Polanów: Tak wygląda Czerwony Most. To atrakcja na szlaku turystycznym

Czerwony Most to atrakcja na szlaku turystycznym. Ma ponad sto lat, zbudowano go w 1916 r. Jego długość to 120 metrów. Most góruje nad doliną rzeki Grabowej w Polanowie. Dzisiaj znacznie nadszarpnięty zębem czasu, do 1945 r. stanowił część linii kolejowej Korzybie-Polanów-Bobolice-Grzmiąca. A dlaczego czerwony? Odpowiedź jest prosta.
Czerwony Most dawnej linii kolejowej Korzybie - Bobolice - Grzmi
Źródło zdjęć: © Materiały własne | Alina Zienowicz Al, Andrzej Gurba
Andrzej Gurba

Ta niewątpliwa atrakcja turystyczna znajduje się około 200 metrów od drogi wojewódzkiej nr 206 przy wjeździe do Polanowa od strony Miastka.

Stalowy most wsparty jest na betonowych filarach i przyczółkach. Nazywany jest czerwonym mostem, ale nie chodzi tu o związki z komunistami, czy Armią Czerwoną, a to, że kiedyś był pomalowany na taki kolor.

Czerwony most stanowił część linii kolejowej

Linia kolejowa miała 79 kilometrów. Budowano ją etapami. 1 listopada 1896 roku do użytku oddano odcinek Grzmiąca - Śliwno Bobolickie. 15 grudnia 1897 roku linię wydłużono do Bobolic. 15 lipca 1903 roku otworzono odcinek z Bobolic do Polanowa. 1 listopada 1921 roku linię wydłużono z Polanowa do Korzybia (cały przebieg linii to: Grzmiąca - Mieszałki - Bobolice - Buszynko - Drzewiany - Górawino - Chocimino - Polanów - Rzeczyca Wielka - Rochowo - Mzdowo - Krąg Miastecki - Podgórki - Żukowo Sławieńskie - Korzybie).

Pierwsze prace przy budowie tej linii podjęto w 1890 r. - Budowa tej kolei była przedsięwzięciem technicznie trudnym i kosztownym bowiem biegła przez tereny wysokich wzniesień, przecinała kilka szerokich dolin rzecznych, więc wymagała wykonania pracochłonnej niwelacji gruntów, głębokich przekopów i nasypów, mostów, wiaduktów i wielu przepustów dla małych cieków - pisał Bronisław Malinowski w publikacji z okazji 670-lecia Bobolic. - W 1898 r. podjęto przygotowania do budowy odcinka kolei Bobolice- Polanów o długości 25 km. Z upoważnienia obu izb Landtagu Cesarz Wilhelm II zatwierdził ustawę na sfinansowanie budowy 18 odcinków kolei na kwotę 73 982 000 marek, w tym 6 488 000 marek na utrzymanie ruchu, tj. na tabor i płace dla kolejarzy. W kwocie tej wydzielono 1 666 000 marek na budowę odcinka Bobolice- Polanów.

Pierwszy pociąg w 1903 roku

Odcinek ten, o długości 25 km, budowano przez pięć i pół roku, co świadczy o dużej skali trudności technicznych, a może i finansowych. Między Gorawinem a Polanowem, wybudowano dwa wysokie mosty kamienne, potężne nasypy, wiadukty, 3 dworce kolejowe. Pierwszy pociąg z kierunku Bobolice, powitano w Polanowie 15 lipca 1903 roku. Ostatni odcinek Polanów-Korzybie był najtrudniejszy do budowy. Wybudowano potężny nasyp przecinający w poprzek Kotlinę Polanowską i wiszący stalowy most (ten, o którym teraz piszemy - dop. redakcji), do dzisiaj budzący podziw dla ówczesnej nauki inżynierskiej. Także nie lada wysiłku wymagało pokonywanie wysokich wzniesień polanowskich. Pierwszy pociąg do Korzybia wyjechał tą trasą dopiero 1 listopada 1921 r., a więc po 29 latach od rozpoczęcia budowy.

Przyszła Armia Czerwona i zniszczyła

Kres tej linii kolejowej nastał w kwietniu 1945 r., wraz z nadejściem Armii Czerwonej (Rosjanie zajęli Polanów 27 lutego 1945 r.). Tory kolejowe zdemontowano (prace wykonywała ludność niemiecka) i wywieziono w głąb ZSRR. Most, pod zdemontowaniu torów, próbowano wysadzić. Linii nigdy nie odbudowo, choć po wojnie miejscowe władze zabiegały o to w ówczesnym Ministerstwie Komunikacji w Warszawie.

W latach 70. XX wieku most był do przejścia

Czerwony polanowski most nie jest w najlepszym stanie. Niewiele jest podkładów, korodują elementy metalowe. Dodajmy, że w latach 70. XX wieku można było jeszcze po nim przejść.

Wybrane dla Ciebie

Sąd wydał werdykt. Zarobki księży w szpitalach nie mogą być utajniane
Sąd wydał werdykt. Zarobki księży w szpitalach nie mogą być utajniane
Wojna o krowę. Najdziwniejszy konflikt w średniowiecznej Polsce
Wojna o krowę. Najdziwniejszy konflikt w średniowiecznej Polsce
Stary Gołębin: Wypadek motocyklisty. Śmigłowiec LPR zabrał go do szpitala
Stary Gołębin: Wypadek motocyklisty. Śmigłowiec LPR zabrał go do szpitala
Warszawa: Wilcza 2/4. Najbardziej nawiedzona kamienica w mieście?
Warszawa: Wilcza 2/4. Najbardziej nawiedzona kamienica w mieście?
Bitwa pod Orszą (1514). Kiedy spryt i odwaga pokonały liczby
Bitwa pod Orszą (1514). Kiedy spryt i odwaga pokonały liczby
Warszawa: Gruzin usłyszał zarzut gróźb karalnych i został deportowany
Warszawa: Gruzin usłyszał zarzut gróźb karalnych i został deportowany
Szarlotka razowa. Tradycyjny wypiek w zdrowszej odsłonie
Szarlotka razowa. Tradycyjny wypiek w zdrowszej odsłonie
Zakopane: Wraca temat zmiany klasztoru na pensjonat
Zakopane: Wraca temat zmiany klasztoru na pensjonat
Skierniewice: Będą wylewać asfalt. Od wtorku duże utrudnienia w ruchu
Skierniewice: Będą wylewać asfalt. Od wtorku duże utrudnienia w ruchu
Chorzów: Budżet Obywatelski. RAŚ chce 1% na kulturę górnośląską
Chorzów: Budżet Obywatelski. RAŚ chce 1% na kulturę górnośląską
Inauguracja za nami. Rozgrywki pierwszej ligi wystartowały
Inauguracja za nami. Rozgrywki pierwszej ligi wystartowały
Warszawa: Pobili i znieważyli obywateli Ukrainy ze względu na ich narodowość
Warszawa: Pobili i znieważyli obywateli Ukrainy ze względu na ich narodowość