Trzeba będzie wyburzać kamienice? Inwestor tunelu średnicowego po raz pierwszy oficjalnie przyznał, że nie wyklucza takiej możliwości
Katarzyna stoi od 9 miesięcy
Katarzyna od września ubiegłego roku, kiedy doszło do zawalenia się oficyny przy alei 1 Maja 23, jest wyłączona z eksploatacji. Maszyna stoi pod sąsiednią kamienicą, która podczas drążenia również zaczęła się zapadać. Plan jest taki, aby jeszcze w maju przesunąć Katarzynę do wybudowanej specjalnie w tym celu komory serwisowej pod aleją 1 Maja, gdzie urządzenie poddane zostanie przeglądowi i pracom serwisowym.
Wnioski nie są optymistyczne
Jednak sam serwis nie wystarczy, aby wznowić drążenie. Konieczne jest zinwentaryzowanie ok. 100 budynków położonych na trasie tunelu oraz w strefie oddziaływania robót. Te prace już trwają od kilku miesięcy, a płynące z nich wnioski nie są optymistyczne. Jest co najmniej 30 obiektów, które wymagają interwencji. Po raz pierwszy oficjalnie przyznano, że część z nich prawdopodobnie trzeba będzie wyburzyć.
– Zanim rozpocznie się ponownie drążenie tunelu wykonawca, czyli firma PBDiM musi przygotować szczegółowe ekspertyzy stanu technicznego około stu budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu oraz dodatkowe ekspertyzy geologiczne. Na podstawie tych badań podjęte zostaną decyzje w jaki sposób zabezpieczyć budynki przed zawaleniem. Nie wykluczamy żadnych rozwiązań, włącznie z ingerencją w mienie miejskie, w tym także rozbiórkę kamienic – poinformował Rafał Wilgusiak, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
65 procent budowy wykonano
Podjęcie kluczowych decyzji w sprawie dalszego drążenia tunelu głównego dwutorowego jest konieczne, bo od tego zależy kiedy i czy w ogóle zostanie ukończona cała budowa podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Inwestycja pochłonęła już około 1,5 mld złotych i jest zaawansowana w blisko 65 procentach. Gotowe są cztery tunele jednotorowe, trwają intensywne prace przy budowie podziemnych przystanków Łódź Koziny i Łódź Polesie. Szczególnie ten drugi jest bliski zakończenia, na tym pierwszym roboty wciąż trwają.
Tej budowy nie da się już zaniechać
Nie ma w tej chwili opcji zaniechania dalszej budowy tunelu, jest natomiast taka, aby zwiększyć finansowanie tej inwestycji i wyburzyć część zagrażających zawaleniem budynków, przydzielając ich lokatorom inne mieszkania. Inwestor jest gotowy ponieść związane z tym koszty. Warto sobie uzmysłowić, że przedłużanie budowy także generuje koszty. Każdy dodatkowy dzień trwania tej inwestycji to kilkaset tysięcy złotych wynagrodzeń, do tego idące w dziesiątki tysięcy koszty energii elektrycznej, wody, ochrony itp. Może się więc okazać, że opcja wyburzenia kilkudziesięciu kamienic to nie tylko najlepsze, ale i najtańsze rozwiązanie.