieńca burzliwą owacją, na którą ten odpowiedział pięcioma bisami: czterema pieśniami Schumanna („Mein schöner Stern!” op. 101 nr 4, „Entflieh mit mir und sei mein Weibo” op. 64 nr 3, „Mondnacht” op. 39 nr 5, „Widmung” op. 25 nr 1) i słynnym „Ständchen” D 957 Schuberta, które jeden z „wyznawców” Kaufmanna skwitował czule „Danke!”…

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Warszawa: "Kobiece czwartki" w galerii handlowej
Warszawa: "Kobiece czwartki" w galerii handlowej
Gostynin: Dwie nastolatki potrącone na przejściu dla pieszych
Gostynin: Dwie nastolatki potrącone na przejściu dla pieszych
Pyrkon 2026 z ograniczeniami, fani obawiają się o klimat festiwalu
Pyrkon 2026 z ograniczeniami, fani obawiają się o klimat festiwalu
Kielce: Kradzieże, oszustwa, wyłudzenie kredytu. 26-latek aresztowany
Kielce: Kradzieże, oszustwa, wyłudzenie kredytu. 26-latek aresztowany
Wyszogród: Czołowe zderzenie audi i ciężarowej scanii na moście
Wyszogród: Czołowe zderzenie audi i ciężarowej scanii na moście
Tczew: Nie mogą legalnie nocą kupić alkoholu. Czy prohibicja przynosi efekty? Oto co mówią dane
Tczew: Nie mogą legalnie nocą kupić alkoholu. Czy prohibicja przynosi efekty? Oto co mówią dane
Wielkopolskie: Wypadek na torach w okolicach Goliny
Wielkopolskie: Wypadek na torach w okolicach Goliny
Jastrzębie Zdrój: Pijany 57-latek groził uczestnikom imprezy firmowej
Jastrzębie Zdrój: Pijany 57-latek groził uczestnikom imprezy firmowej
Dorohusk: Dwaj obywatele Ukrainy przymusowo wydaleni z Polski
Dorohusk: Dwaj obywatele Ukrainy przymusowo wydaleni z Polski
Warszawa: Koniec akcji na Mokotowie. Kontrterroryści weszli do mieszkania, z którego agresywny mężczyzna wyrzucał przedmioty
Warszawa: Koniec akcji na Mokotowie. Kontrterroryści weszli do mieszkania, z którego agresywny mężczyzna wyrzucał przedmioty
Legnica: Nocna prohibicja wprowadzona. Od nowego roku nie kupimy alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych między 22.00 a 6.00 rano
Legnica: Nocna prohibicja wprowadzona. Od nowego roku nie kupimy alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych między 22.00 a 6.00 rano
Cukrownie tną ceny buraków i kontraktacje
Cukrownie tną ceny buraków i kontraktacje