Biechowce: Region koniński zyska nową przeprawę. Most połączy brzegi i samorządy
W tym tygodniu podczas sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego zapadła decyzja, która przybliża subregion koniński do realizacji jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Most w Biechowach, który ma zastąpić dotychczasową przeprawę promową przez Wartę, został oficjalnie wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Wielkopolskiego. Kilka dni temu radni przyjęli dokument, w którym na budowę mostu zaplanowano ponad 21,8 mln zł. Finansowanie ma zostać rozłożone na lata 2027–2029: w 2027 roku przewidziano 4,3 mln zł, w 2028 roku – 10,2 mln zł, a w 2029 roku – 7,3 mln zł. Za przyjęciem uchwały głosowało 24 radnych, natomiast 13 wstrzymało się od głosu.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 218 mln zł, z czego 80% ma pochodzić z rządowego programu „Mosty dla Regionów”. Pozostałe 20%, czyli około 44 mln zł, muszą zabezpieczyć samorządy. Podczas konferencji prasowej w konińskim starostwie podsumowano projekt. – To dobry dzień dla powiatu konińskiego – podkreślił Henryk Drzewiecki, radny wojewódzki, wiceprzewodniczący sejmiku wielkopolskiego. – Ważne dofinansowanie, połowa kwoty, którą starostwo konińskie musi wyłożyć. Kosztowna, ale niezwykle istotna inwestycja dla regionu. Odbyliśmy wiele rozmów, wiele spotkań i widziałem, jak władzom powiatu zależało na tej inwestycji.
Trump redukuje wojska w Rumunii. Czy Polsce też to grozi?
Katarzyna Fryza, starosta powiatu konińskiego, zwróciła uwagę, że budowa mostu ma znaczenie wykraczające poza samą przeprawę przez Wartę. – Angażując swoje środki finansowe w budowę tego mostu, spoglądano na nieco wyższy cel, a mianowicie planowaną przebudowę drogi wojewódzkiej 266 łączącej drogę krajową 92 z dalszym przebiegiem drogi wojewódzkiej, ale z pominięciem aglomeracji konińskiej i kolskiej. Taka quasi obwodnica dla miasta Konina i Koła. Dziękuję za wsparcie radnym sejmiku, marszałkowi Markowi Wożnaikowi, a także posłom Tomaszowi Nowakowi i Michałowi Pyrzykowi, którzy wspierali nas w tym przedsięwzięciu – powiedziała na konferencji prasowej.
Sylwia Cichocka, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, przedstawiła szczegóły techniczne planowanej inwestycji. – Planowany most oraz drogi dojazdowe będą zlokalizowane około 400 metrów od istniejącej przeprawy promowej w kierunku wschodnim, aby ta przeprawa w momencie budowy mogła funkcjonować. Cały obiekt mostowy składa się z 14 przęseł. Jedno, nad rzeką Wartą, będzie najdłuższe – wyniesie 110 metrów i będzie w konstrukcji łukowej. Pozostałe przęsła stanowić będą estakadę nad terenem zalewowym. Odcinki dróg dojazdowych do istniejącej drogi powiatowej zaprojektowano jako jezdnię o szerokości 7 metrów, z jednostronną ścieżką pieszo-rowerową o szerokości 3 metrów i po drugiej stronie z ciągiem rowerowym o szerokości 2,5 metra. Cała długość obiektu mostowego to 528 metrów, natomiast przebudowywany odcinek drogi powiatowej liczy 1072 metry. Dodatkowo przebudowane zostaną odcinki dróg gminnych – od strony Pierska, po stronie gminy Kramsk, zaplanowano rondo – wyjaśniła.
Starosta Katarzyna Fryza przypomniała, że projekt ma długą historię. – To przedsięwzięcie, które zostało zapoczątkowane w 2017 roku w poprzedniej kadencji powiatu konińskiego. Ówczesny samorząd złożył wniosek i pozyskał pieniądze na przygotowanie dokumentacji projektowej. Została wykonana, a także wydana decyzja ZRID-owska (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Te dwa warunki – wraz z zapewnieniem wkładu własnego w wysokości wartości kosztorysowej przedsięwzięcia – są niezbędne, aby złożyć wniosek do rządowego programu rozwoju dróg, w ramach którego „Mosty dla Regionów” zapewniają fundusze. To rozwiązanie przyszłościowe dla regionu. Aplikowaliśmy do wielu podmiotów z prośbą o włączenie się w ten projekt. Największy odzew mamy ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, który planuje przebudowę drogi wojewódzkiej, aby usprawnić komunikację w regionie – zaznaczyła.
Powiat koniński uzyskał już pierwsze deklaracje wsparcia finansowego. – Już dziś możemy powiedzieć, że uzyskaliśmy 1,5 mln złotych wsparcia od gminy Krzymów. Podjęto już uchwałę. Czekamy na uchwałę gminy Kramsk oraz powiatu kolskiego, który także włącza się do tego przedsięwzięcia, a także na decyzję miasta Konin. Koszt inwestycji to 218 mln złotych, 80 procent dofinansowania z rządowego programu i 20 procent wkładu własnego, czyli około 44 milionów złotych. Pozostały wkład zabezpieczy powiat koniński – powiedziała starosta. – Jak tylko w styczniu przyszłego roku zostanie ogłoszony nabór, powiat koniński będzie aplikować. Nie rozważaliśmy wzięcia kredytu na te 44 miliony wkładu własnego. Mamy także inne zadania w powiecie. Dlatego tak ważne jest przystąpienie partnerów. Ponieważ realne jest spięcie wkładu własnego, a to oznacza złożenie wniosku w pierwszym kwartale 2026 roku.
Powiat koniński zwrócił się również do Ministerstwa Obrony Narodowej o objęcie inwestycji statusem ważnym dla obronności kraju. – Aplikowaliśmy także do MON w kontekście przedstawienia tej inwestycji z punktu widzenia militarnego. Widzieliśmy w tym szansę dla obiektu ważnego z punktu widzenia obronności państwa, ale nie mamy jeszcze informacji, czy most zostanie zakwalifikowany do takiego programu – powiedziała Katarzyna Fryza.
– Ta inwestycja nie jest zagrożona, bo te środki były wprost dedykowane dla powiatu konińskiego – zapewnił poseł Michał Pyrzyk z PSL i potwierdził, że jest wniosek o uznanie ciągu drogowego za ważny dla obronności. Musi przejść jednak dokładną analizę i opiniowanie przez stronę wojskową. Wtedy okaże się, czy zostanie wpisany w sieć dróg ważnych dla obronności państwa.
– Te pieniądze zostały przyznane – potwierdził również poseł Tomasz Nowak. – Rządowy program jest bowiem kontynuowany. I dodał przy okazji, że w najbliższym czasie zamierza podjąć rozmowy z GDDKiA, aby rozważyć skierowanie obwodnicy Konina w ciągu drogi krajowej nr 25 (Via Pomerania).
Władysław Kocaj, wicestarosta powiatu konińskiego, zwrócił uwagę na wyjątkowy charakter projektu. – Wiele zabiegów było czynionych. Nowy most będzie łączył ciągi komunikacyjne, stworzy nową możliwość objazdu między innymi Konina. Nigdy jeszcze nie było, żeby samorząd województwa wielkopolskiego dokładał do samorządu powiatowego. To jest pierwszy taki przypadek, ale to zadanie jest ponadregionalne. W Wielkopolsce Wschodniej to ogromne przedsięwzięcie. Z 21 projektów tylko jeden pochodzi z naszego terenu – zaznaczył.
– Mam nadzieję, że w 2027 roku rozpoczniemy faktyczną realizację, a zakończymy w 2029 – podsumowała starosta Katarzyna Fryza.