Miasta pozbywają się spalin, ale tempo modernizacji jest różne
Liderem zeroemisyjnych inwestycji jest Poznań
Wrocław może pochwalić się jednym z największych taborów tramwajowych w Polsce. Problemem pozostaje jednak jego wiek - średnio ponad 22 lata. Oznacza to, że znaczna część pojazdów wymaga wymiany lub gruntownej modernizacji.
Zupełnie inna sytuacja panuje w Poznaniu. Tu średni wiek pojazdów jest wyraźnie niższy, a udział autobusów elektrycznych i wodorowych należy do najwyższych w kraju. Co więcej, planowane są kolejne zakupy - w tym inwestycje w autobusy zasilane wodorem. Dzięki temu Poznań staje się jednym z krajowych liderów transformacji komunikacji publicznej w kierunku napędów zeroemisyjnych.
Natomiast Katowice wyróżniają się wyjątkowo młodą flotą autobusową. W przypadku tramwajów sytuacja jest odwrotna - należą one do najstarszych w Polsce. Planowany jest jednak program modernizacji, który ma zakończyć się w 2027 roku. Do tego czasu mieszkańcy Katowic mogą spodziewać się istotnych zmian w jakości komunikacji zbiorowej.
Celem jest odejście od spalin
W ocenie analityków choć każde miasto rozwija transport publiczny w nieco inny sposób, wspólnym mianownikiem pozostaje stopniowe odchodzenie od tradycyjnych napędów spalinowych.
- Analiza ETTO.info potwierdza, że proces modernizacji transportu publicznego w Polsce jest dynamiczny, choć wciąż nierównomierny. Część miast stawia na szybkie wprowadzanie zeroemisyjnych rozwiązań, inne koncentrują się na stopniowej modernizacji istniejącej floty. Niezależnie od różnic, kierunek zmian pozostaje jasny - coraz bardziej ekologiczna i nowoczesna komunikacja miejska - podsumowują eksperci z ETTO.info.