Polanów: Tak wygląda Czerwony Most. To atrakcja na szlaku turystycznym

Czerwony Most to atrakcja na szlaku turystycznym. Ma ponad sto lat, zbudowano go w 1916 r. Jego długość to 120 metrów. Most góruje nad doliną rzeki Grabowej w Polanowie. Dzisiaj znacznie nadszarpnięty zębem czasu, do 1945 r. stanowił część linii kolejowej Korzybie-Polanów-Bobolice-Grzmiąca. A dlaczego czerwony? Odpowiedź jest prosta.
Czerwony Most dawnej linii kolejowej Korzybie - Bobolice - Grzmi
Źródło zdjęć: © Materiały własne | Alina Zienowicz Al, Andrzej Gurba
Andrzej Gurba

Ta niewątpliwa atrakcja turystyczna znajduje się około 200 metrów od drogi wojewódzkiej nr 206 przy wjeździe do Polanowa od strony Miastka.

Stalowy most wsparty jest na betonowych filarach i przyczółkach. Nazywany jest czerwonym mostem, ale nie chodzi tu o związki z komunistami, czy Armią Czerwoną, a to, że kiedyś był pomalowany na taki kolor.

Czerwony most stanowił część linii kolejowej

Linia kolejowa miała 79 kilometrów. Budowano ją etapami. 1 listopada 1896 roku do użytku oddano odcinek Grzmiąca - Śliwno Bobolickie. 15 grudnia 1897 roku linię wydłużono do Bobolic. 15 lipca 1903 roku otworzono odcinek z Bobolic do Polanowa. 1 listopada 1921 roku linię wydłużono z Polanowa do Korzybia (cały przebieg linii to: Grzmiąca - Mieszałki - Bobolice - Buszynko - Drzewiany - Górawino - Chocimino - Polanów - Rzeczyca Wielka - Rochowo - Mzdowo - Krąg Miastecki - Podgórki - Żukowo Sławieńskie - Korzybie).

Pogrzeb Adama Strzembosza. Żegnały go tłumy

Pierwsze prace przy budowie tej linii podjęto w 1890 r. - Budowa tej kolei była przedsięwzięciem technicznie trudnym i kosztownym bowiem biegła przez tereny wysokich wzniesień, przecinała kilka szerokich dolin rzecznych, więc wymagała wykonania pracochłonnej niwelacji gruntów, głębokich przekopów i nasypów, mostów, wiaduktów i wielu przepustów dla małych cieków - pisał Bronisław Malinowski w publikacji z okazji 670-lecia Bobolic. - W 1898 r. podjęto przygotowania do budowy odcinka kolei Bobolice- Polanów o długości 25 km. Z upoważnienia obu izb Landtagu Cesarz Wilhelm II zatwierdził ustawę na sfinansowanie budowy 18 odcinków kolei na kwotę 73 982 000 marek, w tym 6 488 000 marek na utrzymanie ruchu, tj. na tabor i płace dla kolejarzy. W kwocie tej wydzielono 1 666 000 marek na budowę odcinka Bobolice- Polanów.

Pierwszy pociąg w 1903 roku

Odcinek ten, o długości 25 km, budowano przez pięć i pół roku, co świadczy o dużej skali trudności technicznych, a może i finansowych. Między Gorawinem a Polanowem, wybudowano dwa wysokie mosty kamienne, potężne nasypy, wiadukty, 3 dworce kolejowe. Pierwszy pociąg z kierunku Bobolice, powitano w Polanowie 15 lipca 1903 roku. Ostatni odcinek Polanów-Korzybie był najtrudniejszy do budowy. Wybudowano potężny nasyp przecinający w poprzek Kotlinę Polanowską i wiszący stalowy most (ten, o którym teraz piszemy - dop. redakcji), do dzisiaj budzący podziw dla ówczesnej nauki inżynierskiej. Także nie lada wysiłku wymagało pokonywanie wysokich wzniesień polanowskich. Pierwszy pociąg do Korzybia wyjechał tą trasą dopiero 1 listopada 1921 r., a więc po 29 latach od rozpoczęcia budowy.

Przyszła Armia Czerwona i zniszczyła

Kres tej linii kolejowej nastał w kwietniu 1945 r., wraz z nadejściem Armii Czerwonej (Rosjanie zajęli Polanów 27 lutego 1945 r.). Tory kolejowe zdemontowano (prace wykonywała ludność niemiecka) i wywieziono w głąb ZSRR. Most, pod zdemontowaniu torów, próbowano wysadzić. Linii nigdy nie odbudowo, choć po wojnie miejscowe władze zabiegały o to w ówczesnym Ministerstwie Komunikacji w Warszawie.

W latach 70. XX wieku most był do przejścia

Czerwony polanowski most nie jest w najlepszym stanie. Niewiele jest podkładów, korodują elementy metalowe. Dodajmy, że w latach 70. XX wieku można było jeszcze po nim przejść.

Wybrane dla Ciebie
Warszawa: "Kobiece czwartki" w galerii handlowej
Warszawa: "Kobiece czwartki" w galerii handlowej
Gostynin: Dwie nastolatki potrącone na przejściu dla pieszych
Gostynin: Dwie nastolatki potrącone na przejściu dla pieszych
Wrocław: Nadchodzi "śmieciowa rewolucja"
Wrocław: Nadchodzi "śmieciowa rewolucja"
Pyrkon 2026 z ograniczeniami, fani obawiają się o klimat festiwalu
Pyrkon 2026 z ograniczeniami, fani obawiają się o klimat festiwalu
Kielce: Kradzieże, oszustwa, wyłudzenie kredytu. 26-latek aresztowany
Kielce: Kradzieże, oszustwa, wyłudzenie kredytu. 26-latek aresztowany
Wyszogród: Czołowe zderzenie audi i ciężarowej scanii na moście
Wyszogród: Czołowe zderzenie audi i ciężarowej scanii na moście
Tczew: Nie mogą legalnie nocą kupić alkoholu. Czy prohibicja przynosi efekty? Oto co mówią dane
Tczew: Nie mogą legalnie nocą kupić alkoholu. Czy prohibicja przynosi efekty? Oto co mówią dane
Wielkopolskie: Wypadek na torach w okolicach Goliny
Wielkopolskie: Wypadek na torach w okolicach Goliny
Jastrzębie Zdrój: Pijany 57-latek groził uczestnikom imprezy firmowej
Jastrzębie Zdrój: Pijany 57-latek groził uczestnikom imprezy firmowej
Dorohusk: Dwaj obywatele Ukrainy przymusowo wydaleni z Polski
Dorohusk: Dwaj obywatele Ukrainy przymusowo wydaleni z Polski
Warszawa: Koniec akcji na Mokotowie. Kontrterroryści weszli do mieszkania, z którego agresywny mężczyzna wyrzucał przedmioty
Warszawa: Koniec akcji na Mokotowie. Kontrterroryści weszli do mieszkania, z którego agresywny mężczyzna wyrzucał przedmioty
Legnica: Nocna prohibicja wprowadzona. Od nowego roku nie kupimy alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych między 22.00 a 6.00 rano
Legnica: Nocna prohibicja wprowadzona. Od nowego roku nie kupimy alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych między 22.00 a 6.00 rano