"Wiedenka" do Częstochowy przyspiesza: perony i tory przystosowane do 160 km/h. Zysk? 10 minut
Inwestycja obejmuje 21 stacji i przystanków, gdzie układane są nowe płyty peronowe przystosowane do prędkości 160 km/h. Dzięki modernizacji czas przejazdu pociągów dalekobieżnych ma skrócić się o około 10 minut, a komfort i bezpieczeństwo podróżnych znacząco wzrosną.
Nowe perony i zwiększona strefa bezpieczeństwa dla pasażerów
Na 39 peronach trwają nocne prace, w trakcie których demontowane są stare płyty, a w ich miejsce układane nowe. - Dla pociągów kursujących 160 km/h wymagane jest zapewnienie większej strefy bezpieczeństwa wyznaczonej przez żółtą linię na peronach. Na nowych płytach peronowych ta linia będzie znajdowała się w większej odległości od krawędzi peronu - podkreśla Rafał Wilgusiak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Takie rozwiązanie jest konieczne, by zachować bezpieczeństwo pasażerów i zgodność z przepisami polskimi oraz unijnymi. Prace prowadzone są głównie nocą, aby minimalizować wpływ na ruch dzienny, a podróżni mają zapewniony dostęp do pociągów, z krótkotrwałymi wyłączeniami fragmentów peronów.
Prace obejmują stacje i przystanki: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce i Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów przeprowadzona zostanie korekta płyt peronowych.
Modernizacja torów, mostów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Oprócz wymiany peronów, inwestycja obejmuje kompleksową modernizację torów i infrastruktury. Planuje się wymianę szyn na szlakach Piotrków Trybunalski - Rozprza i Baby - Piotrków Trybunalski, zabudowę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki - Częstochowa. Cztery mosty, m.in. nad rzekami Wolbórka i Rudawka, oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie zostaną wyremontowane.
Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym komputerowa samoczynna blokada liniowa, pozwolą na jednoczesną jazdę kilku pociągów, zwiększając przepustowość i umożliwiając większą częstotliwość kursowania. Zwiększony poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz dwóch przejściach w poziomie szyn, wyposażonych w nową sygnalizację świetlną i rogatki.
Efekty modernizacji? Skróci się czas przejazdu
Po zakończeniu inwestycji pociągi między Koluszkami a Częstochową będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, co poprawi efektywność przewozów i komfort podróży. Modernizacja obejmuje również udoskonalenia konstrukcyjne peronów, zapewniające wygodę pasażerów, przy zachowaniu wszystkich norm bezpieczeństwa.
Wartość umowy w formule "projektuj i buduj" wynosi ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto), a wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Prace budowlane zakończą się w sierpniu 2026 r. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.