Wrocław: Trwa rozbudowa Portu Lotniczego. Utrudnienia dla pasażerów
Jeśli planujecie lecieć z Wrocławia na urlop, musicie się spieszyć. Przez ponad miesiąc żaden samolot nie wyląduje ani nie wystartuje z wrocławskiego lotniska. Port Lotniczy Wrocław zostanie zamknięty, planowo - na ponad pięć tygodni. Utrudnień możecie się spodziewać listopadzie. Trwa przebudowa lotniskowej infrastruktury.
Trwa rozbudowa wrocławskiego lotniska. Do tej pory prace budowlane nie dawały się we znaki pasażerom.
- Jest to największy plac budowy na czynnym, pracującym lotnisku w tej części Europy. Dodatkowe wyzwania, z jakimi się mierzymy, są związane z faktem, że ruch na lotnisku, w stosunku do ubiegłego roku, wzrósł o 20 proc. Nasze warunki operacyjne, możliwości infrastrukturalne są więc w tej chwili dosyć mocno ograniczone. Mimo to udaje nam się organizować ruch płynnie, bez większych przestojów - poinformował niedawno Marcin Ciupa, dyrektor do spraw operacyjnych Portu Lotniczego Wrocław.
To ma się jednak zmienić i to już niedługo.
Lotnisko Wrocław zamknięte na ponad miesiąc
Inwestycja da się we znaki pasażerom. Od 26 października do 4 grudnia 2025 roku, a więc przez cały listopad, Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu będzie całkowicie zamknięty dla ruchu. Z lotniska nie wystartuje, ani na nim nie wyląduje żaden samolot. To ze względu na prace budowlane, które mają być realizowane bezpośrednio przy pasie startowym.
Zaplanowaliśmy prace w taki sposób, aby zamknięcie lotniska było jak najkrótsze i najmniej uciążliwe dla nas i przewoźników. Stąd wybór padł na okres przejścia z letniej na zimową siatkę połączeń - tłumaczyli przedstawiciele lotniska pod koniec ubiegłego roku.
Operacje lotnicze zostaną wstrzymane na 40 dni. Lotnisko otworzy się ponownie dla pasażerów po 4 grudnia. Prace budowlane będą jednak kontynuowane. Mają się zakończyć w 2026 roku.
Port Lotniczy Wrocław w rozbudowie
Obecnie prowadzone są prace w części operacyjnej lotniska. Lotnisku przybędzie:
- dodatkowa płyta postojowa, czyli 12 miejsc dla samolotów kodu C, takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
- dodatkowa droga kołowania - umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.
- droga szybkiego zjazdu - umożliwi szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego
- niemal gotowa jest już nowa płyta do odladzania samolotów, zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki niej samoloty będą mogły startować z obu kierunków, na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie.
- drogi do kołowania - nowa pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych typu F (największych samolotów na świecie) i skróci czas operacji lotniczych.