Brak barierek wzdłuż ścieżki ze Skoków do Sławy Wlkp. Czy nie zagraża to bezpieczeństwu pieszych i rowerzystów?

Otwarta kilka tygodni temu ścieżka pieszo-rowerowa łącząca Skoki i Sławę Wielkopolską cieszy się powodzeniem wśród mieszkańców. Jednak wśród użytkowników trasy pojawiły się wątpliwości co do braku wystarczającej ilości barierek
Otwarta niedawno ścieżka pieszo-rowerowa między Skokami a Sławą WielkopolskąOtwarta niedawno ścieżka pieszo-rowerowa między Skokami a Sławą Wielkopolską
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Marta Przybył
Marta Przybył
Barierki wzdłuż ścieżki znajdują się tylko na niewielkich odcinkach
Barierki wzdłuż ścieżki znajdują się tylko na niewielkich odcinkach © Polska Press Grupa | Marta Przybył

Pod koniec września br. odbyło się oficjalnie otwarcie odcinka ścieżki pieszo-rowerowej łączącej Skoki ze Sławą Wielkopolską. Nowo powstała trasa o długości około 2 kilometrów przebiega między drogą wojewódzką nr 196 a linią kolejową nr 356.

Choć mieszkańcy zgodnie przyznają, że ścieżka była potrzebna i jest przez nich użytkowana pojawiły się wątpliwości odnoście jej wykonania - zdaniem niektórych trasa jest niewystarczająca zabezpieczona i wzdłuż niej brakuje barierek.

Jak wygląda sytuacja?

Oddana do użytku ścieżka jest przedłużeniem istniejącej już od lat ścieżki biegnącej przez Skoki. Nowy odcinek łączący miasto z pobliską Sławą Wielkopolską według zapowiedzi władz gminy jest tylko etapem pozwalającym w przyszłości kontynuować przebieg ścieżki w kierunku Rejowca.

Chociaż ścieżka biegnie przez stosunkowo płaski teren pozbawiony większych wzniesień i jest praktycznie prosta - bez ani jednego większego zakrętu - to część osób, która się nią porusza, ale i również osoby tylko na nią spoglądające dochodzą do wniosku, że jest ona niewystarczającą zabezpieczona.

Ścieżka biegnie między drogą wojewódzką a linią kolejową
Ścieżka biegnie między drogą wojewódzką a linią kolejową © Polska Press Grupa | Marta Przybył

Piesi i rowerzyści uważają, że ze wzglądu na położenie trasy, czyli bezpośrednie sąsiedztwo drogi wojewódzkiej nr 196 na odcinku pozwalającym rozwinąć kierowcą duże prędkości oraz linii kolejowej nr 356, która po modernizacji ma być o bardziej ruchliwa brak barierek jest niepokojący.

Wszystko jest jak być powinno

Dłuższy ciąg barierek znajduje się jedynie na początku ścieżki od strony Skoków, a na dalszym odcinku trasy osłony występują punktowo lub nie ma ich wcale.

Takie wykonane ścieżki pieszo-rowerowej wyjaśnił zaniepokojonym mieszkańcom burmistrz miasta i gminy Skoki Wojciech Cibail w swoim cotygodniowym filmie zamieszczony w serwisie YouTube

- Barierki, które zostały zlokalizowane na ścieżce, zwłaszcza na wysokości Karolewa, są spowodowane wysoką skarpą, która w tym miejscu występuje i tam zgodnie z przepisami jest konieczność występowania osłon zewnętrznych właśnie w postaci barierek. Natomiast pozostała część trasy jest na tyle odseparowana zarówno z jednej strony od drogi wojewódzkiej, jak i z drugiej strony od terenu kolejowego, że nie wymaga realizacji tego typu bariery.

Włodarz Skoków zapewnił, że trasa została wykonana w oparciu o najnowocześniejsze standardy projektowania tego typu urządzeń. W swojej odpowiedzi burmistrz powołał się na crash testy z których ma wynikać, że w przypadku kolizji auta z rowerzystą barierka może doprowadzić do zwiększenia obrażeń.

Wojciech Cibail wyjaśnił, że instalacja większej ilości barierek miałaby też ograniczyć przepustowość ścieżki oraz utrudnić poruszanie się po niej.

- Trzeba zwrócić uwagę również na ten element, że ścieżka posiada 3,5 metra szerokości. Instalacja barierek dwustronnych powoduje automatycznie zwężenie pasa jezdni zarówno jednego kierunku jak i drugiego. Wówczas może dojść do kolizji rowerzystów jadących w przeciwległych kierunkach. Na poszczególnych przykładach ścieżek, które są realizowane nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie, można wykazać, że tam, gdzie barierki były i zostały zlikwidowane, zwiększyła się przepustowość, a więc rowerzyści częściej korzystają z tego typu ciągów.

Barierki znajdują się tylko na niewielkim odcinku ścieżki
Barierki znajdują się tylko na niewielkim odcinku ścieżki © Polska Press Grupa | Marta Przybył

- Jednym z ważniejszych elementów przy projektowaniu jest to, że ścieżka jest też dostępna nie tylko dla standardowych rowerów, ale również dla rowerów o większych gabarytach, w tym dla osób z niepełnosprawnością, czy też rodzin z dziećmi, z tak zwaną szybko. Wobec czas ta szerokość jest konieczna. - tłumaczył burmistrz Skoków

Wybrane dla Ciebie
Skierniewice: Otwarcie nowej galerii handlowej przyciągnęło tłumy
Skierniewice: Otwarcie nowej galerii handlowej przyciągnęło tłumy
Za 4 tygodnie do kin wchodzi jeden z największych filmów fantasy roku: 1. część zarobiła ponad 750 milionów dolarów
Za 4 tygodnie do kin wchodzi jeden z największych filmów fantasy roku: 1. część zarobiła ponad 750 milionów dolarów
Warszawa: Grupa nastolatków na elektrykach zaatakowała aktorkę w Wilanowie. “Obrzucili jajkami i kamieniami”
Warszawa: Grupa nastolatków na elektrykach zaatakowała aktorkę w Wilanowie. “Obrzucili jajkami i kamieniami”
Zakopane: Przed nami 58. Rajd Żubrów - kultowa impreza motoryzacyjna w sercu Podhala
Zakopane: Przed nami 58. Rajd Żubrów - kultowa impreza motoryzacyjna w sercu Podhala
Katowice: Lotnisko z rekordową siatką połączeń zimą 2025/2026. Nowe kierunki i prognoza 7 mln pasażerów
Katowice: Lotnisko z rekordową siatką połączeń zimą 2025/2026. Nowe kierunki i prognoza 7 mln pasażerów
Gorzów Wielkopolski: Jak dojechać autobusem na cmentarz? Rozkład 25 października - 2 listopada
Gorzów Wielkopolski: Jak dojechać autobusem na cmentarz? Rozkład 25 października - 2 listopada
Tychy: XII Logos Fest rozpoczęty. Koncert piosenek Ewy Demarczyk
Tychy: XII Logos Fest rozpoczęty. Koncert piosenek Ewy Demarczyk
Przyłęk: Wypadek. 19-letni pracownik z urazem brzucha trafił śmigłowcem do szpitala w Poznaniu
Przyłęk: Wypadek. 19-letni pracownik z urazem brzucha trafił śmigłowcem do szpitala w Poznaniu
Pleśna: Gmina dostała unijne dofinansowanie na budowę przedszkola. Inwestycja za kilkanaście milionów złotych już trwa pod Tarnowem
Pleśna: Gmina dostała unijne dofinansowanie na budowę przedszkola. Inwestycja za kilkanaście milionów złotych już trwa pod Tarnowem
Grudziądz: Mieszkańcy protestują przeciwko zmianie metody opłat za śmieci. Złożyli petycję do władz. Podpisało się ponad 400 osób!
Grudziądz: Mieszkańcy protestują przeciwko zmianie metody opłat za śmieci. Złożyli petycję do władz. Podpisało się ponad 400 osób!
Stargard: Inwestycja w jakość opieki zdrowotnej
Stargard: Inwestycja w jakość opieki zdrowotnej
Trzebinia: Elektrownia Siersza stawia na gaz. Budowa instalacji ma ruszyć w 2027 roku. Spalarni RDF nie będzie?
Trzebinia: Elektrownia Siersza stawia na gaz. Budowa instalacji ma ruszyć w 2027 roku. Spalarni RDF nie będzie?