Będą bardzo długie, bardzo pojemne i z obszernym miejscem na rowery. Urząd Marszałkowski zamawia kolejne pociągi na łódzkie tory
Nowe pociągi będą miały pięć członów, a to oznacza, że pomieszczą znacznie więcej pasażerów niż wykorzystywane obecnie składy. Będzie mogło nimi podróżować jednocześnie pół tysiąca osób, z tego prawie połowa (220) na miejscach siedzących. W pociągach będzie duża przestrzeń do przewożenia rowerów, gdzie zmieści się ich nawet 20. Składy będą miały dwie toalety oraz stoliki przy siedzeniach.
– Stawiamy na transport zbiorowy na terenie województwa, a jego kręgosłupem jest zdecydowanie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która oferuje szybkie, komfortowe i bezpieczne podróże po województwie i poza nim. Mieszkańcy zaufali naszemu regionalnemu przewoźnikowi. Miło mi poinformować, że kupujemy kolejne pociągi dla ŁKA – 6 pięcioczłonowych pojazdów, które będą służyć naszym pasażerom. W postępowaniu przewidzieliśmy też prawo opcji na zamówienie kolejnych 12 pociągów, więc jest duża szansa, że trafi do nas w sumie 18 pojazdów – mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek Województwa Łódzkiego.
– Zamawiamy pociągi, które pozwolą obsługiwać połączenia m.in. w tunelu średnicowym i zapewnią szybką wymianę podróżnych. Mamy nadzieję, że zainteresowanie producentów będzie duże i spłyną do nas oferty, które spełnią wszystkie wymagania przetargowe i oczekiwania mieszkańców – dodaje Aneta Wierzbicka, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Nowoczesne pociągi pozwolą stawić czoła wyzwaniom transportowym w najbliższych latach. Na ich zakup samorząd województwa przeznaczył niemal 320 mln złotych, z czego 220 mln to środki z funduszy europejskich przeznaczone dla Łódzkiego. Otwarcie ofert zaplanowane jest na 1 lipca. Nowe pojazdy mają wyjechać na tory najpóźniej do 2029 roku. Wcześniej, bo już w przyszłym roku tabor ŁKA powiększy się o 14 nowych pociągów, które produkowane są w bydgoskich zakładach PESA.