Koszykówka przyciąga młode pokolenie. Wyniki badania dla PLK
Dla młodych kibiców koszykówka to coś więcej niż gra na parkiecie. Aż 41% badanych w wieku 18-29 lat wskazuje, że przyciąga ich kultura koszykarska. To znacznie więcej niż wśród starszych kibiców, gdzie tylko 26% zwraca uwagę na ten aspekt. Młodzi chętniej śledzą też kariery ulubionych zawodników – robi to 21% z nich, w porównaniu do 12% wśród wszystkich fanów.
Szczególną popularnością cieszy się koszykówka 3x3 (38% w grupie 18-29 lat), dynamiczna i uliczna odmiana basketu. Zbliżające się mistrzostwa świata w tej dyscyplinie, które odbędą się w Warszawie w 2026 roku, mogą wpłynąć na wzrost zainteresowania koszykówką 3x3 – nie tylko wśród najmłodszych kibiców.
Legia Warszawa liderem wśród młodych
Wśród klubów Polskiej Ligi Koszykówki to Legia Warszawa zdobywa serca młodych kibiców – aż 54% badanych śledzących rozgrywki PLK w wieku 18-29 lat wskazuje ją jako zespół, któremu kibicują. Na drugim miejscu plasują się Dziki Warszawa, z którymi sympatyzuje 31% respondentów w tej grupie wiekowej. Co ciekawe, Dziki wśród starszych kibiców są znacznie mniej rozpoznawalne, co pokazuje, jak skutecznie warszawskie kluby trafiają do młodzieży.
W czołówce rankingu najpopularniejszych klubów bez podziału na kategorie wiekowe znajdują się: Anwil Włocławek i Śląsk Wrocław (po 22%), Trefl Sopot (21%) oraz Arka Gdynia (17%).
Orlen Basket Liga zbiera dobre recenzje
Kibice, którzy śledzą Orlen Basket Ligę, dobrze oceniają jej organizację i poziom sportowy. 79% badanych chwali profesjonalizm ligi, a 77% docenia atrakcyjność rozgrywek. Negatywne opinie są rzadkością. Co więcej, 43% osób deklaruje, że ogląda mecze Orlen Basket Ligi częściej niż w poprzednich latach, co wskazuje na rosnącą popularność najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce.
Wyniki badania jasno pokazują, że polska koszykówka ma solidne fundamenty i jest dobrze oceniana przez obecnych fanów. Kluczowe dla przyszłości dyscypliny jest jednak strategiczne dotarcie do najmłodszej grupy kibiców, w wieku 18-29 lat. To właśnie w tej grupie zainteresowanie koszykówką jest najwyższe, ale wymaga wykorzystania nowoczesnych kanałów komunikacji – mediów społecznościowych, streamingu, gier oraz odwoływania się do kultury koszykarskiej i promowania wizerunków zawodników. Zrozumienie i skuteczne zaangażowanie tego segmentu to najlepsza drogą do dynamicznego wzrostu popularności koszykówki w Polsce w nadchodzących latach”– mówi Adam Pawlukiewicz, dyrektor wykonawczy firmy Pentagon Research.
Szansa na nowych kibiców
Z badania przeprowadzonego przez Pentagon Research wynika, że koszykówka ma potencjał, by przyciągnąć więcej fanów. 39% osób, które obecnie nie śledzą basketu, interesowało się nim w przeszłości, zwłaszcza w grupie 40-49 lat. Nawet wśród tych, którzy na co dzień nie oglądają meczów, co czwarta osoba włącza telewizor, gdy reprezentacja Polski bierze udział w międzynarodowych turniejach. To punkt wyjścia, by zachęcić ich do regularnego kibicowania.
Badanie pokazuje, że polska koszykówka ma silne podstawy i znaczący potencjał rozwoju, ze szczególnym wskazaniem na grupę młodych kibiców w wieku 18-29. Kluczem do wykorzystania tego potencjału jest strategiczna i spójna promocja medialna, dostosowana do zróżnicowanych preferencji, a w przypadku młodych – maksymalne wykorzystanie nowoczesnych kanałów komunikacji angażowanie poprzez odwoływanie się do kultury koszykarskiej i promowanie zawodników. Wnioski z tego raportu będą bardzo przydatne w opracowaniu i wdrażaniu strategii dla PLK, którą przygotowujemy we współpracy z międzynarodową firmą doradczą EY – powiedział Łukasz Koszarek, prezes Polskiej Ligi Koszykówki.
*Raport został oparty o badanie CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przeprowadzone w dniach 12-18 maja 2025 roku na próbie N=800 dorosłych Polaków (w tym N=400 kibiców koszykówki) i opracowany przez firmę Pentagon Research.