Sukces polskich inżynierów. Stworzyli baterię do rowerów elektrycznych o zasięgu do 250 kilometrów
Polscy inżynierowie opracowali nową baterię dedykowaną rowerom elektrycznym. Ma to być najlepsza i najwydajniejsza bateria w historii.
Inżynierowie gliwickiego oddziału Grupy BMZ opracowali nową baterię do rowerów elektrycznych. Nowe urządzenie jest modułowe i zgodne z wieloma modelami. Jednocześnie udało się osiągnąć niską wagę przy dużej wydajności i w efekcie pozwoli na przejechanie kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Produkcja ma ruszyć na początku 2026 roku (vide Elektromobilni).
Polacy stworzyli wydajną baterię dla rowerów elektrycznych
Wspomniana bateria nosi nazwę POWER2RIDE RB-900 i charakteryzują ją dwie cechy: niska waga (około 3,8 kg) i duża pojemność (około 900 Wh), co według firmy pozwoliło na osiągnięcie rekordowej gęstości 226 Wh/kg. Tym samym POWER2RIDE RB-900 ma wyznaczać nowy standard w branży.
Dotychczas baterie o takiej pojemności ważyły znacznie więcej. Jak podaje portal Kosmal Bike, waga akumulatorów o pojemności 700 Wh (lub większej) zaczyna się od 4 kilogramów. Tu mowa o 3,8 kg przy 900 Wh. Natomiast przeciętna bateria dla rowerów elektrycznych ma pojemność około 500 Wh i waży od 3 do 3,5 kilogramów, co nie obciąża roweru (vide Centrum rowerowe). Inżynierowie BMZ Poland pokazali, że jest możliwe utrzymanie niskiej masy akumulatora, przy jednoczesnym zwiększeniu jego mocy.
Łatwa wymiana i recykling sukcesem polskich inżynierów
Co istotne, specjalna konstrukcja ułatwia użytkowanie i wymianę baterii, co stwierdził dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu BMZ Poland Łukasz Kądziołka:
RB-900 można łatwo naprawić i poddać recyklingowi po zakończeniu cyklu życia dzięki specjalnej konstrukcji modułowej. Produkt posiada aktualne certyfikaty, znacznie wykraczające poza normę EN50604-1, i wykorzystuje komponenty klasy automotive.
Zasięg roweru elektrycznego z baterią POWER2RIDE RB-900 wynosi do 250 kilometrów. Akumulator można naładować na dwa sposoby: standardową ładowarką przez kabel USB-C lub dedykowaną ładowarką firmy BMZ.
Produkcja baterii ma ruszyć w fabryce w Gliwicach w drugim kwartale 2026 i do końca roku w planach jest wyprodukowanie 50 tysięcy sztuk. BMZ Poland podało, że najistotniejszymi cechami baterii jest m.in. pełna zgodność z regulacjami Unii Europejskiej. To zapewnia modułowość baterii i jej kompatybilność z systemami napędowymi różnych producentów, nie tylko firmowanych przez BMZ.
Baterię można montować w różny sposób: od góry, od dołu lub wsuwając do ramy. W ten sposób POWER2RIDE RB-900 jest gotowe na unijne przepisy, które wejdą w życie w 2027 roku i dotyczą obowiązku montażu wymiennych baterii, np. w smartfonach.